Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Confortzone-tankar  (läst 4694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gummigum

  • Gäst
Gummigum
Confortzone-tankar
« skrivet: 23 juni 2004, 08:24:27 »
Hej hopp,

Jag har sett deras hemsida och undrar om någon installerat och kört LITE i alla fall? Ifrån min synvinkel ser den HEMSKT intressant ut :D
Skall ha maz 150 kvm i två plan att värma upp bygger till och renoverar och anpassar för frånluft med kanaler ( fast pyttsan vilka hemskt tjocka radiatorer som dök upp!)
Vidare har jag ett stort glasat uterum i Öster-Söderläge som jag planerar att hämta värme ur. Kommit på att ju är helsmart att först värma luften via solen (uterummet) och sedan pumpa runt det i huset. Utan ventilationssystem har ju uterummet redan värmt huset sedan 1 April, nån ruggig dag ahr vi eldat i kaminen.

Såg ju att Comfortzone endast funnits kort tid men den verkar ju vara designad av någon som tänkt till ordentligt!!

admin

  • Gäst
admin
Re:Confortzone-tankar
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2004, 23:22:33 »
Om du tänkt hämta värme ur uterummet skulle du behöva en styrning som gör att den luftkanalen stängs när tempen i uterummet blir lägre än inomhusluften. Kanske i kombination med en varvtalskompensering av frånluftsfläkten som sitter i värmepumpen. (det borde gå att ordna med ett förkopplingsmotstånd)

Om man skall optimera anläggningen ordentligt skulle man ta luften från uterummet/eller uteluften när den temperaturen är högre än den luft som värmepumpen ger ifrån sig efter att den plockat värmen ur inomhusluften.

Säg t.ex. att innetempen är 22 grader lufttemp ut ur värmepumpen är -12 grader, och utomhustempen är -7 grader. Då borde man kunna varva upp fläkten och öppna en luftkanal som spetsar frånluften som tas ur huset med lite extra luft utifrån. Om uteluften kan höja tempen på värmepumpens frånluft med någon eller några grader skulle verkningsgraden ökas.

Kanske lite långsökt dock, det bästa är nog att se om den räcker till i originalutförande innan man börjar mixtra allt för mycket.

Gummigum

  • Gäst
Gummigum
Re:Comfortzone-tankar
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2004, 07:38:02 »
Kloka ord Richard!
Uterummet är gräsligt bra isolerat och gjort med treglas så det blir hemskt lätt varmt och behåller också värmen. Vi har två dörrar in till huset ifrån uterummet så vi har öppnat dem nu för att utjämna och har stängt dörrarna när det är kallt :D
Oavsett vad så är tanken att den varma luften när den är varm skall blåsas in ifrån uterummet till resten utav huset.
Återkommer i ärendet!

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Confortzone-tankar
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2004, 08:38:46 »
Hej,
Om jag får fortsätta i Comfort Zone tankar (jag är själv en potential kund och har hämtat information från själva firman och efter telefon samtal med tre olika villa ägare som har installerat CZ pump för cirka ett år sedan).

1. Kostnaden- Är det prisvärt? Själva CZ frÃ¥nluft pump kostar 60000 SEK. Det tillkommer rör (utluft) dragning, montering av CZ pump och demontering av gamla pannan mm. Enligt en av försäljaren som jag pratade med det kostar cirka 15000-20000 SEK för kringarbete. Men  om det kostar mer för kringarbete dÃ¥ tror jag inte att det är lönsamt jämfört med kombinerat jord och frÃ¥nlufts pump (som kostar cirka 100000 SEK och uppÃ¥t).

2. Besparing. Jag har pratat med tre olika kunder som har installerat CZ pump för cirka ett år sedan. Ena hade besparing på 8000KWH och andra hade besparing på 10000KWH per år jämfört med året innan. Den med högre besparing hade högre elförbrukning.

3. Barnsjukdomar med mindre känd märke. På en av dem första CZ pump fick man byta (uppgradera?) styr kort flera gånger. På den andra fick man byta själva pumpen enligt det information som jag fick. Nu fungerar båda två som den ska enligt ägarna.

4. Reservdel och reparation i framtiden (vid ev. konkurs mm). Delar är köpta i Europa (både styrkort och scrollpump). CZ pumpen är patent skyddat enligt firman.

5. Garanti och försäkring. Två års garanti av firman och sedan 4 års försäkring via SVEP enligt information från firman. Det senare kan förlängas. Förresten CZ pump firman är inte certifierad av SVEP enligt firman själv. Varför inte undrar man!

6. Små detalj!
(a) Varm vattenbredare är inte gjört av röstfritt stål men det behövs inte heller enligt firman. Syre fattigt vatten i bredare (som cirkulerar i element runt huset) orsakar ingen rost problem enligt firman. Är det sant, undrar man? Själva hushålls varmvatten cirkulerar via coil som ligger i varmvatten bredaren.
(b) Ã…skskydd (surge current protection) till elektronik i CZ pump finns inte och det finns inga planer att montera den i framtiden.  Det kostar för mkt säger firman och jag tror inte pÃ¥ den. Det är en billig investering som skyddar pumpen och foretags rykte.

Jag kan inte hållas till ansvar för det information som jag har fått av firman och villaägarna (No liability clause).
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Gummigum

  • Gäst
Gummigum
Re:Comfortzone-tankar
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2004, 12:56:56 »
Hej hopp Raj,

Det stämmer alldeles utmärkt att syrefattigt vatten inte orsakar korrosion och att en rostfri tank därför inte behövs alls. Tanken fylls ju bara en gång och 'färskvattnet' cirkulerar i slingor sedan helt separat. Så korrosionsproblem med syrefattigt vatten är inget att våndas över.


Åskskydd - vilken pump oavsett märke och metod har det inbyggt? Eller är det något man börjat med nyligen? I vår luft-luftvärmepump finns det då inget och inget i arbetskamratens bergvärmepump heller. Iofs är de inte helt färska :-)

Jaaa-a det låter ju inte helt negativt det här. Och varmluftskanalen till uterummet kommer att utrustas med en enkel shuntventil, så är det löst.


Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Re:Confortzone-tankar
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2004, 00:05:30 »
IVT är väl inte heller med i SVEP?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Confortzone-tankar
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2004, 20:30:46 »
Är det rimligt!!!
Som ni flesta vet Comfortzone pump kostar cirka 60000 SEK. Enligt en installations firma här i Blekinge själva installation of CZ 50 kostar cirka 40000SEK. Total kostnad cirka 100000 Sek. Det är en installations firma som är rekommenderat av comfortzone här. Är det rimligt???? Vi pratar om ett hus byggt på 80 talet med befintlig frånlufts ventilation och vattenburen el värme. Är det rimligt att installations kostnad ska vara mer än 60% av pump kostnad. Jag tycker att Comfort zone försöker att skrämma bort kunder!!! Jag kan få en kombinerat mark och frånlufts värmepump (IVT 495 twin t.ex) av en etabilerat firma för 110000SEK. Get real please!!!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

admin

  • Gäst
admin
Re:Confortzone-tankar
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2004, 20:55:48 »
Jag skulle ha monterat själv, då hade det varit oslagbart!

En ny produkt kan vara problematisk att installera, kanske "saftar" installatören på för eventuella kompletteringar som han måste göra vid installationen?

Installerar han eventuellt IVT 495 twin om han inte installerar Comfortzone, det kan vara så att de vet vad det handlar om och kan ge ett bättre pris.

Om det inte är så så är jag benägen att hålla med dig, det är orimligt att ta 40000 för att koppla ihop några luftkanaler och några rör.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Confortzone-tankar
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2004, 23:00:12 »
Tack Rickard och jag tror att din bedömning är rätt. Jag hoppas verkligen att Comfortzone tittar noga pÃ¥ det och  att de läser den här sidan oxo.
Hälsn.,
Raj.
« Senast ändrad: 31 juli 2004, 18:56:53 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

admin

  • Gäst
admin
Re:Confortzone-tankar
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2004, 15:49:15 »
Även om installatören är rekommenderad av ComfortZone så behöver det inte vara så att de bestämmer priset för installationen. Det gör installatören med största säkerhet själv.

En installatör som har mer arbete än han hinner med kanske inte ens försöker vara billig...

Men jag vet inte - å andra sidan vet jag inte hur stora ingrepp som behöver göras i ditt hus heller.

/Rickard

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Confortzone-tankar
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2004, 20:32:12 »
En installatör som har mer arbete än han hinner med kanske inte ens försöker vara billig...

Ligger nog mycket i det. Pratade med min installatör för några veckor sedan och "det är mycket värmepumpar nu".

Om man misstänker att anbudet är pepprat ska man försöka fÃ¥ ett specat anbud. DÃ¥ är det lättare att se vad man betalar för och hur mycket. När jag installerade var priset pÃ¥ grävningen för markslingan saftigt men Ã¥ andra sidan sÃ¥ tror jag dom räknat fel pÃ¥ installationskostnaden. MÃ¥nga timmar blev det.  :o ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Confortzone-tankar
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2004, 23:00:37 »
Kan ha varit en oerfaren installatör...
Själv konverterade jag hela huset (145m2) på ca en vecka. Kanske inga 8-timmarspass bara men ändå - jag var helt "grön" när jag började.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Re:Confortzone-tankar
« Svar #12 skrivet: 05 september 2004, 20:41:44 »
Det är klart att det är orimligt med 40000 kr!!!
Jag installerade själv min CE 50 och det var inga större svårigheter alls. 2-3 dagar tog det, men då fick jag löda allt till golvvärmen också.
Fast det är ju klart att jag blir glad när jag ser vad jag har sparat in, på inkopplingen.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:Confortzone-tankar
« Svar #13 skrivet: 08 september 2004, 00:06:43 »
Intressant! Var handlade du pumpen? CE hade inga synpunkter på vem som gjorde installationen? Garantier, hur såg det ut där?
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Re:Confortzone-tankar
« Svar #14 skrivet: 08 september 2004, 08:57:04 »
Inhandlade pumpen via min husførsæljare.
Varfør skulle de ha synpunkter vem som utførde installationen? Jag har ju inte plockat især pumpen, jag har kopplat ihop de løsa rørstumparna under pumpen och det kan vem som helst gøra som ær lite hændig. Dessutom så besiktigade min rørkrøkare det jag hade gjort och dær var det inga kommentarer, mer æn snyggt gjort!
Elen kopplade elektrikern in.
Så vad betræffar garantin så gæller det ju om saker går sønder inne i pumpen och det kan ju inte jag belastas før i såfall.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!