Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ng tid att göra varmvatten för TWS 8  (läst 8077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« skrivet: 03 januari 2007, 02:13:42 »
Har en TWS 8 som gÃ¥tt i ett Ã¥r nu, är det nÃ¥gon som kan säga hur lÃ¥ng tid som det  normalt bör ta att värma upp varmvattenberedaren igen efter att man duschat "ner" tempen till ca 35 grader( i ytskiktet)?.

Jag får vänta mellan 1-2 timmar innan den är fulladdad igen. Detta även vid milda temeraturer ute. Trots att det är plusgrader och värmebehovet mycket litet växlar den hela tiden mellan värme och vv. Vi kan duscha max två personer efter varandra när vv beredaren är fulladdad sedan måste vi vänta minst 1.5 timmar innan den är full igen. Är detta normalt någon som vet?

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2007, 07:50:34 »
För mig tar det mindre än 30 minuter, men då är inte yttemperaturen nere i 35 utan över 40 när vv-produktionen sätter igång. Kan det bero på tillslagstemperaturen? Min är inställd på 42 grader (vilket ju då alltså är givaren i botten).
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2007, 11:08:51 »
Vilket värde har du på VARMVATTENTID i servicemenyn?
Det är den tid som vpn "tillåts" att köra vv varefter den går över till värmeprod, även om vv inte nått max, och kör detta så länge som VÄRMETID anger. Därefter växlar den över till vv igen.
Jag har också en TWS 8 och har höjt till 40 min. Jag har efter det aldrig sett att den växlat mellan vv och värme utan att ha nått max på vv.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2007, 12:14:19 »
Det kan va ett fel!

Det är en ventil (växelventil) som växlar mellan vv och värmeproduktion. kanske den inte tätar helt vid vv produktion.

2 timmar med 8 kw som tillförs en volym under 200l låter inte möjligt. Men som sagts det finns en begränsning i styren hur länge den producerar vv, sen går den över till värme en period för att kolla ev värmebehov. Om det finns ett sånt växlar den direkt till värme. det kan ändras, det man ev kan tänka på är att om vattnet står stilla i värmekretsen väldigt länge vid rekordkyla. Kan det teoretiskt frysa om man har enormt kalldrag rakt på rören nånstans.
Men det var teoretirkt som sagt.

Du har inte koll på timmarna för vv o vp drift. månad för månad, då kan du ju se om drifttimmarna ökat drastiskt.
det kan ju va kompressorn som "tröttnat" också.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2007, 13:39:26 »
Har haft detta problem sen den var ny men återförsäljaren är inte direkt intresserad.

Pumpen inställd på 20m/20m värme och vv. Starttemp är 44 grader i botten på vv beredaren.

När den var ny tyckte jag att pumpen gick onormalt mycket och installationsfirman var här och mätte och grejjade. De höll med att den gick mycket ca 17 tim/dygn i snitt, men sa att de ville vänta och se när den gått ett år.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2007, 14:05:11 »
Dina inställningar är ju rätt lika mina, jag har också 20/20 min och 42 istället för dina 44 vid tillslag. Visserligen en något större pump, men så långt ifrån problem som jag är så känns det som det är något fel med din anläggning!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2007, 15:36:57 »
Läs av timräknarna!! för vp vv och för tillskotten!
Gärna varje dag när det är kallt! osså varje månad!

17t/dygn.... hur kallt var det då??
Vad säger din kalkyl, vilken tidigare årsförbr...
Vilken kyla ska pumpen klara!

Kan du kolla lite värden när den går för värme.. låt den gå minst 10 minuter först.

Temp fram o retur pÃ¥ varma o kalla sidan   börvärdet för framledningen finns inom parentes

Osså ska du kolla integralen... gradminuterna, kolla att den går ända tills dom når +-0..
om vissa värden nås nollas kvarvarande gradminuter, det är inte bra (har iofs inte direkt med dina problem att göra)

Den där VP ska ge floder med vv, hur länge har du haft pumpen!?

Thermia har support du kanske ska ringa dom direkt!
Både det med vv och 17 timmar vid viss utettemp ska du framföra.

Vänta ett år kan bli dyrt! helt i onödan!

Lycka till!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2007, 11:59:30 »
Har nu kollat ordentligt på mina tider vad gäller vv tiderna. Från temp 22/27 (botten/toppen) till 49/53 tar det 55 minuter om pumpen inte störs av värmeproduktion. Nästa gång den körde vv stannde den på 50/54, men det kanske varierar från gång till gång?

varje gång pumpen stannade när den gjorde vv tändes en liten rektangel i vänstra hörnet i ca 5-10 sekunder.

Senaste dygnet har det varit frÃ¥n  mellan ca +2 och max -4 grader och pumpen  har totalt gÃ¥tt 16 timmar inklusive 1-2 tim vv.

Brine in 1grad, brine ut -3 grader

Är de någon som vet hur man skall tolka kalkylerna som man får av installationsfirman, skall vv räknas in i den förbrukning som det står att pumpen kommer att förbruka eller skall vv förbrukningen dras bort från den totala drifttiden när man läser timmarna på pumpen?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2007, 12:22:43 »
Vp tid i datorn ska va totala timmar.
Varav vv en viss del.
i kalkylen ska all energi till värme o vv vara med.
Både total energi och energi från elnätet till värmepumpen.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2007, 13:14:22 »
Jag tror att du har något del på pumpen.

Vi har inte märkt att det tar speciellt lång tid att värma tillbaks
vv-tempen.

Kolla gärna mina mätresultat, översta kurvan är VV och där kan du
se när vi använt VV. Då växelventilen byter till VV produktion syns
hos mig på att framledningstemperaturen vänder neråt men brine
in/ut fortfarande, se bifogade bild, drift alldeles nyss.
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2007, 14:24:34 »
Spontant kändes väl inte 55 minuter så jättemycket för att gå fråm 22/27 (botten/toppen) till 49/53? Bertils VV-produktion på ca 20 minuter är ju, om jag läser kurvan rätt, för en lägre höjning. Du tömmer verkligen rejält när du är nere i dryga 20 grader, detta uppnår aldrig jag. Å andra sidan har jag en snål dusch och ett rätt litet badkar. Jag brukar ge upp att tappa varmvatten när det är under 38, då är det för kallt för mig! Men de 17 timmarna låter märkligt, om det är lika varmt hos dig som hos oss!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2007, 21:02:42 »
Har nu kollat ordentligt på mina tider vad gäller vv tiderna. Från temp 22/27 (botten/toppen) till 49/53 tar det 55 minuter om pumpen inte störs av värmeproduktion. Nästa gång den körde vv stannde den på 50/54, men det kanske varierar från gång till gång?

varje gång pumpen stannade när den gjorde vv tändes en liten rektangel i vänstra hörnet i ca 5-10 sekunder.

Senaste dygnet har det varit frÃ¥n  mellan ca +2 och max -4 grader och pumpen  har totalt gÃ¥tt 16 timmar inklusive 1-2 tim vv.
Brine in 1grad, brine ut -3 grader

Är de någon som vet hur man skall tolka kalkylerna som man får av installationsfirman, skall vv räknas in i den förbrukning som det står att pumpen kommer att förbruka eller skall vv förbrukningen dras bort från den totala drifttiden när man läser timmarna på pumpen?
FÃ¥r hÃ¥lla med Porcupine, tiden är inte orimlig. 
Men hur lyckas du fÃ¥ ner pumpen i 27/22  ºC ??
Om den börjar göra VV vid 44 grader sÃ¥ lyckas du ändÃ¥ köra ner den i 27 grader?  Sc:,h
Stor bubbelpool och grymt flöde?

När TWS slingan gÃ¥r genom 27/22  ºC vatten sÃ¥ torde COP vara uppemot 6.
Så du kanske kör ut 10 kW till VV, och det räcker inte ...

Mitt resonemang bygger naturligtvis på att pumpen fungerar ok,
eller snarare bevisar att den inte gör det.  :o
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2007, 09:32:35 »
Hittade lite data på vilken effekt som krävs för att värma vatten i den takt man tar ut energi ur en beredare (el).
Dessa siffror bör gå att överföra till VP-tillverkat tappvarmvatten också om man vet ingående värmeffekt.

Effekt (kW) 11
Spänning (V) 400 V - 3 fas
Märkström / säkring (A)  16
Flödesmängd vid temperaturhöjning pÃ¥ 28K (l/min)  5.6

Som jag tyder dessa siffror så behöver man alltså tillföra 11 kW för att höja tempen på vattnet med 28° vid ett tappvarmvattenflöde på 5.6 l/min.

Om inkommande kallvatten till beredaren är +8 grader ger det dig en utgående temp på 36°, kanske i minsta laget för ett varmt bad?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2007, 20:42:01 »
Senaste dygnet 5-6 grader minus som mest, pumpen har gått 22 timmar.

Jag tycker ocksÃ¥ att vv tempen rasar fort när jag duschar. Har en sprillans duschblandare och har den absolut inte pÃ¥ max när vi duschar.  Om tvÃ¥ personer duschar  efter varandra är det oundvikligt att inte komma ner i dessa temperaturer.

När jag står och tittar på pumpen tycker jag det tar en otrolig tid att komma upp i börvärdet.
Efter ett års gångtid har pumpen gått nästan 4400 timmar varav vv ca 500 tim.

Är det någon som kan säga om den lilla rektangeln som tänds när pumpen slår ifrån är normalt, har bara sett detta vid vv tillverkning?

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Lång tid att göra varmvatten för TWS 8
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2007, 21:08:41 »
Hej,
rektangel betyder enligt vad jag förstått att pumpen brutit på pressostaten, vilket den ska göra vid VV tillverkning. Alltså helt normalt.

Thermia Diplomat Inverter M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!