Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw  (läst 9805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nills

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« skrivet: 20 januari 2010, 12:38:54 »
Har en Thermia dipl opt G2 10kW installerad sedan nov 2009 och har lite problem med kallt inne. Har bara utegivare.
Det är inte så mkt man kan reglera själv på denna pump vad jag förstår, men man kan nog strula till det tillräckligt ändå..

Jag försökte länge med nedan som gav en stabil, men något låg rumstemperatur på +15grader (och en varmvattentemp på 85-87grader!)
Alla elementventiler öppna.
Rum 20
kurva 40, visserligen när vi låg på -15 - -10 grader ute och med
MAX 55 och
plus 5 vid -5grader
VPn körde periodiskt och stoppade frekvent utan att någon tillsatsvärme startade(lite hysteriska värmekurvor)

Därefter försökte jag öka Rum till 23 i övrigt samma och landade möjligtvis strax över 16 grader inne. Allt övrigt samma och VPn periodare.

Ökade MAX till 58 och sÃ¥g en klar förbättring och närmade oss 18grader inne. I detta läge startade tillsatsvärmen dÃ¥ och dÃ¥.  Allt övrigt samma och VPn periodare.

Ökade till kurva 50 och MAX till 65. Här fick vi en anständig innetemp på 20-22grader och vi ströp ventiler i de utrymmen vi vill ha lägre temp. I övrigt samma inställningar och VPn periodare. Då och då startar tillsatsvärme.

Eftersom innetempen låg strax över 20 och utetempen pendlade strax över -5, så drog jag ner kurvan vid -5 till 0 liksom RUM till 21 med resultat ca 20grader. VPn periodare och tillsatsvärme sporadiskt.
 
Oavsett inställning så har fram och returkurvan varit hackig plus-minus 5grader runt börvärdet, utom kortare perioder, i det historiska kurv-fönster man ser som brukare.

Min tolkning är att detta gamla tegelhus från 1963, under riktigt kalla perioder behöver ha en framledning på upp till 7-grader (från oljepanna/elpanna-tiden) för att få anständigt inneklimat. Behovet av hög framledningstemp krockar dock med maxvärde 55 på returledningen som gör att inte heller tillsatsen verkar starta innan man är nere på 45 i returledningen. Detta ger små svängningar i inomhusklimatet som känns tråkiga och därför undrar jag om man inte kan öka returmax?

Arbetspressostaten (fyrkant) bryter någon enstaka gång bara med ovan inställning, skulle kanske bli frekventare med returmax 60 förstås. Har inte noterat något samband med tillsatsvärme och denna brytning, men jag sitter ju inte klistrad vid VPn mer än halvtimmevis ibland.

Det finns säkert bättre inställningar än de nuvarande vi kör, men med ovan erfarenhet i bagaget så har jag har svårt att tro att nedan inställning (om Thermia rekommenderat)uvarande vinterklimat. (dessutom kan jag inte ställa in decimalvärden vad jag vet)

Ställ in "Rum" på 21
Ställ in kurva 40
Ändra kurva vid +5:0 till +5:4
Ändra kurva vid 0:0 till 0:4
Ändra kurva vid -5:0 till -5:3
Ställ Kurva max på 58


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 17:05:10 »
Först måste du hitta rätt kurva innan du börjar trixa med knäckningarna vid +5, 0 och -5. Så ställ in alla 3 till 0 och sätt RUM till 20, öka MAX till 58 och RETURLEDNING till 50. Ha alla radiatortermostater på max och saxa in rätt kurva, prova t ex 45.

När du väl hittat en kurva som tycks funka någorlunda bra vid både + och - ute men om det inte stämmer riktigt vid 0 så kan du börja knäcka kurvan.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nills

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2010, 20:13:48 »
Tack för svar!
Dessa värden är 0-ade redan och teperaturen inne nu ca 19gr, ute -1.

Stog klistrad vid VPn en timma idag för att följa när pumpen bryter och startar och kom fram till att inget värmebehov finns när returledningens temp= börvärdet på framledningen.
Sedan var fabriksinställningen att pumpen inte skulle starta på 20min med följd att både fram och retur sjönk 13 grader under börvärdet(53gr). När pumpen sedan startade så körde även tillsats 2 igång för att hämta in tappet i temp. Resultatet på temperaturkurvorna blir lite hysteriska och det är svårt att få jämn inne temp.

Sänkte värmekurvan från 50 till 45

Är inne på att sänka startintervallet till 10min för att inte tappa så mycket temp och slippa tillsatsvärme, synpunkter?

Integralen varierade under denna timma mellan -950 och -850.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2010, 20:29:36 »
Startintervallet är till för att skydda kompressorn och bör inte vara kortare än 15 min.

Det verkar som om du behöver väldigt hög framledning för att få rätt rumstemperatur.
Det som kan påverka returtemperaturen är om du har något eller några små element som "kortsluter" värmekretsen och ger för hög returtemp.
När integralen är nere på så låga värden att tillskottet går in SKA kompressorn gå konstant.
Troligen stänger kompressorn ner på för hög returtemp, inte hysteresen.

Tillfälligt kan du ta bort tillskottet och se om kompressorn stannar när endast den får ge värme.
För så länge som integralen är under -60 ska kompressorn gå hela tiden.
För att kompressorn ska ta tillbaka integralen till 0 måste framledningstemperaturen komma över börtemperaturen. Om kurvan är ställd för högt kommer inte integralen återställas utan kompressorn stannar istället p g a returetemperaturen. Då kommer heller inte integralen för tillskottet att komma över värdet då det inte längre behövs utan du fastnar i denna "onda cirkel".
Om kompressorn istället stannat på hysteres hade integralen nollställts.

Läs gärna igenom den här tråden om du inte redan gjort det
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
så får du lite mer inblick i Thermias styrsystem.

Mvh
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 21:15:04 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2010, 20:32:35 »
Det är inte så mkt man kan reglera själv på denna pump vad jag förstår, men man kan nog strula till det tillräckligt ändå..

Du kan styra det mesta som går att styra. Det som pumpen sköter själv mot andra enklare Thermiapumpar är att den ger dig konstant temperaturdifferens mellan framledning och returledning både på kalla och varma sidan m h a varvtalsstyrda cirkulationspumpar.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 20:48:01 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2010, 21:37:53 »
Tack för svar!
Dessa värden är 0-ade redan och teperaturen inne nu ca 19gr, ute -1.

Stog klistrad vid VPn en timma idag för att följa när pumpen bryter och startar och kom fram till att inget värmebehov finns när returledningens temp= börvärdet på framledningen.
Sedan var fabriksinställningen att pumpen inte skulle starta på 20min med följd att både fram och retur sjönk 13 grader under börvärdet(53gr). När pumpen sedan startade så körde även tillsats 2 igång för att hämta in tappet i temp. Resultatet på temperaturkurvorna blir lite hysteriska och det är svårt att få jämn inne temp.

Sänkte värmekurvan från 50 till 45

Är inne på att sänka startintervallet till 10min för att inte tappa så mycket temp och slippa tillsatsvärme, synpunkter?

Integralen varierade under denna timma mellan -950 och -850.

I installatörsmenyn finns 2 värden, Värmepump-HYSTERES och Tillsats-HYSTERES, jag tror man kommer dit genom att hålla in vänster eller högerpil i 5 sek. I detta fallet misstänker jag att dessa värden har styrt VP:n vilket inte är så bra. Man bör ställa upp Värmepump-HYSTERES till 15 och Tillsats-HYSTERES till 20 för att VP:n inte ska styras av dessa värden.

Sen tror jag också som Lelle att du bör se över radiatorerna så att flödet är någorlunda jämnt fördelat över dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2010, 21:38:16 »
Hej!

Citera
Har bara utegivare.
Citera
Därefter försökte jag öka Rum till 23

Är nu inte helt säker på detta men har det någon betydelse att ändra på "rums-tempen" när du inte har någon innegivare!

Har du alla element varma?

Men om du har behövt framledningstemperatur upp mot 70 grader med oljepanna har du nog svårt att få ordentligt med värme i huset med värmepumpen!

Du har får små eller för få element eller för dåligt med isolering!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2010, 21:49:23 »
Carl, jag tror fortfarande att den helt enkelt har stannat på max retur. För om den hade stannat på hysteres hade integralen nollställts.
Dessutom är framledningsdelta 8 grader och hysteresen fabriksinställd på 10 grader numera för kompressor och 20 grader för elpatron.

Det finns ett problem att om allt för hög framledning behövs så blir värmepumen till slut en ren elpanna eftersom kompressorn inte kan arbeta vid för höga temperaturer.


För att komma åt intställningarna i Servicemenyn håller man in både vänster och höger knapp samtidigt.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 21:52:02 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2010, 21:53:34 »
Din pump är har inte de bästa inställningarna, onödigt höga framledningstemperaturer, styrs enligt hysteres, och arbetspressostaten löser ut, men det stora problemet finns inte i Thermian!

Du måste nog börja söka felet någon annanstans, om du vill ha upp tempen i huset.

Har du varit i kontakt med de som har installerat åt dig? Tycker att detta är inte riktigt aceptabelt!

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2010, 21:59:32 »
Hur kan ni säga att den styrs på hysteres då integralen enligt nills står mellan -950 och -850?
Integralen nollställs då värdet för hysteresen uppnås. Dvs då ärvärdet för framledning är hysteresvärdet över börvärdet.

När den stannat för returtemperaturen startar den igen på tiden för startintervall.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 22:01:39 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2010, 22:02:35 »
Hur kan ni säga att den styrs på hysteres då integralen enligt nills står mellan -950 och -850?
Integralen nollställs då värdet för hysteresen uppnås. Dvs då ärvärdet för framledning är hysteresvärdet över börvärdet.

Hystersen går ju även in då framledning blir säg 10 K under börvärdet, då sätts ju integralen automatiskt till start av kompressor och vid 15 K sätts integralen till start av TS

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad nills

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2010, 22:04:50 »
Tack för goda råd som också förklarar varför!

Elementen är ganska stora och med relativt grov kaliber (standard 60-tal).

Har förstått att man hamnat i en ond cirkel och även identifierat returtempen som en bov i dramat. Skall testa lite mer under morgondagen, jag tror mer och mer på att behovet av hög framledningstemp beror på att VPn stannar ofta och länge så att tappet i temperatur måste kompenseras av hög temp.

Fabriksinställningen var dock för lÃ¥g vid -15ºC  ute och blev bara +15ºC inne, sÃ¥ kurvan mÃ¥ste nog upp frÃ¥n 40 i alla fall. Även med fabriksinställningen blev det en ryckig gÃ¥ng och inget värmebehov eller tillsats trots. kylan Installatören har rÃ¥dgjort med Thermia och den rekommendation jag fick syns i första inlägget, men den inställningen räcker inte sÃ¥ nu försöker jag lära mig principerna genom er andra.

Skall bli intressant att spana på kurvor imorgon när jag bara ändrat startintervallet till 10min. Då kanske det blir för varmt inne när tappet bara blir 6-7ºC.
Vet någon varför fabriksinställningen är 20min, det brukar finnas anledningar...?


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2010, 22:10:28 »
En VP bör inte starta och stoppa för ofta, 20 minuters intervall är inte problemet. Har du kollat att alla radiatorer blir varma?

Gå över allihopa och känn efter, de ska vara varma upptill och lite ljummare nertill, inte kall och inte jämnvarm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2010, 22:15:04 »
Hystersen går ju även in då framledning blir säg 10 K under börvärdet, då sätts ju integralen automatiskt till start av kompressor och vid 15 K sätts integralen till start av TS

Tumpi:
Jo men det är ju först då. Det är inte hysteresen som utlöser stoppet. Men det blir säkert som du säger hysteresen som sparkar igång kompressorn igen.

nills:
Tycker du skulle försöka få integralen nollad. Antingen genom att få pumpen att triggas på hysteres på framledning hög så att det nollar integralen, alternativt stänger av eltillskott, alternativt stänger av värmepumpen med huvudbrygaren.
Har du integralen på noll från start och med någorlunda rätt inställd kurva kommer den fungera mer normalt vid dina fortsatta ansträngningar att få den trimmad.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2010, 22:18:42 »
Skall bli intressant att spana på kurvor imorgon när jag bara ändrat startintervallet till 10min. Då kanske det blir för varmt inne när tappet bara blir 6-7ºC.
Vet någon varför fabriksinställningen är 20min, det brukar finnas anledningar...?

Det är inte startintervall och hysteres som ska styra pumpen. Din värmepump ska när anläggningen är intrimmad ENDAST starta och stoppa enligt integralen.

Jo och anledningen är att startintervall och hysteres är säkerhetsfunktioner som ska förhindra skador på anläggningen.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 22:26:46 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!