Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög strömförbrukning och varierande hetgas - eller avfrostning?  (läst 1908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Just när jag trodde att allt fungerar som det ska så händer nåt helmysko, fast det kanske är helt naturligt?

Ute -1, när värmepumpen kör så lägger sig hetgasen på drygt 70 grader, strömförbrukning ca 6 A, VP in/ut 40/46, men plötsligt rusar det upp till 18-19 A, hetgasen droppar till under 30 grader, VP in/ut blir typ 40/30... men VP fortsätter att gå som om ingenting hänt.

Nu har den stabiliserat sig på hetgas 74, VP in/ut 41/47, men strömförbrukningen svajar 6-9 A, vilket väl motsvarar ca 2,5-3,5 kW, eller räknar jag fel?

Är det nåt fel, den automatiska avfrostningen som spökar, eller nåt annat helt naturligt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
GÃ¥r elpatron in vid avfrostning?
Annars är det nog nått fel på grejerna, tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Nej, elpatronerna går inte in.

Om avfrostningen står det bara att " en gång i timmen känner 2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger -2 grader C om så är fallet påbörjas avfrostningen, fläkten stannar, fyrvägsventilen vänder håll och den varma hetgasen går istället ut till förångaren. Ett pysande ljud hörs och vattnet rinner av förångaren. När temperaturen på de båda givarna är över +10 startar fläkten och den varma hetgasen går istället in i kondensorn och värmepumpen återgår till normal drift."

Jag börjar tro att det är avfrostningen. Det skulle förklara varför hetgastempen rasar, men det förklarar inte varför värmepumpen plötsligt förbrukar 18-19 A. Eller är det nåt slags omstart av kompressor etc som kräver så mycket ström?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det måste väl vara något annat i huset som drar strömmen du pratar om, det är ju hela husets strömförbrukning du ser på displayen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
det är iofs en ganska spännande situation för kompressorn när fyrvägaren kopplar om och trycksatt gas som var pÃ¥ utgÃ¥ngen och kondensorn plötsligt rusar in pÃ¥ sugsidan och vice versa - skulle inte förvÃ¥na mig om kompressorn gick ganska tungt en kort stund  när den pumpar redan tjock trycksatt gas innan det normaliserar i det nya driftläget som AC-kompressor en kort stund.


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det måste väl vara något annat i huset som drar strömmen du pratar om, det är ju hela husets strömförbrukning du ser på displayen.

erp

(slog upp och dubbelkollade i installationsanvisningarna...)

Jepp, så är det ju. Där ser man. Jag som trodde att pannan på nåt vis mätte hur mycket den själv och värmepumpen förbrukar. Då blev jag genast lugnare.

Det är alltid nÃ¥n liten detalj nÃ¥nstans som man missar när man läser. Tur att det finns andra som läst mer noggrant!    tomte::
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Just när jag trodde att allt fungerar som det ska så händer nåt helmysko, fast det kanske är helt naturligt?

Ute -1, när värmepumpen kör så lägger sig hetgasen på drygt 70 grader, strömförbrukning ca 6 A, VP in/ut 40/46, men plötsligt rusar det upp till 18-19 A, hetgasen droppar till under 30 grader, VP in/ut blir typ 40/30... men VP fortsätter att gå som om ingenting hänt.
Garanterat avfrostning med -10K :dt: 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!