Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera VVtemp?  (läst 6063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
Justera VVtemp?
« skrivet: 18 februari 2006, 11:55:35 »
Kan man höja tempen för VV-stopp till 57 ºC mot nuvarande 55 ºC? Det verkar som att pumpen slutar producera vv lite för tidigt. När tempgivaren visar 55 ºC så verkar det som att den egentliga tempen är 52-53 ºC. Redan efter några minuter har tempen stabiliserats och visar 52 ºC vilket stämmer väl med min loggningsgivare som jag placerat på beredaren. När vv slutar så visar den externa loggningsgivaren runt 52 ºC. Efter några minuter som sagt visar båda givarna lika.

En kalibrering av tempgivaren är ju en lösning men då visar tempen alltid fel oavsett temperatur i beredaren. Bättre vore att kunna justera tempen för vv-stopp.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Justera VVtemp?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2006, 14:25:51 »
Om jag förstått allt rätt, så kan man justera starttemp.
Men inte sluttemp, för att den styrs av en pressostat.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justera VVtemp?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2006, 14:28:40 »
Som upplysning så sitter det två tempgivare för VV. en i botten för start av VVproduktion och en uppe i beredaren där man ser tempen på tappvattnet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Justera VVtemp?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2006, 15:47:24 »
Det blir alltsÃ¥ att till att leva med detta. Ev. kan man kanske flytta tempgivaren. Den övre alltsÃ¥. Sänka den en decimeter eller sÃ¥  ;D
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Justera VVtemp?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2006, 13:14:57 »
Tror bara det sitter en givare på Villa Classic, den är ju dubbelmantlad. Den temp som du ser som 57 grader är ju egentligen framledningestempen i yttermanteln.


Hälsningar Lars
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Justera VVtemp?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2006, 19:20:01 »
Jag har lite problem med att vv tar slut ibland, så att ställa upp starttempen några grader kanske kan hjälpa? Hur mkt påverkar det värmen till radiatorerna? Ställer man upp starten från 44 till 46 så borde den ju lägga mer tid på vv,men frågan är hur mkt det påverkar?
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justera VVtemp?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2006, 19:58:13 »
Det borde inte påverka värmen i nån märkbar grad,vad som häner är ju att det går fortare att uppnå full temp på varmvattnet, så det blir kortare gångtider men lite oftare. Medeltemperaturen stiger något, coop för varmvatten sjunker något men det är så lite att vägt mot bättre komfort är det säkert värt det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Justera VVtemp?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2006, 20:07:26 »
Jag frågade min installatör och han tyckte inte det var någon bra idé för då fick man sämre vv kapacitet sa han. Detta eftersom den värmer upp vattnet från en högre temperatur bla bla. Däremot att öka tidintervallet som den gör vv till 40 min istället för 20 skulle hjälpa sa han. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kolla om den inte redan stod på det värdet. Ska bli spännande att ändra.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Justera VVtemp?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2006, 21:34:25 »
I manualen står det att vvtid är 40 min default men min var inställd på 20 min sedan installationen. Ändrade dock detta för någon vecka sedan utan några större skillnader.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Justera VVtemp?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2006, 01:01:26 »
Kan man lura igång legonella skyddet eller göra en manuell höjning för att få upp VV till säg 65 grader tillfälligt i en Diplomat 6:a (Ej TWS) för att fylla ett större badkar? Om det går. Vad är max temp man kan få upp VV i? Och går det att göra någon sådan reglering från Thermia Online.

Visst är det lite pill men i jämförelse att behöva sätta in en extra beredare till ett större badkar som kanske i snitt blir använd par ggr i månaden så....
« Senast ändrad: 25 februari 2006, 01:03:05 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Justera VVtemp?
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2006, 22:30:37 »
Du kan tillfälligt höja startempen det kanske kan räcka...
Om man ställer in Legionellan på 1, då blir det alltid (alltid efter varje vv driftcykel) på min 7,5, men jag är inte riktigt säker hur det är på eran.... Kanske blir det "bara" varje dag då??
Nån som studerat vad det står i papperen??
Jag är i södra Spanien så papperen är en bit bort  :o

Sen kan man oxå höja maxtempen för värmepumpen, då ska en givaranslutning flyttas.... det beskrivs i inst anvisningarna.. iofs bökigt att man ska in i maskinen o böka!
« Senast ändrad: 27 februari 2006, 22:33:30 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Justera VVtemp?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2006, 09:35:07 »
Kan man lura igång legonella skyddet eller göra en manuell höjning för att få upp VV till säg 65 grader tillfälligt i en Diplomat 6:a (Ej TWS) för att fylla ett större badkar? Om det går. Vad är max temp man kan få upp VV i? Och går det att göra någon sådan reglering från Thermia Online.

Visst är det lite pill men i jämförelse att behöva sätta in en extra beredare till ett större badkar som kanske i snitt blir använd par ggr i månaden så....

Hej.
Om du sätter legionella intervallen till 1 så kommer elpatronen göra legionella vid varje VV drift tillfälle.

MEN!!! det finns inga som helst bestämmelser i datorn vilken av de två värmekällorna som kommer att starta (el eller kompressorn) i ett normal fall av legionella (intervall 14 dagar) drift så startar först kompressorn och värmer det vatten han klarar sen kommer el-patronen att fortsätta jobba, men så blir inte fallet i intervall 1 då kan reglerdatorn starta antingen kompressorn först eller el-patronen först.
MVH Thermia Support

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Justera VVtemp?
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2006, 20:25:47 »
Kanon.

Går det att ändra dessa serviceinställningar med dator? Antingen med Thermiaonline eller annan lösning? Det för att slippa springa ut i garaget varje gång man skall och har badat och knappa på manöverpanelen.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Justera VVtemp?
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2006, 07:20:48 »
Kanon.

Går det att ändra dessa serviceinställningar med dator? Antingen med Thermiaonline eller annan lösning? Det för att slippa springa ut i garaget varje gång man skall och har badat och knappa på manöverpanelen.

Tyvärr mÃ¥ste du nog springa ut för att kunna ändra denna inställning i datorn.  ;)

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Justera VVtemp?
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2006, 10:45:08 »
Eller sÃ¥ skruvar du loss manöverpanelen pÃ¥ pumpen och förlänger sladden, sÃ¥ kan du ha den inne i stugan. Det är bara nÃ¥gra fÃ¥ trÃ¥dar att förlänga.  8)
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!