Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera kollektorslangar  (läst 1810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlofM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LUND
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isolera kollektorslangar
« skrivet: 24 februari 2017, 17:16:45 »
Jag har 450m markslinga som har använts under 16 år tillsammans med en HPD värmepump, den har snurrat i 64000 timmar. Nu är det läge att byta till en "riktig" och större jordvärmepump så jag minskar eltillskottet, men då krävs det att markslingan utökas eftersom den nuvarande är på gränsen (har varit nere i KB in -1 resp. KB ut-4, så den tåler inte mycket mer. Den nya VP-n ska ju även producera varmvatten, nu värms det med elpatron i den gamla pulsonex-pannan.
Jag har tänkt att lägga ner ytterligare 400-500m slang, problemet är att för att komma ut på åkern måste jag passera trädgården med alla dess "hinder" bl.a buskar och träd men även inkommande vatten ytterligare en vattenledning och en elkabel.
Jag tänkte lägga in och utgående slang i varsin 90/110mm skyddsslang, det rör sig om en sträcka på cirka 12 per styck från kopplingsbrunnen. Slangarna går in i kopplingsbrunnen på en meters djup, sen ska jag gräva ner den till en halv meters djup för att gå ner till en meter igen där kollektorn ska vara aktiv. Vad tror ni, kan man lägga dessa skyddsslangar intill varandra i samma schakt, hade varit bra eftersom det som sagt är ganska trångt om grävbar linje. Kollektorslangarna ligger ju torrt så där kan ju inte bli någon större värmeöverföring.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Isolera kollektorslangar
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2017, 18:33:48 »
Det bör inte vara några problem att lägga dom nära varandra. Slangarna ligger ju rätt nära varandra i en borra och det funkar ju .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad OlofM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LUND
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolera kollektorslangar
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2017, 19:11:02 »
Tack, då får jag förbereda mig mentalt för det här grävjobbet, det får bli till hösten så jag inte skadar för mycket av växterna som redan börjat komma igång.

Olof

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!