Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast eller flytande.  (läst 42748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2011, 21:06:16 »
Flytande kondensering är bara "sales hype", "buzzwords", "mumbo jumbo", kalla det vad du vill.
Man tar bara en helt vanlig värmepump och sätter en styrning som kan tacka nej vid olika stopptemperaturer
i stället för bara en fast stopptemp. och så har man gjort om en simpel ON/OFF-pump till flytande kondensering.

Nu återstår bara några problem och det är att undvika "gissa-framledningstemperatur-givet-utetemperatur-leken"
och erätta det med så bra mätvärden man kan från det objekt man skall styra (=huset). Hur det är ute är
vi inte ett dugg intresserade av. Av många olika anledningar vill man ha en ackumulatortank kopplat till
värmesystemet och då har man också en shunt som när den börjar stänga, samtidigt ser till att VP får se
ett givarvärde som innebär att den skall stanna. Vi fortsätter att visa VP det höga givarvärdet (= 50 grader?)
ända tills shunten står helt öppen nästa gång. Då kopplar vi över till den riktiga givaren i tanken och VP startar
en ny cykel... Hokus Pokus Filiokus  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2011, 21:16:06 »
Flytande kondensering är bara "sales hype", "buzzwords", "mumbo jumbo", kalla det vad du vill.
Man tar bara en helt vanlig värmepump och sätter en styrning som kan tacka nej vid olika stopptemperaturer
i stället för bara en fast stopptemp. och så har man gjort om en simpel ON/OFF-pump till flytande kondensering.

Nu återstår bara några problem och det är att undvika "gissa-framledningstemperatur-givet-utetemperatur-leken"
och erätta det med så bra mätvärden man kan från det objekt man skall styra (=huset). Hur det är ute är
vi inte ett dugg intresserade av. Av många olika anledningar vill man ha en ackumulatortank kopplat till
värmesystemet och då har man också en shunt som när den börjar stänga, samtidigt ser till att VP får se
ett givarvärde som innebär att den skall stanna. Vi fortsätter att visa VP det höga givarvärdet (= 50 grader?)
ända tills shunten står helt öppen nästa gång. Då kopplar vi över till den riktiga givaren i tanken och VP startar
en ny cykel... Hokus Pokus Filiokus  Thumbsup

Den skulle ju göra den temp som behövdes trodde du menade inverter men du ska bygga en egen flytande kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2011, 22:07:28 »
En sak till..

Med de vintrar vi har fått nu så kan vi kasta ut flytande kond. genom fönstret!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2011, 22:13:39 »
En sak till..

Med de vintrar vi har fått nu så kan vi kasta ut flytande kond. genom fönstret!

Varför dÃ¥ fattar inte  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2011, 22:30:42 »
En sak till..

Med de vintrar vi har fått nu så kan vi kasta ut flytande kond. genom fönstret!

Om du har -10 ºC i snitt en hel månad, när skall pumpen kunna sänka framledning?

Visst du har -12 ºC på dagen och -20 ºC på natten, det blir samma ekonomi som att ha fast kondensering som krävs till samma utetemp som -16 ºC hela dygnet.

Så långa perioder som var i December kan man lika gärna skruva tempen för hand, det blir samma ekonomi.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2011, 22:40:59 »
En sak till..

Med de vintrar vi har fått nu så kan vi kasta ut flytande kond. genom fönstret!

Om du har -10 ºC i snitt en hel månad, när skall pumpen kunna sänka framledning?

Visst du har -12 ºC på dagen och -20 ºC på natten, det blir samma ekonomi som att ha fast kondensering som krävs till samma utetemp som -16 ºC hela dygnet.

Så långa perioder som var i December kan man lika gärna skruva tempen för hand, det blir samma ekonomi.

Har man samma temp jämt så funkar naturligtvis fast kondensering lika bra men det kommer ett klimat även efter december har haft + grader i nån dag och i morn tror jag det skulle bli -5 så jag håller nog fast vid flytande kondensering Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2011, 22:45:24 »
@TokJan: Det är riktigt så till vida att om du har en underdimensionerad VP och huset
behöver mer än vad VP kan ge, så kan man lika gärna låta VP gå på ett högt och fast värde.
Den temperatur vi verklig får i ett sådant driftläge blir beroende av belastningen snarare än
den temp. vi ställt in. Ju mer vi belastar pumpen desto lägre blir temperaturen vi får ut.

Annars är det ju så med manuell reglering att då kan man nästan vara säker på att regleringen
är fel jämt. antingen åt ena hållet eller det andra.

@smurfen72: Ja, en billig och enkel VP med variabel effekt skulle ju vara drömmen, men någon
sådan har jag inte sett till ännu.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2011, 22:54:02 »
@TokJan: Det är riktigt så till vida att om du har en underdimensionerad VP och huset
behöver mer än vad VP kan ge, så kan man lika gärna låta VP gå på ett högt och fast värde.
Den temperatur vi verklig får i ett sådant driftläge blir beroende av belastningen snarare än
den temp. vi ställt in. Ju mer vi belastar pumpen desto lägre blir temperaturen vi får ut.

Annars är det ju så med manuell reglering att då kan man nästan vara säker på att regleringen
är fel jämt. antingen åt ena hållet eller det andra.

@smurfen72: Ja, en billig och enkel VP med variabel effekt skulle ju vara drömmen, men någon
sådan har jag inte sett till ännu.

Vilka modeller finns det av billiga kina vp med bra garantier tycker den jag sett har varit för dyr då kan man lika gärna köpa en ctc ecopart tycker den verkar prisvärd om man ska bygga ihop nått eget med acktank eller ge några exempel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2011, 22:58:37 »
@TokJan: Det är riktigt så till vida att om du har en underdimensionerad VP och huset
behöver mer än vad VP kan ge, så kan man lika gärna låta VP gå på ett högt och fast värde.
Den temperatur vi verklig får i ett sådant driftläge blir beroende av belastningen snarare än
den temp. vi ställt in. Ju mer vi belastar pumpen desto lägre blir temperaturen vi får ut.

Sant. Du vet ju också att jag har en pump dimensionerad för 45-50%.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2011, 23:35:54 »
Om man nu själv har en pump dimensionerad för 45-50%, varför då i mitt tycke, ge så felaktiga råd/åsikter till någon som verkar vilja dimensionera pumpen till ungefär 100% som trådskaparen verkar vilja göra? Nu vet jag iofsig inte var han bor och i vilket klimat. Annars så har du ju rätt i det hela om man har en för liten pump i förhållande till Dut och fastighetens energiförbrukning.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2011, 23:42:29 »
Vid låga temperaturer har du väl alltid relativt hög framledning?
40 ºC för vissa eller 50ºC för andra?

Det är fortfarande så höga att de är nära vad man kör med fast kondensering och COP är sämre.

Då blir skillnaden liten oberoende av storlek på pump. Du har väl inte bättre COP för att du har en större pump? Bara mera effekt.

Det var väl fast eller flytande kond. vi diskuterade?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #26 skrivet: 18 januari 2011, 23:57:53 »
Om man nu själv har en pump dimensionerad för 45-50%, varför då i mitt tycke, ge så felaktiga råd/åsikter till någon som verkar vilja dimensionera pumpen till ungefär 100% som trådskaparen verkar vilja göra?

Jag har väl inte gett något råd?

Självklart skall man alltid dimensionera för 100%. Allt annat är förkastligt om man skall betala själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande.
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2011, 00:20:48 »
Det är fortfarande så höga att de är nära vad man kör med fast kondensering och COP är sämre.

(Klockan är sent så min hjärna kan ha gått och lagt sig....)
Menar du att COP är sämre för att VP jobbar vid högre temperaturer, eller för att flytande kondensering ger lägre COP än fast kondensering?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2011, 00:38:37 »
Ja, vi hÃ¥ller oss till fast eller flytande kond, och jag menar dÃ¥ fortfarande att man skall satsa pÃ¥ pÃ¥ flytande om man har tillräckligt stor pump till energibehovet som trÃ¥dskaparen verkar vara inne pÃ¥, sÃ¥ pumpen inte arbetar upp ett för onödigt högt tryck/temp i förhÃ¥llande till energibehovet. Har man däremot en underdimensionerad VP och huset behöver mer än vad VP kan ge, sÃ¥ kan man lika gärna lÃ¥ta VP gÃ¥ pÃ¥ ett högt och fast värde, handshunta och kasta ut flytande kond. ut genom fönstret som du skrev tidigare. DÃ¥ kan jag hÃ¥lla med dig. Sedan skrev du "Visst du har -12  pÃ¥ dagen och -20  pÃ¥ natten, det blir samma ekonomi som att ha fast kondensering som krävs till samma utetemp som -16  hela dygnet. SÃ¥ lÃ¥nga perioder som var i December kan man lika gärna skruva tempen för hand, det blir samma ekonomi. Det kan vara rätt, men hur blir det med inomhuskomforten? Snitt/medel statistik pÃ¥ pappret kan se bra ut, men hur är det i realiteten? Hur blir komforten? Vad menar du? Jag ser ju hos mig med dygnsmedelutetemp 0 gr. = dygnsframledningstemp 30gr. Vid -25 sÃ¥ är framledningstemp 45gr, det är max framledning, har ingen sparad medelsiffra.  Om vi bortser frÃ¥n ytterligheterna i framledningstemparna/utetemparna sÃ¥ finns det ju sÃ¥ mÃ¥nga mera pump drifttimmar mellan ytterlighetstemparna som det "flytande" gör nytta pÃ¥ ekonomin, dvs att inte producera mera energi än vad fastigheten behöver/billigare husuppvärmning. Cop är inte större för att man har större pump, det har jag aldrig heller sagt/skrivit, sÃ¥ där hÃ¥ller jag ocksÃ¥ med dig, sÃ¥ jag förstÃ¥r inte problemet?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2011, 00:48:02 »
Om man nu själv har en pump dimensionerad för 45-50%, varför då i mitt tycke, ge så felaktiga råd/åsikter till någon som verkar vilja dimensionera pumpen till ungefär 100% som trådskaparen verkar vilja göra?

Jag har väl inte gett något råd?

Självklart skall man alltid dimensionera för 100%. Allt annat är förkastligt om man skall betala själv.

En trådskapare frågar om någonting, det kommer in svar. Hur skall trådskaparen tolka alla svar? Jag är så övertygad om att skriver man någonting i en tråd, och därtill är väldigt bestämd i sina påståenden/åsikter så tror jag nog att trådskaparen kan med stor sannolikhet missförstå alla svar som kommer in på dennes kanske desperata fråga som... råd. Det är då bättre att starta en ny tråd om man bara vill diskutera i så fall. Tok Jan, ber om ursäkt, jag tog dina skriverier som råd till trådskaparen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!