Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flera energibrunnar  (läst 1372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Flera energibrunnar
« skrivet: 07 maj 2005, 17:25:50 »
Under byggnad en bergvärmeanläggning med 15 energibrunnar. Har det någon betydelse för energiutvinningen hur man sammankopplar dessa? En del hävdar att man måste ha styrventiler på varje borrhål medan andra påstår att allt detta sköter sig själv. Finns det några normer, studier att ta del av???

Fundersam Nilo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flera energibrunnar
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2005, 19:51:58 »
Jag skulle aldrig paralellkoppla två eller fler borror utan att ha möjlighet att stänga/strypa dem var för sig, det behövs, dels för att avluftningen skall gå bra att göra, och dels för att kunna strypa in dem individuellt baserat på inkommande temp.

Är borrorna/slangarna olika långa behöver man definitivt injusteringsmöjligheter.

Om ni borrar ett fält med borror kommer de som ligger ytterst i fältet att kunna tillföra lite mer energi än de övriga efter några år och kan därför ha ett något högre flöde än de i mitten.

Ekonomiskt kanske det inte spelar så stor roll egentligen, men principiellt bör man ha möjligheten tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Flera energibrunnar
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2005, 10:02:05 »
NÃ¥gon installatör jag talade med, sa att köldbäraren gÃ¥r trögare i ett kallare hÃ¥l, sÃ¥ att hÃ¥len i viss mÃ¥n balanserar sig själva pÃ¥ det sättet.  Kan det stämma?  Vid vilken procentuell skillnad mellan hÃ¥lens djup skulle det vara absolut nödvändigt att kunna strypa in flödet och när skulle man kunna tycka att det är halv OK att inte göra det?
« Senast ändrad: 08 maj 2005, 10:05:59 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Flera energibrunnar
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2005, 11:11:25 »
Avstängningsventil ska alltid finnas på paralellkopplade borror. Kan vara svårt att lufta ordentligt annars.
Justerventil bör alltid finnas möjlighet till att strypa in flödet. Möjligen om borrorna är lika djupa eller om det bara skiljer några enstaka meter kan man utelämna den. Men med tanke på priset på en enklare justerventil känns det som dumsnålt att inte montera en.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!