Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT pÃ¥ Vb 1125-8, vad är fel?  (läst 2201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad horsetrailer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östernärke
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« skrivet: 20 februari 2009, 23:07:43 »
Jag har sedan mitten av december en 1125-8 som värmer mitt hus gott. Har försökt justera den på bästa sätt och då har detta forum gett betydligt bättre stöd än Nibes korta instruktion. Stort tack för det alla ni som skriver här!!!!

Nu till problemet. Tempdiffen på värmebärarsidan ligger runt 4 grader vilket tydligen är för lågt. Vad jag förstår borde den ligga på 5-10 grader. Jag ställde ned cirkpumpen på värmebärarasidan, den stod på 3, till 2. Två saker hände:

1)Innetemperaturen steg någon grad
2) Tempdiffen är kvar på 4 med en antydan till att kanske bli 5.

Jag förstår inget av detta!

1) är ju trevligt men med samam tempdiff och lägre flöde borde det ju bli tvärtom???

2) fattar jag överhuvudtaget inte.

kan nå ge mg en ledtråd??



 
NIBE 1125-8 dockad till en VPA300/200.
150 kvm i två plan, blandat tilläggsisolerat 1800-tal och normalisolerat 1990-tal.
4 pers.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2009, 23:15:12 »
Ställ ner cirkpumpen till läge 1. Om det är samma tempdiff i läge 2 som 3 så är det troligen så att flödesmotståndet i systemet bestämmer flödet och inte cirkpumpen vid dessa iställningar, sänker du farten på cirkpumpen så kommer däremot cirkpumpen bestämma farten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad horsetrailer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östernärke
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2009, 23:19:15 »
Ok, så"enkelt" säger en som inget vet! Jag skrider genast till verket så får vi se vad läget är imorron! Tack för dygnetruntjouren! *vinkar*
NIBE 1125-8 dockad till en VPA300/200.
150 kvm i två plan, blandat tilläggsisolerat 1800-tal och normalisolerat 1990-tal.
4 pers.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2009, 01:15:56 »
ÖÖööh! Kanske skulle du ochså ställa upp gradminuterna så du slipper en massa start och stopp under natten nu då du får upp deltat förmodligen nära 7. Det blir typ lite mera å köra med i pumpen. vilket leder till snabbare nedräkning av gradminuterna.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2009, 09:20:02 »
Två saker hände:

1)Innetemperaturen steg någon grad
2) Tempdiffen är kvar på 4 med en antydan till att kanske bli 5.

Jag förstår inget av detta!

1) är ju trevligt men med samam tempdiff och lägre flöde borde det ju bli tvärtom???

Med en Nibepump som styr utifrån framledningstemperaturen borde det bli svalare. Har man som jag en IVT-pump som reglerar med returtemperaturen blir det varmare inne med sänkt flöde. Faktiskt lite märkligt. I synnerhet med tanke på att innetemperaturen steg någon grad när VB-differensen knappt ändrades. Kan inte komma på någon vettig förklaring.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2009, 10:42:54 »

Nu blir jag nyfiken. Det var start och stopp som jag trodde skulle öka pga högre temp i  systemet. Men det är rätt att min rumstemp minskar om jag sänker farten pÃ¥ vb. Men det tar tid med en varm betongklump för pumpen stöttar upp, men med en kortare gÃ¥ngtid och betydligt längre pausar. Satte nyligen tillbaka min pump pÃ¥ 3'an efter 1,5 dygn och dÃ¥ jobbade den tillbaka rumstempen. Returen var ungefär densamma men utetempen pendlade sÃ¥ det var svÃ¥rt att ta fasta pÃ¥ den uppgiften. SÃ¥ nu är deltat 6. Och var 8 pÃ¥ den lägre farten. När jag sänkte pumpen frÃ¥gade jag i forumet om jag skulle behöva kompensera den kortare gÃ¥ngtiden med att höjja innetempen nÃ¥got, eller om effektökningen i pumpen skulle kompensera den kortare gÃ¥ngtiden. Men ingen svarade dÃ¥.. Men med learning by doing har jag fÃ¥tt svaret sÃ¥ nu vet jag vad som händer hos mig.. Kortare gÃ¥ngtider men i runda slängar samma effekt frÃ¥n pumpen och lite kallare inne. Och ökade start/stop. Haha!
Men det låter knepigt att beräkna innetempen från returen som är det som egentligen är längst bort från värmekällan och reagerar sist i kedjan. Men beviserligen så fungerar även det sättet om än bakvänt för mig.

Vad hände med din tempdiff på 1'ans läge då? Fick du dig ett bastubad under natten?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT på Vb 1125-8, vad är fel?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2009, 14:02:29 »
Du har förmodligen ett 1-rörs radiatorsystem. Dom fungerar på det sätte som du beskriver. Läs igenom min bifogade länk, så kommer du förstå ditt system bättre.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22660.0
 
PS Du kan börja på sidan 4 så slipper du läsa igenom allt onödigt som inte gäller dig.

Mvh //Jarlen
« Senast ändrad: 21 februari 2009, 17:26:21 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!