Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt borrdjup  (läst 4473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Rätt borrdjup
« Svar #15 skrivet: 19 mars 2006, 08:21:07 »
Det är nog ingen fara på taket klart du ska ha värmepump! Kompletera med fler radiatorer eller fläktkonvektor. alt byt ut några strategiska raddar till större. Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Rätt borrdjup
« Svar #16 skrivet: 19 mars 2006, 10:11:37 »
Det är nog ingen fara på taket klart du ska ha värmepump! Kompletera med fler radiatorer eller fläktkonvektor. alt byt ut några strategiska raddar till större. Thumbsup

Ja men först ska han ta reda på om han har lågtemp eller hög temp, så han kan rökna in vad det kostar at moda om radiatorsystemet så det blir lämpligt för värmepumps drift.
Och föresten varför är det så klart att han ska ha värmepump? om det är oekonomiskt så ser jag ingen anledning till att köpa en.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Rätt borrdjup
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2006, 11:37:48 »
Oekonomiskt  tror inte risken är sÃ¥ stor kostar inte sÃ¥ mycket extra att kompletera upp radd kretsen. Med lite egen insats sÃ¥ bllir det ändÃ¥ billigare och elen blir ju inte billigare direkt!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Rätt borrdjup
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2006, 14:00:36 »
Har haft erfaren installatör som har tittat och räknat på det hela. Han förvånades över den låga energiförbrukningen i förhållande till husets storlek.

Resultat:
7 kW och 140 m borrdjup med kommentaren "jag tar alltid till lite extra på borran, för när du byter pump nästa gång så är de kanske ännu effektivare och då kan det vara bra att ha lite marginal på hålet"

När jag frågade om pumpen skulle klara en mindre tillbyggnad t ex glasat uterum så föreslog han 9kW och ett djupare hål. Så offerten innehåller IVT HT+9 och 170 m borrhål, alltså överdimensionerat för huset som det ser ut idag och med 7000 kr högre kostnad totalt (enligt installatören). Eftersom jag i detta forum ofta läser att man ska "pruta med 10-20 m extra" så undrar jag om borrdjupet är OK. Det är ju ingen mening med att få ett ÄNNU djupare hål om det redan finns marginal.
« Senast ändrad: 19 mars 2006, 14:15:21 av Mr_Smith »
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Rätt borrdjup
« Svar #19 skrivet: 19 mars 2006, 16:20:37 »
Har haft erfaren installatör som har tittat och räknat på det hela. Han förvånades över den låga energiförbrukningen i förhållande till husets storlek.

Resultat:
7 kW och 140 m borrdjup med kommentaren "jag tar alltid till lite extra på borran, för när du byter pump nästa gång så är de kanske ännu effektivare och då kan det vara bra att ha lite marginal på hålet"

När jag frågade om pumpen skulle klara en mindre tillbyggnad t ex glasat uterum så föreslog han 9kW och ett djupare hål. Så offerten innehåller IVT HT+9 och 170 m borrhål, alltså överdimensionerat för huset som det ser ut idag och med 7000 kr högre kostnad totalt (enligt installatören). Eftersom jag i detta forum ofta läser att man ska "pruta med 10-20 m extra" så undrar jag om borrdjupet är OK. Det är ju ingen mening med att få ett ÄNNU djupare hål om det redan finns marginal.

så länge vi pratar atkivt borrdjup så tycker jag det ser bra ut
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!