Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thorvent vv 801-5 bryter för högtryck hjälp!!  (läst 3290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tärnapojk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får problem med min värmepump när det blir varmare i hålet dvs nu på sommaren när den inte går så ofta!!.Den löser ofta för högtryck och reagerar inte så mycket på termostaten ställer jag den på 35gr fortsötter den bara förbi upp mot 50 gr c !!.

Känns som den inte klarar av att göra sig av med värmen när det blir för varmt i hålet.
Brineslingan är fylld och luftad!,vatten fyllt i systemet och luftat!!.

Vad är fel börjar bli galen nu??.   Sc:,h
« Senast ändrad: 15 juli 2014, 18:58:14 av Tärnapojk »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thorvent vv 801-5
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2014, 11:53:01 »
Hur är den inkopplad? Behöver du värma huset på sommaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tärnapojk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thorvent vv 801-5
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2014, 17:24:34 »
Den är kopplad till en separat ackumulator tank 500 lit för att ha till tappvatten/badvatten på sommaren.

Annars behöver jag nog inte värma huset mitt i sommaren men den har funkat bra förut!!.
Jag bytte fönster för några år sedan då har jag inte behövt lika mycket värme på elementen som förr, då har borrhålet sakta men säkert blivit varmare!!.
Har ej detta problem pÃ¥ hösten/vintern när den gÃ¥r oftare felet uppstÃ¥r  pÃ¥ sommaren när den stÃ¥r stilla längre och borrhÃ¥let blir varmare!.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thorvent vv 801-5
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2014, 19:48:02 »
Frågan är vad som stoppar VV-laddning?
Är det en tempgivare eller en driftpressostat?

Om det är en tempgivaren så kan den börjat visa fel temp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tärnapojk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thorvent vv 801-5
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2014, 13:43:02 »
Kan nog vara så att det sitter en driftpressostat i den !.

En till frÃ¥ga det sitter ett filter med ett siktglas  ovanför, när den precis slÃ¥r i gÃ¥ng skummar det mycket i glaset är detta normalt??.
När den tillslut har löst ut ett antal gånger för högtryck så går den att återställa och siktglaset blir klart!!.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thorvent vv 801-5
« Svar #5 skrivet: 14 juli 2014, 13:45:52 »
Inget konstigt att det bubblar vid start, efter ett par minuter ska bubblorna försvinna.
Kanske är expansionsventilen defekt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tärnapojk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske  pressostaten har blivit dÃ¥lig??.

Men jag förstår inte varför det ska vara fullgas på värmen?.

Det går ju inte att reglera på termostaten den går upp på minst 50 grader oavsett om jag har den på 30 eller 40??.
Det har varit så med tiden att den har varit tvungen att ha lägre och lägre temp vid omstart för att inte bryta för högtryck.
Inte kul att vänta på att vattentempen ska gå ner till 25 grader för att den ska gå utan stopp!.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!