Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frÃ¥gor  (läst 3395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad charlieolsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vill börja med att be om ursäkt för min okunskap om ovan nämnt ämne samt hantering av detta på forumet, då jag är ny på båda!
Jag och min sambo kommer på måndag skriva papper för köp på vårt första hus, vi har alltså inte tillgång till huset/värmesystemet ännu, så jag kan kanske inte beskriva eller svara på alla frågor, men vi gör ett försök.


Huset:
Byggt: 1928 i Borås, trähus med reveterad fasad, murad/gjuten stengrund.
Källare: 60m2 (ej uppvärmd, radiatorer saknas)
Boyta: 109m2 fördelat på 1 & 1/2 plan.
Årsförbrukning: 17500kw/h inkl hushållsel, jag tycker denna siffra verkar låg men den är trots allt beräknad på en äldre dam ensam i huset.
Nuvarande system: Vattenburen el, äldre kombipanna (DIOM ved-el) från 70-talet.
Ventilation: Självdrag
Fönster: 3glas och 2glas


Det första vi vill göra när vi får tillgång till huset, innan årets slut, är att byta till ett mer pålitligt, effektivare och billigare värmesystem.
Det enda jag lyckats gissa mig fram till är att luft/vatten troligtvis är de bättre alternativet då huset inte är så stort?
Utöver det så har jag inte kommit så mycket längre, då jag är HELT grön på området.

Det jag undrar är alltså, är luft/vatten ett bra/rätt val?
Vilka tillverkare är bra och vad borde rimligen en installation kosta?
Jag hoppas att jag ställt frågan i rätt forum, samt att jag lämnat er tillräckligt med info för att ni som proffs ska kunna hjälpa mig!



/Charlie

« Senast ändrad: 29 november 2015, 17:23:09 av charlieolsen »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #1 skrivet: 29 november 2015, 17:31:32 »
Nya husägare är HETA på gröten....

Ta det lugnt och bo in dig i huset och lär känna det.
Gissningsvis ska ni bo där länge och det är inte bråttom att byta värmesystem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #2 skrivet: 29 november 2015, 17:39:24 »
Hej!
Fundera under tiden lite på om ni vill kunna värma källaren och i så fall kommer värmebehovet blir rätt mycket större då gamla källare kräver en hel del energi.
I så fall kan du med fördel begära in offerter med kompletterande fläktkonvektor eller liknande i källaren.
Sen behöver du kanske på sikt göra nått åt ventilationen, självdraget brukar bli sämre om man inte värmer skorsten.
Några märken att begära offerter på är t ex Daikin, IVT/Bosch, Nibe, Thermia, Mitsubishi, och det finns säkert fler bra märken...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad charlieolsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ang. rocas inlägg, så verkar det faktiskt vara lite brått just med byte... den gamla elpannan krånglar och jag är rädd att den stannar när det är som kallast?
Dessutom ville jag hinna nyttja ROT 2015.

Vi har funderat just på källaren och vi inser att det inte är rimligt att värma den till 22-23grader, men dräglig temperatur borde väl ändå gå att uppnå med fläktkonvektor? Så att man kan använda tvättstugan utan att frysa ihjäl! Tanken är dessutom att så småningom dränera/isolera källaren.
Ang ventilationen, så verkar det väl inte bättre... endast eldning i murstocken kommer hålla igång självdraget, men vi vill helst inte elda varken ved eller pellets.

Vad tror ni det bästa alternativet är?
« Senast ändrad: 29 november 2015, 17:55:58 av charlieolsen »

Utloggad charlieolsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eller kan det vara så enkelt att eldning med pellets är det bästa för just mitt hus?
Fördelar är väl bibehållen ventilation, låg driftskostnad, låg installationskostnad samt "gratisvärme" i källaren?
Nackdelar är väl att man får jobba lite med att bära pelletssäckar, samt att det tar plats?

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Hej,
jag har 3 olika hus, ett relativt nybyggt med frånluftsvärme Bollebygd/ Rävlanda), detta tror jag dock inte passar dig.
 Sedan har jag en Mitsubichi ecodan Package, i ett helt nyrenoverat hus (Landvetter), vilket möjligen skulle kunna passa dig. Har även en Sfinxsolar i det tredje huset (Varberg/ Galtabäck), som har varit jättebra under mÃ¥nga Ã¥r, men börjar strula lite nu och har en Nibe F2040 stÃ¥endes i Garaget som den skall bytas ut med, när jag fÃ¥r tummen ur.

Sfinx:en har slutat levera luft vatten värmepumpar, så då har du igentligen bara Nibe, Bosch, Termia, CTC, Euronom och naturligtvis några fler att välja mellan.

Frågan är väl bara hur stor den bör vara och om du skall ha 1 eller 3 fas.
Du får titta vad du har för huvudsäkring i huset, om det är 16, 20 eller kanske möjligen 25A.
Har du 25A kan du säkert säkra ner och tjäna några kronor.

Sedan är ju inte jag på något sett expert, utan du får säkert mer hjälp här på forumet av de som kan mer med att dimensionera för ditt hus.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad charlieolsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ingen som helst aning vad jag har för huvudsäkring, hur tar jag enklast reda på detta?
För övrigt är luft/vatten pålitliga och billiga system förstår jag? Har läst lite om att en del verkar ha svårt med varmvatten (dusch, tapp)?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #7 skrivet: 29 november 2015, 18:32:56 »
Huvudsäkringarna 3 st sitter nästan alltid under elmätaren. 16, 20 eller 25 A det normala.

Luft/vatten är nog inte kända som särskilt billiga. Kostar något mindre än bergvärme men energibesparingen blir också lite lägre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Skulle precis svara det som Josth sa om säkringarna...

Och du har ju naturligtvis något sämre energibesparing, men kan du göra jobbet själv, vilket jag alltid gör så kan du komma undan relativt billigt faktiskt....

Jag har varken kunskap, eller redskap för att borra men jag har så jag kan klämma kopplingar, kapa rör osv.
Hornbach i Göteborg har ganska bra sortiment på rördelar.
Så har du inte tummen mitt i näven kan du säkert göra detta själv, Nibe har massor av olika systemförslag på deras sida exempelvis.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Valet mellan bergvärme och luft/vatten handlar också delvis om tid. Att installera bergvärme kostar mer men sparar förvisso mer, men lägger man ihop det hela så tar det ofta ca 1,5 ggr så lång tid att gå break-even på en bergvärmeanläggning. En luft/vatten har normalt betalat sig på 7-8 år, medan det tar 10-12 år för bergvärme.

En annan aspekt på detta med tid är att med bergvärme kan du förmodligen återanvända hålet när du byter resten av anläggningen efter 15 år eller så, så nästa gång slipper du förhoppningsvis borra. Men med en luft/vatten kan du om 10 år byta till en ännu effektivare luft/vatten, och dom börjar redan nu närma sig bergvärme i effektivitet.

Hmm... Jag undrar varför Carl N glömde bort CTC i sin uppräkning av fabrikat. Dom är ju inte direkt nåt ovanligt märke... ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #10 skrivet: 29 november 2015, 22:03:43 »
Har även en Sfinxsolar i det tredje huset (Varberg/ Galtabäck), som har varit jättebra under många år, men börjar strula lite nu och har en Nibe F2040 ståendes i Garaget som den skall bytas ut med, när jag får tummen ur.

Sfinx:en har slutat levera luft vatten värmepumpar, så då har du igentligen bara Nibe, Bosch, Termia, CTC, Euronom och naturligtvis några fler att välja mellan.

På vilket sätt har sfinxen börjat strula? Mest intresserad för att veta vad man (kanske) har framför sig ;)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #11 skrivet: 30 november 2015, 02:37:59 »
Har haft en kontaktor som gått sönder 2 ggr, så jag flyttar hem den hit så jag har bättre koll på den.

Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #12 skrivet: 30 november 2015, 09:49:51 »
Hmm... Jag undrar varför Carl N glömde bort CTC i sin uppräkning av fabrikat. Dom är ju inte direkt nåt ovanligt märke... ;)

Sorry, och även Euronom, är lite tankspridd.
CTC verkar även ha många nöjda användare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är luft/vatten rätt för mig, samt allmänna frågor
« Svar #13 skrivet: 30 november 2015, 17:13:22 »
Nuvarande system: Vattenburen el, äldre kombipanna (DIOM ved-el) från 70-talet.

Den kombinationen betyder tyvärr ganska ofta att värmesystemet är designat för relativt hög temperatur på vattnet. Det kan bli ett problem om du byter till värmepump (både för luft/vatten och bergvärme).
Har du några bilder eller annan info om hur radiatorerna och rördragningen till dom ser ut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!