Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal värmepump  (läst 2283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tures

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Gammal värmepump
« skrivet: 29 augusti 2006, 01:03:25 »
Har tagit över en fastighet med en ca 20 år gammal värmepump på 17 kW inkopplad till ett grundvattensystem. Extern växlare saknas. Systemet fungerar fortfarande men jag är tveksam till hur effektivt det är. Vad hade systemen för COP på den tiden? Vad är det ffa som har utvecklats på 20 år? Går det att fortsätta att använda det gamla systemet men komplettera med någon modernare styrning, eller lönar det sig att byta hela pumpen? Tacksam för råd och tips.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gammal värmepump
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2006, 08:35:13 »
Jag skule kolla efter en ny lösning, så jag vet vad jag vill ha, den dagen pumpen går sönder. men jag skulle inte byta fören den rasar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Tures

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Gammal värmepump
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2006, 15:46:53 »
Styrsystemet fungerar inte som det ska så jag kan inte bara låta pumpen vara. Någon typ av uppdatering av antingen hela systemet eller bara styrsystemet krävs.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal värmepump
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2006, 19:49:33 »
Styrsystemet fungerar inte som det ska så jag kan inte bara låta pumpen vara. Någon typ av uppdatering av antingen hela systemet eller bara styrsystemet krävs.

Då är det nog dags att byta alltihop, 20 år är nog vad man kan begära av en värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tures

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Gammal värmepump
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2006, 12:46:45 »
Jo det blir väl så på sikt. Dock kostar det säkert 100.000 att få en ny pump av motsvarande storlek även om borrhål etc finns på plats, så den investeringen avvaktar jag gärna med. En ny styrning som inte behöver vara allt för avancerad borde däremot inte kosta så mycket. Något förslag på lösning? Dock undrar jag hur COP har förändras under 20 år. Är det stor skillnad så kan det ju vara bra att byta redan nu. Men är det egentligen någon större skillnad (på kompressorer etc) förutom att det gått framåt på styrsidan?

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal värmepump
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 13:20:09 »
Har hittils inte hittat någon pump i 100000kr klassen, så riktigt så stor blir väl inte din inverstering. Behöver du dock borra igen så kan du komma upp i dom summorna.
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad Tures

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Gammal värmepump
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2006, 15:17:59 »
Ja någon ska ju installera pumpen också. Sen behövs det säkert en extern växlare eftersom tillverkarna inte rekommenderar att man leder in grundvatten i pumpen. Vill man ha modern styrning med möjlighet till fjärrstyrning kostar det ju också en del. Slutnotan hamnar nog runt 100 som jag skrev.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal värmepump
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2006, 23:23:18 »
Beroende på vattenkvalitet så är det OK att köra Stiebels pumpar utan extern VVX.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Tures

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Gammal värmepump
« Svar #8 skrivet: 01 september 2006, 11:13:03 »
Jo det går även med de vanliga märkena om vattenkvaliten är god (vilken den är i mitt fall). Däremot så är man mer på säkra sidan om man har en extern växlare eftersom det då bara är växlaren och inte hela pumpen som går sönder om det blir något fel. Dock förlorar man säkert en del COP om man ska ha en extern växlare och det lär ju också krävas en cirkulationspump extra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!