Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP!!!  (läst 3107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Whitehouse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
HJÄLP!!!
« skrivet: 25 juni 2006, 00:09:08 »
Vi har ett jätteproblem, i alla fall i våra ögon sett!

Vi har frågat många leverantörer men det känns som om det är bättre att få respons ifrån oberoende...

Vi håller på och bygger nytt hus i skåne. Husets boyta kommer bli 289 kvm, varav 220 kvm blir i bottenplan och reserande på ovanplan.

2/3 av huset har rest tak med 6,5 meter som högst punkt och 3,2 meter som lägsta.

Vi har låtit gjuta in golvvärme i plattan och där vi har rest tak har de lagt slingorna med cc 160.

Alla stora fönsterpartier ligger åt syd samt sydväst.

Ytterväggarna har ett U-värde på 0,2
Fönster ligger på U-värde 1,3
Platta på mark med 300 mm isolering
Taket vet jag inte exakt U-värde på men det blir isolerat med 400 mm isolermatta.

Vad ska vi välja för panna/uppvärming?

Vi är egentligen bundna att använda fjärrvärme, men det känns som ett osäkert kort...

Alla funderingar mottages tacksamt!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: HJÄLP!!!
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2006, 09:41:16 »
Vad som helst utom fjärrvärme mÃ¥ste ju vara bättre..... Men eftersom Du bygger nytt, har golvvärme i hela huset, Ã¥ dessutom bor i SkÃ¥ne, sÃ¥ skulle jag i ditt fall, troligen ha valt AquaInverter:n. Jord/bergvärme behöver Du inte nere hos dig, för att täcka hela Ã¥ret utan tillskottsenergi, AuquaInverter:n bör med lätthet klara det ändÃ¥. Dessutom kommer Du antagligen undan betydligt billigare, än med jord/bergvärme, Ã¥ kan göra nÃ¥t trevligare än en ett hÃ¥l i marken för pengarna  :) Men det här är min Ã¥sikt, Du kommer säkert att fÃ¥ ett antal till, som förordar helt andra lösningar.

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP!!!
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2006, 12:51:37 »
Enligt byggnorm behöver du någon form av frånluftåtervinning, kombinera detta med uppvärmning och du får en frånluftsvärmepump. I ditt hus behöver du sannolikt den lite kraftfullare Comfortzone för att klara värmen.

Jag skulle inte köpa FTX och en luft/vatten VP, dels ger inte en FTX så särskillt mycket i skåne, dels får du får du flera olika uppvärmningssystem då FTX:en behöver extra värmetillskott (elpatron eller värmebatteri) för att funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HJÄLP!!!
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2006, 19:21:59 »
Ta reda på vad fjärvärmen kostar hoss dig. det är väldigt varierande i pris. jag har vid flera tilfällen lagt en länk häe på forumet som visar det exakta priset, inklusive alla dolda avgifter. Sök lite så bör du hitta den.

Du har så stort hus så ingen frånluftsvärmepump blir någ en lösnsam investering!
frågan är ju vad ditt golv värme system kräver för framlednings temp på vintern? detta är ju det som avgör hur lönsamt en värmepump kommer att bli.
men i normala fall sÃ¥ är Jordvärme billigast att instalera i nybbyggen &  den kommer luft/vatten som bör funka pÃ¥ dina breddgrader & siste kommer bergvärme.

jag skulle satsat på jordvärme & sett til att grävaren som planarut tomten hadde grävt ned 2x 300m slinga isamband med markarbetena, men han är kanske redan klar?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2006, 22:02:00 »
En bergvärmepump med ett frånluftsaggregat skulle kanske passa dig.
« Senast ändrad: 26 juni 2006, 19:29:50 av Rickard »

Utloggad Whitehouse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!!
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2006, 16:05:51 »
Hejsan!

Tack för alla era råd!

Ni får gärna fortsätta ge fler råd!

Emma

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP!!!
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2006, 19:54:49 »
Mitt råd blir antingen ComfortZone CE50 eller 65, eller jordvärme med frånluftsmodul, jag har gjort en kalkyl med nibes mjukvara men du kan ju välja vilken värmepup som helst med motsvarande uteffekt av annat fabrikat.

Energi/effektbehov har jag räknat fram med hjälp av Prestige, och med ledning av husets konstruktion och storlek i kombination med var huset är lokaliserat. Om det stämmer helt perfekt vet jag inte, och det gör kalkylen lite osäker.

Har räknat med -1 grad på inkommande köldbärare, om du vill få upp tempen med ytterligare 1 grad så lägg till 50-75 meter kollektor.

Har räknat med sand som markmaterial, har du lera eller morän så har du bättre förutsättningar och kommer att få en varmare brine in.

Obs! Det är två kalkyler, en på en 6kW jordvärme och en på en 8 kW jordvärme.

Till CarMan, i skÃ¥ne i en nybyggd välisolerad villa med golvvärme sÃ¥ behövs det inte 2 X 300 meter markkollektor, det skadar inte, men det behövs inte...  ;)


« Senast ändrad: 26 juni 2006, 19:58:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Whitehouse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!!
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2006, 20:47:33 »
TACK så jättemycket för din uträkning!

Vart hittar man det programet???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP!!!
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2006, 21:10:34 »
Man köper det av Nibe för ca 1495 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Whitehouse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!!
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2006, 21:41:03 »
Ja, det är det kanske egentligen värt, men det känns lite drygt när man bara behöver det en gång så att säga...

IVT gjorde en liknande uträkning, men bara schblonmässigt och inte efter u-värden och liknande och kom fram till hiseliga 13,5 i topp effekt och att jag behövde 600 meter kollektor alt 250 meter aktivt borrhål!!!

Samt en greenline ht+ E11. Vad säger ni kunniga opartiska ang detta?

Utloggad Whitehouse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!!
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2006, 21:46:02 »
Man köper det av Nibe för ca 1495 kr.

En fråga till...

Vad är skillnaden på energitäcknings och effekttäckningsgrad???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP!!!
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2006, 22:23:06 »
Om ditt hus har ett maximalt effektbehov på 10 kW (för att hålla huset varmt årets kallaste dag) och din värmepump har en uteffekt på 7 kW har du 70% effekttäckningsgrad.

Om ditt hus förbrukar 30000 kWh/år och din värmepump står för 29000 kWh av dessa så är eltillskottet 1000 kWh/år vilket ger en energitäckningsgrad på 96.7% (om jag räknar rätt)

En effekttäckningsgrad på 65-70% brukar ge en energitäckningsgrad på 97-99%.

De dagar eltillskott behövs är så få så även om det går 3 kW eltillskott i några dagar/år så blir ändå energitäckningsgraden hör med en effekttäckningsgrad på 65-70%.

Jag brukar räkna med ca 65% effekttäckningsgrad, anser att det i de flesta fallen ger hög energitäckningsgrad, lagom investeringskostnad och relativt goda driftsförutsättningar för värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!