Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HE (Rego1000): Känd bug i beräkningen av börvärdet för underkretsar  (läst 4418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag tänkte dela med mig av en erkänd bug som jag hittat i IVT HE. Om du har en shuntgrupp (Shunt1000) kopplad till värmepumpen så räknar pumpen fel på framledningens börvärde om du har knäckt kurvan. IVT visste redan om buggen och den skall fixas i nästa version av programvaran till pumpen. Nuvarande version är 1.12 och den lider fortfarande av buggen, så jag antar att det blir 1.13 som fixar problemet.

Om du har en shunt kopplad till pannan, se till att du har en rak kurva utan några knäckningar. IVT påstår att pannan bara bortser från knäckningarna och bara går på ändvärdena, men mina tester indikerar att det inte stämmer helt och hållet. Kurvan över börvärdet kan ge annan lutning än de inställda ändvärden skulle ge. I mitt fall blev det beräknade börvärdet flera grader under min kurva vid höga utetemperaturer och flera grader över vid låga temperaturer.

Det trÃ¥kiga i krÃ¥ksÃ¥ngen är att pannan har en bug, det glädjande är att IVT redan hÃ¥ller pÃ¥ och fixar det. Hellre en erkänd bug som fixas än en förnekad bug....  :)

//H

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kan man uppdatera programvaran på nåt enkelt sätt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Japp. HE:n har en USB-plugg som man kan uppdatera programvaran via. Så fort IVT släpper nästa version så är det bara att uppdatera, men tyvärr så får vi pannägare inte tillgång till programvaran utan vi måste få den via vår installatör (tur jag har en så bra installatör :))

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Japp. HE:n har en USB-plugg som man kan uppdatera programvaran via. Så fort IVT släpper nästa version så är det bara att uppdatera, men tyvärr så får vi pannägare inte tillgång till programvaran utan vi måste få den via vår installatör (tur jag har en så bra installatör :))

Går det att få ut info via usb typ loggar eller nåt sånt. Nibe är lika dåliga på att dela med sig av uppdateringarna men det brukar ordna sig ändå *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Inte vad jag vet om. Mitt nästa projekt är just att försöka få ut data från pannan, men jag tror jag väljer att lyssna på CAN-bussen istället.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Inte vad jag vet om. Mitt nästa projekt är just att försöka få ut data från pannan, men jag tror jag väljer att lyssna på CAN-bussen istället.

Då skulle jag kontakta Purjo för tips han gör nåt liknande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Japp. Jag har ALL information (till skillnad frÃ¥n Bosch/IVT)  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Jag fick en ny sw (1.12.1) förra veckan som löste ett problem med min shunt1000 i poolstyrningsmode...
Kan jag på ett enkelt sätt verifiera om buggen är fixad?
/AGW

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Har du en shunt för en extra värmekrets?

I så fall knäck kurvan vid nuvarande utetemperatur för både krets 1 och krets 3 genom att exempelvis öka framledningen med 5 grader vid +15. Kolla sedan i info-läget om framräknat börvärde är samma för både krets 1 och krets 3. Naturligtvis måste pannan vara i vinterläge också.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Min shuntmodul är ställd som poolstyrning så jag kan nog inte testa detta.

/AGW

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
sepahewe, har du någon mer info om ny ver.?

/AGW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!