Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5  (läst 10845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« skrivet: 05 december 2012, 19:56:58 »
Har problem med min golvvärme.
Får hela tiden larm om hög returtemp på gt9.
Har provat sakerna som står i instruktionsboken.
Kurvan är inställd på 2.2 och finjustering på 0.
Varmvattentempen är inställd på 40c.
Den inbyggda pumpen står på läge 1 av 3 och dom andra 2 externa står på läge 4 av 4.

Det angående ventilerna är jag osäker på.
Jag har inga element inkopplade på pumpen bara golvvärme.
Bifogar 2 bilder på vad jag tror är ventilerna man kan justera på?
Det är 5st slangar som går ner i backen, bakom muttrarna så kan man justera något. Har ingen aning om hur dom ska stå.

Allting har fungerat bra tidigare men efter att ha lagat en läcka på en slinga som stått avstängd sen i somras har jag nu problem.
Inbyggda pumpen har stått på 2 av 3 tidigare och 1 av dom externa har stått på 3 av 4 och den andra externa vet jag inte.
Provade lite grann med dom inställningarna igår och då fick jag larm inom ett par minuter hela tiden.
Men efter att ha ändrat inbyggda pumpen till 1 och dom andra till 4 så är det iaf bättre. Den kan stå och värma nån timme iaf innan den larmar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #1 skrivet: 05 december 2012, 21:38:55 »
Med kurva 2.2 borde det var omöjligt att det blir alltför hög returtemperatur. Vad är det för värden på GT1, GT8 och GT9 när pumpen värmer huset? Finns det en bypassledning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 21:50:47 »
Tror att du har en bypass som flödet går igenom och direkt tillbaka till värmepumpen. Har du termostater på golv värme slingorna som står stängda?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 22:50:04 »
Har ingen aning om jag har en bypass eller inte. Bifogar ett par bilder om ni kan se på nån av dom.
Inga ventiler är stängda bakom dom där muttrarna. Har skruvat ut dom som jag tror att dom stog tidigare ungefär.

Men har en fundering som jag ringar in på en av bilderna.
Ska det vara så?

GT1 ligger på Från 30.6 och Nuv 21.9.
GT8 och GT9 skiljer varandra ca 5grader.
Alltså när den slår ifrån ligger GT8 på ca 53grader.
« Senast ändrad: 05 december 2012, 23:20:20 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #4 skrivet: 06 december 2012, 10:50:19 »
Den sista bilder förklarar allt. Det är flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassledningen (den som är märkt varm). Minska farten pÃ¥ interna cirkulationspumpen och om det inte räcker öka ocksÃ¥ farten pÃ¥ externa cirkulationspumpen. Det kanske vore idé att kontrollera att det inte är en massa skräp i filtret först. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #5 skrivet: 06 december 2012, 11:06:02 »
Den interna står på lägsta 1 av 3 och dom yttre 4 av 4.
Hade ur filtret och gjorde rent det igår. Var smutsigt som fan.
Vad har den ventilen för funktion?
Ska det vara varmt där det är kallt eller kallt där det är varmt?

Om handtaget på ventilen står åt fel håll kan det göra så att jag får mitt problem?
« Senast ändrad: 06 december 2012, 11:17:17 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #6 skrivet: 06 december 2012, 11:38:22 »
Bägge skall vara kalla, det skall vara ett litet flöde av vatten frÃ¥n den kalla sidan till den varma, sÃ¥ litet som möjligt men ändÃ¥ flöde Ã¥t rätt hÃ¥ll. Eftersom interna cirkulationspumpen stÃ¥r i läge 1 verkar problemet verkar var alltför lÃ¥gt flöde i golvvärmesystemet. Varför finns det tvÃ¥ externa cirkulationspumpar? Kan du beskriva närmare hur systemet är uppbyggt. 

Ventilen är egentligen ingen ventil utan ett filter. Att filtret också fungerar som avstängningsventil beror på att det är ett praktiskt sätt att kunna rensa filtret utan att det kommer ut en massa vatten. Det skall inte gå att ställa vredet åt fel håll. Under drift skall vredet vara parallellt med röret som på bilden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #7 skrivet: 06 december 2012, 17:23:47 »
Varför det finns 2st pumpar vet jag faktiskt inte.
Har ett papper där det står nåt om att 180m slang är påkopplat på gamla slingan, det är väldigt svårt att se vad det står.
Om det kan vara så att dom satte dit en till för att slingan är så pass lång? Eller om det kanske kan vara en pump på varje slinga.

Ska jag skruva ut skruvarna så mycket det går bakom dom där muttrarna? Då kan det ju inte bli för lågt flöde?

Att beskriva hur det är uppbyggt är nog näst intill omöjligt då jag inte kan någonting om sånt här.

Kan något ha frusit när ena slingan stått avstängd sen i somras?
Luft nånstans som inte försvinner?
Kan man lufta slingorna på något sätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #8 skrivet: 06 december 2012, 18:50:08 »
Prova med att öppna ventilerna bakom muttrarna.

Det är inte helt lätt att begripa hur det är kopplat. Vad jag förstår sitter pumpen till vänster på bild 2 i första inlägget på returen. Framledningen går under hyllan skiftnyckeln ligger på men vart det röret tar vägen är inte klart.

Värmebäraren ut frÃ¥n pumpen har mycket hög temperatur. Följ det röret och försök hitta nÃ¥gon shunt där vattnet blandas med svalt vatten sÃ¥ att temperaturen plötsligt sjunker. Det kan gärna inte gÃ¥ ut vatten som är över 50 grader i golvvärmeslingorna. 

Ta gärna några fler bilder på rördragningen så att det syns vart framledningsröret tar vägen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #9 skrivet: 06 december 2012, 19:35:56 »
Först och främst vill jag tacka så mycket för hjälpen, det är väldigt uppskattat.

Jag har öppnat alla ventiler ordentligt.
Har knäppt ett par till kort som jag bifogar.
Finns ett par ställen man kan skruva på.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #10 skrivet: 06 december 2012, 19:37:15 »
Alla bilder fick inte plats i förra inlägget.

Har en termometer sitter monterad till vänster om första pumpen.
Ringar in den på en av bilderna.

Sen kom jag på en grej till, i en av garderoberna har jag rören framme som man kan känna på.
Dom 2 som går lodrätt är ganska mycket varmare än dom som går vågrätt.
« Senast ändrad: 06 december 2012, 20:02:33 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #11 skrivet: 06 december 2012, 21:06:08 »
Röret som går in genom brädan under hyllan (utgående värmebärare), vart går det?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #12 skrivet: 06 december 2012, 21:12:11 »
Om du menar det inringade röret så går det till det inringade på bilden efter.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #13 skrivet: 06 december 2012, 22:07:57 »
Vilken givare är det här i menyerna som jag ringat in?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #14 skrivet: 06 december 2012, 22:37:26 »
Den inringade givaren är returgivaren, GT1.

Det finns ett antal ventiler med mässingsvred under det inringade isolerade röret som skulle kunna vara shuntventiler. De gröna rören bakom ventilerna ansluter de till ventilerna? Om de ansluter, vad är det för temperatur på dem, har de ungefär samma temperatur som returledningen (den där GT1 sitter).

Vad är det för årsmodell på installationen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!