Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 januari 2014, 09:41:01 »

Kurvan ställs in så att det är lika varmt inne oavsett utetemp. Vill man sen alltid ha nån eller några grader varmare inne så justerar man det med förskjutningen.
Kurvorna brukar åtgå ifrån 20 grader inne, så om du vill ha 22 istället så skall du ha en lite förskjutning, men inte för mycket för då har du fel kurva.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 januari 2014, 09:15:52 »

Visst är det bra med låg kurva, men den ska vara rätt också.
Om du har termostaterna öpna så justerar du in vämen med kurva + förskjutning så det blir OK värme inne vid olika utetemp.
Sen kan man ställa in termostaterna så att de justerar vid övertemp (typ solinstrålning mm).

Och det stämmer att när shunten är stängd så värms enbart varmvattnet.
Skrivet av: Martin123
« skrivet: 26 januari 2014, 21:04:42 »

Tack för alla svar igen Carl!

9. Förra huset var ett radhus på 138 m2, golvvärme nere och radiatorer uppe...

21. Jag har hört att man ska ha kurvlutningen så låg som möjligt och därmed gå upp i finjustering. Vi har ca: 22 grader inne. Jag håller på och tunar och vid -5 ute så funkar kruva 3,2 och finjustering 5,6. Jag rör inte finjusteringen när jag tunar utan bara kurvlutningen. Men med mitt resonemang borde jag ju ställa finjustering på 8 som är max och därefter anpassa kurvan. Eller vad är rätt sätt egentligen, väldigt fundersam här.....

22. Elpatronen äter bra med el nu vid -5 så den lär funka, förbrukar ca: 100kwh per dygn just nu, totalt. Men skulle nog säga att 80-90 procent är pannan.

31. När shunten stängd, dvs pekar på helt blått. Producerar pannan enbart tappvarmvatten då samtidigt som returvattnet från golven bara återcirkuleras i golven utan att värmas?

Tack för all hjälp!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 januari 2014, 15:25:48 »

9. Alla GT3-givarns mäter på värmevattnet och på olika nivåer, GT3:1 sitter högst upp och har ungefär samma temp som toppen av VVB. GT3:3 sitter i samma nivå som shunten tar sitt vatten från tanken. GT3:2 sitter i nivå underkant av VVB. Hade du golvvärme i det förra huset (med IVT 490)?

21. Finjusteringen låter hög, hur varmt har du inne? Annars är det rimliga siffror.

22. Jepp, det ska finnas, annars kan grejerna explodera. Överhettningsskyddet slår ifrån elpatron.

23. Tror inte detta påverkar funktionen nämnvärt.

24. Temperaturen på köldbäraren (GT10) kanske sjunker, men det ser OK ut just nu.
Skrivet av: Martin123
« skrivet: 22 januari 2014, 09:46:42 »

Hej

Tack för alla bra svar, de har verkligen hjälpt mig!

Min panna är från 2003 så jag har inget värde inom parentes efter GT1, dvs jag ser inget uträknat börvärde.

Angående fråga 1:
När shunten stängd, dvs pekar på helt blått. Producerar pannan enbart tappvarmvatten då samtidigt som returvattnet från golven bara återcirkuleras i golven utan att värmas?

Angående fråga 2:
Det verkas som att Varmvattenlampan styrs av GT3:2. Jag hade testat att spetsa vattnet och därefter stängt av pannan. När jag satte på den igen jobbade kompressorn en långstund utan att vv lampan lyste. Efter ca: 30 minuter tändes vv lampan och då gick GT3:2 precis under 49,5 grader. Kan det stämma att det är så den styrs?

Angående fråga 5:
När jag hade spetsat tappvarmvattnet enligt 1 ovan så gick shunten över till blått direkt när jag startade, så den funkar iaf.

Angående fråga 9: Carl N
Du skriver att vv lampan styrs på GT3:2 och det verkar jag ju ha konstaterat enligt ovan. Men GT3:2 och GT3:3 mäter väl samma vatten, bara på olika nivåer i tanken? Båda mäter värmevatten, inte tappvarmvatten?
Så det är naturligt att vv lampan i princip lyser hela tiden när kompressorn jobbar?
Har inte kollat relationen mellan alla GT3 ska göra det!

Ny fråga 21:
Är det rimligt att vid ett havsnära hus 190 m2 i gbg på 2 plan med mycket fönster och golvärme i båda plan köra kurva 3.8 samt en finjustering på 5.6? Har en avlufttemp på ca: 8 grader och GT10 köldbärare in varierar mellan 2,5 och 4,5.

Ny fråga 22:
Har alla pannor överhettningskydd, i manualen tycker jag det står att det är ett tillval. Där överhettningskyddet ska sitta sitter en gummiplopp, och den går att trycka rätt hårt på utan att något händer:) Vad händer med pannan när överhettningsskyddet har löst?

Ny fråga 23:
Jag har upptäckt att man kopplat mina två golvvärmefördelare åt fel håll. Varmvattnet går in mot termostatventilerna (som är fullt öppna) och returvattnet går sedan ut genom de fasta inställningsventilerna för respektive slinga. Det sitter en röd och en blå kran, den blåa är varm och den röda är kall.........kan detta påverka på något negativt sätt tror ni??

Ny frågra 24:
Om jag stryper många av mina tilluftsventiler som jag har i väggarna nu när det är kallt vad kan det få för negativa konsekvenser när det gäller panna, uppvärmning och ekonomi?



Ojoj, många frågor igen, men jag hoppas att ni orkar med att svara på några iaf....:)

Tack på förhand!!!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2014, 21:12:31 »

Shunten rör sig långsamt, så man får ha lite tålamod när man handkör den...
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 20 januari 2014, 19:56:46 »

På el-lådan så sticker överhettningsskyddet ut. Kolla om det löst ut genom att trycka in den hårt, med ett hårt föremål, tills ett klick hörs. Hörs ett klick så har det löst ut och shuntmotorn måste kollas.

Gå in i servicemeny 5 och välj handkörning. Välj shuntventil 1 (eller SV1) och välj Ja (vill du öppna SV1?). Kolla att shuntmotorn går till fullt öppen. Svara därefter Ja (vill du stänga SV1?) och kolla att shunten går mot fullt stängd. Detta kan naturligtvis upprepas.
Funkar shuntmotorn så kan du ha ett fel på kraftkortet, vilket också kan vara fallet om överhettningsskyddet inte löst ut. Kalla i så fall på service.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2014, 13:19:35 »

1) Precis. Om beredaren blir för kall så stängs shunten tills den har uppnått rätt temperatur igen.

5) Det beror förmodligen på att börvärdet för framledningen ligger på eller över temperaturen i tanken. Det kan även vara så att man har 'råkat' ställa shunten i manuellt läge och vridit den till max. Dock borde det bli ovanligt varmt inne då....


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 januari 2014, 13:15:17 »

2. GT3:2 sitter i nerkant på VVB-delen av tanken, jag tror den styr varmvattenladdning, GT3:1 visar vara temperaturen i toppen av VVB-delen.

3. Eftersom allt vatten värms i samma tank så påverkar det ena det andra. Största påverkan blir om du har en hög kurva och det blir kallt ute, då måste elpatron värma upp hela pannan (inklusive varmvatten) till en högre temp för att klara att skicka ut hett vatten till golvvärmen. Rekommendationen är att ha så låg kurva som möjligt.

4. Korrekt, blandar returvatten med pannvatten och siktar mot börvärdet på GT1.

5. Shunten ska styra så att ärvärdet på GT1 ligger så nära bärvärdet som möjligt, kolla båda värdena på GT1 och se om det verkar stämma, stämmer det inte så är det nått fel på shunten.

6. Om denna är väldigt låg i förhållande till GT1 så kan shunten få svårt att nå börvärdet även om shunten är max öppen.

7 och 8. Pannan skickar ut värmen till golvet.

9. Den styr då kompressorstart på GT3:2 (varmvatten), annars är det GT3:3 (värmevatten) som styr att kompressorn ska jobba.
Kolla att de verkar visa rätt, GT3:1 ska vara högre än GT3:2 som ska vara högre än GT3:3.
GT1 kan i sin tur aldrig vara högre än GT3:3.
(I vissa speciella fall när kompressorn och elpatron går för fullt kan GT3:2 tillfälligt vara högre än GT3:1)

10. Nej, har du golvvärme så kan du ha full speta på cirkpumpen.
Skrivet av: Martin123
« skrivet: 20 januari 2014, 12:00:12 »

Hej,

Jag har nyligen flyttat in ett 190 m2 hus i två våningar med golvvärme på båda. Betong i plan 1 och trä i plan 2. Jag kör en IVT 495 och försöker få till värmen i huset. Alla termostater är bortkopplade och jag har således fullt flöde. Det har uppstått en del funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med på detta eminenta forum.....

Just nu kör jag kurva 3,8 och finjustering på 5,0. Har lite svårt att få upp värmen i huset. GT10 köldmedie säger: 3,5.


1. Prioritering av tappvarmvatten
I manualen står det att tappvarmvatten prioriteras för värmevatten. Mitt börvärde på tappvarmvatten är 52 grader.
Kommer inte pannan skicka ut värmevatten innan tappvarmvattnets börvärde är uppnått?

2. Vad mäter givarna.
Jag funderar på GT3:2. Vad anger den?
För GT3:1 är väl tappvarmvatten och GT3:3 är värmevattnet som passerar i manteln för att värma kärlet med tappvarmvatten?

3. Värmekurvans relation till tappvarmvatten
Finns det någon relation mellan inställd värmekurva och tappvarmvattenproduktion?
Jag undrar detta då jag upplevde att vid för lågt inställd kurva så hade pumpen svårt att komma upp i tappvarmvattenstemperatur.
Men när jag ställde upp kurvan så verkade det gå lättare!?

Eller jobbar pumpen helt själv mot börvärdet för tappvarmvatten, utan att relatera till inställd värmekruva?

4. Vad gör shunten som sitter i botten på värmepumpen
Jag antar att den blandar till rätt temperatur på utgående värmevatten genom att blanda returvatten från golvet med pannans nyproducerade värmevatten stämmer det?

5. Shunten står bara på rött
Jag har kollat flera gånger och shunten står på max röd hela tiden, på andra sidan är den blåa skalan.
Vad betyder max rött, är det att pumpen inte blandar in något returvatten utan kör ut värmevatten från pannan till 100%?

6. Returvatten från golven
Betyder temperaturen på returvattnet något? Alltså om jag har fel i ovanstående resonemang?

7. Sjunkande temperatur värmevatten
Jag har registrerat att värmevatten GT3:3 sjunkit från 50 till 25 på typ 30-60 minuter utan att vi använt tappvarmvatten, vad kan det bero på?

8. Sjunkande temperatur tappvarmvatten
Jag har registrerat atttappvarmvatten GT3:1 sjunkit från 50 till 30 på typ 30-60 minuter utan att vi använt tappvarmvatten, vad kan det bero på?

9. Kompressor och lampa för varmvattenproduktion
På min gamla 490 gick kompressorn ofta utan att varmvattenlampan lyste. På min 495 har jag aldrig sett det hända, varmvattenlampan lyser hela tiden när kompressorn går och slocknar endast de få gång som kompressorn går i vila. Vad kan det bero på?

10. Rekommenderad diff på värmevatten ut och in från pumpen
Finns det en rekommenderad diff temperatur på värmevatten ut och in från/till pannan?


Tacksam för att hjälp!!!

/Martin

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!