Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Optimum G2 16. Hur höjer jag varmvattentempraturen.  (läst 1912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bbbfractal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hur kan jag ställa in så pumpen ger 63C på varmvattnet? Pumpen ger nu sommartid med varmvattenläge en 47C.

Då jag har varmvattencirkulation och vattnet från pumpen går till en extra beredare Thermia MKR som är inställd på 63C innebär det att den står för 75 % av elförbrukningen :'(....

Upptäckte detta då jag lät installera en elmätare i pumprummet. Trodde att pumpen stod för all elförbrukning men så är det inte. Vill ju inte den extra tanken ska värma upp vattnet utan endast bibehålla tempraturen.

Sen vet jag inte om man måste ha så högt som 63C returen på VVS ska ju vara minst 50 så 55C känns som det borde räcka.
« Senast ändrad: 18 augusti 2013, 09:24:02 av bbbfractal »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Diplomat Optimum G2. Hur höjer jag varmvattentempraturen.
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2013, 18:59:46 »
Den kommer tyvärr inte att klara 63 grader vet inte vad som är max men gissar på knappt 60 grader beroende på vart givaren sitter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bbbfractal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack smurfen.

Är det här det jag ska ändra?

Service -> Varmvatten 55C (max)

Finns det inte något sätt att tvinga igång tillskottet?. Måste väl gå att få upp den i en högre tempratur sommartid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har ingen koll på vart du ställer vv tempen på Thermia men har för mig att du kan justera viktningen mellan de båda vv givarna också. Det är nog bäst att låta kompressorn göra så varmt vv den klarar och låta den separata beredaren spetsa istället för att spetsa direkt i vp. Du bör kunna sänka tempen i den separata beredaren till 60 grader så spar du nån krona.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
max temp gör den efter pressostat inte nåt du kan påverka det du kan gör är att ändra start temp o se till att den blir av med varmvattnet så den inte bryter för tidigt på driftpressostaten

Utloggad bbbfractal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack michael.a och Smurfen.

Visade sig att installatörerna av hela systemet 2008 monterat en blandningsventil mellan Pumpen (+VVS) och den extra beredaren som sänkte tempraturen på vattnet.

Så när VVC cirkulationen kom tillbaka så gick den genom en blandningsventil som tyckte det var för varmt vatten Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!