Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stiebel WP7:a som funkar mycket dÃ¥ligt...  (läst 3885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rotebro02

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« skrivet: 07 oktober 2010, 18:21:42 »
Hej på er!

Vi har en Stiebel Eltron WP7:a sedan drygt 8 år tillbaka med 170 m borrhål, separat varmvatten tank och en extra buffert tank på 300 l. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset (ca. 250 m2) + utomhus pool sommartid.
Det har varit mycket svårt att få en jämn temperatur i huset, trots kompletteringar med både buffert tank och extra flödespumpar.

Efter otaliga problem med WP7:an genom åren undrar vi nu om det är dags att slänga ut WP7:an och ta in en annan/bättre modell?

Kan/bör vi sådant fall behålla vattentanken och buffert tanken?

Vilken modell kan ni i sådant fall rekommendera?

Alla tips och råd är välkomna!



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2010, 18:46:03 »
Nja, först och främst ska ni väl försöka få ordning på din befintliga VP.
Hur är den kopplad mot buffert-tanken?
Kan du även beskriva lite vilka inställningar du har, typ värmekurva mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2010, 22:11:01 »
Heter den inte WPF 7?

Jag har en WPF 10, också med separat beredare och en 200l bufferttank, som efter lite intialt pyssel fungerar mycket bra.

Jag har iofs radiatorer i huset, men golvvärme i garaget, och den styr kretsarna separat.

Jag antar att problemet är att temperaturen varierar med varierande utetemp, inte att det är ojämn värme i olika delar av huset.

I början var värmen väldigt ojämn för oss, och det visade sig bero på att det blev "kortslutning" i bufferttanken på grund av att flödet genom den interna laddpumpen var högre än flödet i den externa cirkpumpen. Det gjorde att bufferttanken laddades på några minuter, och sedan stannade VP:n, oberoende av hur mycket värme som behövdes.

Efter att ha sänkt den interna pumpen till 1:an, den stod på max, 3:an, så funkade det som det skulle. Jag har senare fått höja den till 2:an efter att jag installerat en backventil i laddkretsen, detta för att få solvärmen att cirkulera korrekt.

Berätta gärna vad du har och har haft för problem sÃ¥ skall vi nog kunna fixa denna ocksÃ¥.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rotebro02

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2010, 18:18:58 »
Helt rätt den heter WPF 7.
Returvattnet från golvvärmen värms med varmvattnet i buffert tanken innan den skickas ut igen, devs retur temperaturen höjs genom tillsats av värme från buffert tanken.

Värmekurvorna är justerade i enlighet med de förutsättningar som gäler för Stockholms området så det är inte problemet.

Jag tror att problemet kan ligga dels i pumpen, men också i svårigheten att få ett jämt flöde i de olika slingorna i golvvärmen. Vi har tre fördelningspunkter i huset för golvvärmen, med 4-6 slingor i varje fördelningspunkt. Detta innebär att vi får en mycket stor variation i de olika rummen. Så fort en slinga begär värme påverkas flödet i de andra slingorna.

Tyvärr så hade vi "otur" vid val av installatör, så dom har INTE gjort ett bra installations arbete, därefter har Stiebel varit hemma hos oss och försökt reda upp i röran, nya företag har anlitats för att hjälpa till, alla med olika svar på hur problemen ska lösas.

Så det känns verkligen som det berömda uttrycket "för många kockar.."!

8 år av ständiga problem, som kostat en massa pengar och ändå så ser jag inget slut på detta...

Nu värmer den bara varmvattnet till rätt temperatur, sedan slår VP ifrån och "missar" att värma huset.
Dessutom så går den tydligen på elpatronen en stor del av tiden..

Sista killen som var här sa att det skulle vara en "över temperatur" på ca. 6 grader, vi hade 28....dessutom misstänks det att det fins en läcka i borrhålet för trycket var 0 på den sidan...

Som sagt, det har varit en riktig soppa i 8 år...





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2010, 19:56:57 »
Risken är stor att det inte blir så mycket bättre med ett annat märke på värmepumpen.

Det där med övertemperatur är inte så bra, det leder till att elpatron kan gå igång i onödan då det blir kallt ute.

Rådet vi ger är att ställa in rätt kurva på VP:n med alla termostater vidöppna, att gasa med VP:n och samtidigt bromsa med termostater funkar illa, VP:n jobbar då inte särskilt ekonomiskt. Det där med "rätt kurva för stockholm" är bara att glömma, du ska ha "rätt kurva för ditt hus" vilket är unikt för varje enskild hustyp och värmesystem. Enda sättet att hitta rätt kurva är att öppna för fullt överallt och justera in kurvan så du får rätt temperatur i huset. När du hittat rätt inställning (vilket kan ta en vinter) så kan du strypa på enskilda termostater i de rum du ev vill ha lite svalare.

Men du måste också justera in flödena till varje fördelare och grundflödena i varje enskild slinga. Detta är också tidsödande men principen är att kolla returtemp från resp slinga och fördelare och justera tills returtemp är ungefär lika. Bästa tillfället för att göra detta är när det är kallt ute så VP:n går lite längre stunder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2010, 21:09:31 »
Helt rätt den heter WPF 7.
Returvattnet från golvvärmen värms med varmvattnet i buffert tanken innan den skickas ut igen, devs retur temperaturen höjs genom tillsats av värme från buffert tanken.

Värmekurvorna är justerade i enlighet med de förutsättningar som gäler för Stockholms området så det är inte problemet.

Jag tror att problemet kan ligga dels i pumpen, men också i svårigheten att få ett jämt flöde i de olika slingorna i golvvärmen. Vi har tre fördelningspunkter i huset för golvvärmen, med 4-6 slingor i varje fördelningspunkt. Detta innebär att vi får en mycket stor variation i de olika rummen. Så fort en slinga begär värme påverkas flödet i de andra slingorna.

Tyvärr så hade vi "otur" vid val av installatör, så dom har INTE gjort ett bra installations arbete, därefter har Stiebel varit hemma hos oss och försökt reda upp i röran, nya företag har anlitats för att hjälpa till, alla med olika svar på hur problemen ska lösas.

Så det känns verkligen som det berömda uttrycket "för många kockar.."!

8 år av ständiga problem, som kostat en massa pengar och ändå så ser jag inget slut på detta...

Nu värmer den bara varmvattnet till rätt temperatur, sedan slår VP ifrån och "missar" att värma huset.
Dessutom så går den tydligen på elpatronen en stor del av tiden..

Sista killen som var här sa att det skulle vara en "över temperatur" på ca. 6 grader, vi hade 28....dessutom misstänks det att det fins en läcka i borrhålet för trycket var 0 på den sidan...

Som sagt, det har varit en riktig soppa i 8 år...

Som Carl skriver så skulle troligen inte en annan VP fungera bättre. Problemet verkar sitta i värmesystemsinstallationen snarare än i VP:n.

Får du några larm?

Vad har du för varmvattentemperatur inställd?

När jag hade 50 °C så blev framledningstempen så hög att den ibland stannade på högtryckspressostaten och larmade för det. Efter att jag sänkt tempen till 49 °C så funkade det mycket bättre.

Har du kollat hastigheten på den interna cirkulationspumpen? Om den står på 3:an så har du nästan garanterat ett problem där i och med att du har separat bufferttank. Prova att sänka den till 1:an eller ev 2:an. Den externa pumpen måste få iväg ett högre flöde till värmesystemet än vad den interna pumpen ger, annars får du usel drift.

Och värmekurvorna är bara rekommendationer, de måste justeras individuellt för varje anläggning. Min installatör rattade glatt in kurva 1,00 och drog som ett skott. På natten höll vi på att svettas ihjäl, och numera kör jag med kurva 0,55 i huset, och 0,20 för golvvärmen i garaget och värmen är väldigt jämn, även om jag kopplar ur innegivaren. Jag klarar mig även utan tillskott till ca -25 °, vilket inte händer så ofta i Uppsala.

Var bor du?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2010, 21:23:32 »
flödes beräkning  Thumbsup  löser dessa problem .  en dokumenterings ventil koll av cirk pump sen borde det vara klart .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2010, 21:46:05 »
flödes beräkning  Thumbsup  löser dessa problem .  en dokumenterings ventil koll av cirk pump sen borde det vara klart .
cocacola *vinkar*
Dit med en flödesventil och kontrollera cirkulationspumpen sÃ¥ fÃ¥r man jämn värme och ett problemfritt värmesystem - proffsigt!  Thumbsup
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2010, 08:26:24 »
Ja det är som ni säger. Bara att göra lite VVS arbeten sÃ¥ kommer det att bli fint, sÃ¥ fÃ¥r ni 8 problem  fria Ã¥r med er Stiebel Thumbsup
 *vinkar*

Utloggad Rotebro02

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2010, 17:43:29 »
Tack för alla tips och goda råd!

Att justera alla slingor "för hand" måste vara en, i stort sett, omöjlig uppgift!?

Om jag öppnar alla så bör jag ju få olika flöden beroende på längden på slingorna, samt även om slingan är på markplan eller på andra våningen. Om jag då justerar en slinga påverkas väl flödet i alla andra? Om jag sedan justerar en andra slinga så påverkas ju flödet i den första..eller?


Jag inser ju också om jag sedan styr rumstemperaturerna med termostater, så kommer en nedreglering av temperaturen i ett rum (t ex om solen skiner in i det rummet) så kommer även detta att påverka flödet i de andra slingorna...eller?

Det bör ju finnas någon form av flödesmätare som jag kan koppla på varje slinga, eller tror ni att det räcker med en flödesmätare vid varje fördelarpunkt?

Många frågor, många funderingar....

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2010, 18:11:43 »
Att justera alla slingor "för hand" måste vara en, i stort sett, omöjlig uppgift!?

Om jag öppnar alla så bör jag ju få olika flöden beroende på längden på slingorna, samt även om slingan är på markplan eller på andra våningen. Om jag då justerar en slinga påverkas väl flödet i alla andra? Om jag sedan justerar en andra slinga så påverkas ju flödet i den första..eller?


Jo, det blir lite så att flödet ändras i de övriga slingorna litegrand när du justerar en, men om man till att börja med gör en grov uppskattning med hjälp av slinglängden så behöver man ju inte börja ifrån början, dessutom så ändras ju inte flödet mellan slingorna när det är injusterat utan flödet höjs eller sänks lika mycket i alla slingor
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2010, 21:45:21 »
Man behöver inte göra en exakt justering men man kan grovjustera rätt enkelt genom att kolla returtemp på varje slinga och öppna där det är kallast samt strypa där det är varmast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rotebro02

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2010, 21:36:45 »
Nu har pumpens "dåliga" delar bytts ut.

Vi höjde den interna pumpen från 1:an till 2:an, samt justerade värmekurvan uppåt, vilket resulterade i bastuliknande temperaturer, så då justerade jag ner kurvan i lagoma steg och vi börjar nu få ganska behagliga temperaturer.

Jag märker däremot att pumpen slår till och från ganska ofta när det finns varmvatten och den bara ska göra värme till huset. Jag antar jag då kan sänka interna pumpen till 1:an igen för att minska denna "ryckiga" körning av pumpen?

Nu håller jag på och försöker ställa in flödet i slingorna.

Jag kopplade bort alla termostater från slingorna och försökte jutera in så att flödet verkade vara jämt i alla slingor.
När detta nu tycks ha infunnit sig så kopplar jag tillbaka termostaterna - är detta rätt tänkt?

Har ni några andra bra tips på vad jag kan göra för att pumpen ska gå "bättre"?


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stiebel WP7:a som funkar mycket dåligt...
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2010, 09:15:45 »
Nu har pumpens "dåliga" delar bytts ut.

Vi höjde den interna pumpen från 1:an till 2:an, samt justerade värmekurvan uppåt, vilket resulterade i bastuliknande temperaturer, så då justerade jag ner kurvan i lagoma steg och vi börjar nu få ganska behagliga temperaturer.

Jag märker däremot att pumpen slår till och från ganska ofta när det finns varmvatten och den bara ska göra värme till huset. Jag antar jag då kan sänka interna pumpen till 1:an igen för att minska denna "ryckiga" körning av pumpen?

Nu håller jag på och försöker ställa in flödet i slingorna.

Jag kopplade bort alla termostater från slingorna och försökte jutera in så att flödet verkade vara jämt i alla slingor.
När detta nu tycks ha infunnit sig så kopplar jag tillbaka termostaterna - är detta rätt tänkt?

Har ni några andra bra tips på vad jag kan göra för att pumpen ska gå "bättre"?

Du kan prova att sänka pumpen till 1:an. Om flödet i den interna pumpen är högre  än flödet i den externa pumpen kommer VP:n att stanna när tanken är fulladdad, även om huset egentligen skulle behöva mera värme.

Jag hade som sagt problem att köra interna pumpen på 1:an efter installation av en backventil, men om man inte har det borde det inte vara något problem, speciellt eftersom din VP är lite mindre.

Du kan också prova att höja parametern Reglerdynamik. Det gör att systemet blir trögare och du får längre gångtider. Vad har du den satt till?

Jag antar du har "Stilleståndstid" satt till standard 20 minuter.

Just nu (+5 °C - -5 °C) har jag ca 1 start per timme, och jag Reglerdynamik = 18, den går från 1 - 30 tror jag.

Har du en eller två värmekretsar, dvs har du en krets med shunt eller går hela värmesystemet med samma kurva?

När värmen är jämn och bra kan man fundera på om inställningen för Pumpcykler kan vara intressant. Det beror lite på hur många pumpar man har och hur de är kopplade. Man kan potentiellt spara en stor del av energin som går till cirkpumparna. Jag har bara två externa pumpar, en till radiatorerna i huset och en till golvvärmen i garaget. Eftersom dessa kretsar regleras separat var även pumparna kopplade separat. Golvvärmen i garaget kräver dock att cirkpumpen till huset går för att den skall fungera. Pumpcykler fungerar bara på värmekrets 1, så när jag slog på den funktionen kunde pumpen till garagegolvet gå utan att det matades fram något vatten. Jag kopplade då om pumpen till garagegolvet så den går parallellt med krets 1 pump, och nu går alltså båda kretsarna med pumpcykler. Det funkar väldigt bra, och även om jag nu har energieffektiva pumpar sparar jag en stor del av energin som annars skulle gå till att pumpa runt kallt vatten i onödan.

Vad byttes för delar i VP:n?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!