Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2010, oväsen!  (läst 2418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Nibe 2010, oväsen!
« skrivet: 15 mars 2004, 07:18:42 »
För några dagar sedan monterades det en Nibe 2010 hos min granne. Den står ca 7-8 meter från vårat hus och nu har vi bekymmer.

Det låter som vi har paxfläktar på i hela huset med ett lågfekvent brum som är klart tröttsamt.
Han fick först en pump som pajade efter 3dagar och nu i veckan kom dom och ersatte den med den nya.(läste nått om uppgraderade pumpar här på forumet, den här är alltså tämligen färsk)

Eftersom jag inte vill låta som en gnällgubbe känns det bättre om jag kan komma med någon lösning eller ett förslag till lösning när jag lägger fram problemet.

Tacksam för alla förslag.

(Han hade en annan pump i många år som inte stört oss över huvudtaget, vet dock inte fabrikat på denna.
Men helt klart är det mer oljud från den här Niben)

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe 2010, oväsen!
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2004, 07:53:24 »
Knepigt, jag avundas dig inte...

Kanske att din granne kunde reklamera värmepumpen med tanke på att den ger denna typ av buller (borde bero på ett fläkthjul som inte är riktigt som det skall vara).

Om det inte går så kanske det skulle gå sätta upp någon form av bullerskärm - kanske en meter från utomhusdelen - mellan utomhusdelen och ert hus.

Det bästa vore ju om han kunde flytta den till en annan vägg, men det innebär ju både arbete och kostnader...

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Nibe 2010, oväsen!
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2004, 08:32:06 »
Jag tycker att det avstånd du talar om 7-8 meter från ditt hus verka vara i närmaste laget för en sådan pump.Eftersom jag själv äger en sådan vet jag hur dom låter och det ljud du hör är nog från kompressorn ev.fläkt vid högvarv.Nåväl jag har byggt in min pump med ett tak över + en ljuddämpande skiva på väggen bakom pumpen och detta dämpade ljudet en del.Mina närmaste grannar bor ca 45 met. från min värmepump så det är inga problem med ljudet hos dom.I ditt fall måste nog pumpen helst flyttas till en bättre plats för att inte störa dig.Du kan ju alltid ringa till Nibes support och fråga om råd ev. tips vad som är lämpligt i detta fall.Sedan tycker jag att man som ägare till en luftvärmepump har ett visst ansvar mot sina grannar när problem uppstår, som i ditt fall att försöka lösa detta på ett bra sätt.
Lycka till !!
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Re:Nibe 2010, oväsen!
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2004, 12:52:03 »
Ja, så var då cirkusen igång.
För att göra en lång historia kort står mitt hopp nu till att pumpen tydligen inte gått som den ska.

Installatören har varit på plats idag och då jag nämde problemet var det inte särskilt populärt.

Jag får väl hålla tummarna att den går tystare när den går som den ska.

Ankan

  • Gäst
Ankan
Re:Nibe 2010, oväsen!
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2004, 13:42:08 »
Intressant med 2010,
är själv spekulant pÃ¥ uteluft-VP. Nibes 2010 verkar "modernast" (2 hastigheter etc)  men verkar dras med den här oljudsgrejen.

En gamal hederlig IVT Optima/Autoterm 20x verkar betydligt tystare, trots att den har flera år på nacken.

Kan ju också tycka att det är lite väl offensivt att rikta en sån här VP mot en granne på 7-8 meters avstånd.

Om inte installatören/grannen får till VP:n så föreslår jag att du tar kontakt med Miljöförvaltningen i din kommun. Uteluft-VP räknas som fast installation, och då finns det gränsvärden för hur mycket det får låta hos grannar.

/A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!