Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2011, 19:06:55 »

Tänk vad enkelt det är bara man är vaken huvuddunk
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 oktober 2011, 19:03:02 »

Går det att köra 1245 i fast kondensering har inte sett nått om det men det går säkert lura ute givare annars.

Man ställer upp min framledningstemp (1.9.3) på den temp man vill ha i tanken.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2011, 18:50:34 »

Går det att köra 1245 i fast kondensering har inte sett nått om det men det går säkert lura ute givare annars.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 oktober 2011, 18:40:13 »

Du behöver inte nån Pool40 om du kopplar den sådär, men då får du manuellt ställa om din VP till fast kondensering på sommaren och stänga värmen till huset/garaget.
Skrivet av: harrry
« skrivet: 09 oktober 2011, 12:11:40 »

Mät/test kriterie för att ta bort den ena av de seriekopplade framledningspumparna?
Dessa har funnits där "alltid". Ca 7m 28mm Cu rör inkl 6st 90º krökar mellan ack och fördelare. Gissar att ena pumpen ska kompensera tryckfölusten i röret, kanske onödigt.

Ritade om bilden Nyinstallation med flyttad ledning rödmärkt.
Men VP's framledningsgivare vid golv/rad produktion borde väl vara placerad där jag ritat den på utgången av ack?
Sommartid med bibehållen pooluppvärmningslösning behövs en temp sensor i acktank för fast kondensering.

Har tvekat om det lönar sig att inkludera Nibes poolstyrning:
- röromkopplingar
- Nibe Pool40
- elinstallationen
Det blir säkert en kostnad på mer än 10kkr där Nibe Pool40 är den mindre kostnaden.
Vinsten skulle vara bättre COP: Idag levererar VP ut 3ºC högre temp än det som går in i poolvärmeväxlaren.
Med nuvarande installation är uppvärmning av ack från VP nästan helt skild från pooluppvärmningen förutom att VP behöver köra fast kondensering. Lättare att felsöka.
Men avstår jag från Nibes poolstyrning så skulle jag ju kunna överväga den billigare 1226 modellen istället för 1245.
Poolstyrningens tempgivare måste alltid sitta på inkommande vatten från pool som jag ritat, förstod inte synpunkten att placera den på varma sidan.

Tack för synpunkterna Carl!

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 oktober 2011, 13:53:29 »

Det jag reagerar på är att du nog har minst en CP för mycket (redan nu).
Det sitter 2 i serie mellan shunt och golvvärmefördelare, är det nödvändigt?

Har ingen aning om livslängd på ack, men den kan säkert hålla ett tag till.
Returen från golvvärme/pool/garage kan du koppla förbi acken direkt mot VP-in och där sätta ett avstick (T-koppling) mot acken så att returen inte blandas med framledningen då kompressorn går.
VP:ns framledningsgivare placeras med fördel i acktanken.

Tänker du nyttja Nibes poolstyrning så bör ledningen mot poolen inte gå via acken utan anslutas direkt med en växelventil på VP-ut, och i så fall behöver du inte den cirkpumpen som sitter vid poolväxlaren (på radiatorsidan). Poolstyrningens tempgivare sätter du då på röret mot poolväxlaren efter växelventilen.
Skrivet av: harrry
« skrivet: 08 oktober 2011, 11:30:24 »

Är det ingen som vill kommentera de detaljerade ritningarna på hela värmeinstallationen:
- Nuvarande inkoppling av VP och värmedistribution
- Ny VP där jag behåller acktank
2 Power Point bilder i pdf format.

Finns det bättre lösningar med rimlig återbetalningstid?

/Harry
Skrivet av: harrry
« skrivet: 05 oktober 2011, 18:03:05 »

Önskar få hjälp med vägvalen vid byte av VP.
Nuvarande Auto-Term A10 (10kW) från 1997 har stannat efter att kompressorn stegvis blivit sämre. Siktar på att välja Nibe 1145-10 eller 1245-10. Är tveksam till kompletteringar med solvärme och frånluft återvinning. Borrornas kapacitet är diskuterad på tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43705.msg423512#msg423512
 
Rörmokaren föreslår att jag ska byta ut allt till en standard lösning. Det blir nya grejor, snyggare och han känner igen sig, förstår honom. Men jag är nog mer inställd på att behålla acktanken och inkopplingarna av poolvärmeväxlare och garagevärme, jag får ta större ansvar för att det fungerar, ev lite mer risk men betydligt billigare. Men det finns kanske även mellanting som kan motiveras.
 
Huset byggt 1991 värmdes ursprungligen med vedpanna mot två 750liter ack tankar. Av detta behölls en acktank vid ombyggnad till bergvärme 1997. Entreplanet på 160m2 har ingjuten golvvärme med rumstermostater och styrdon. 350mm lättbetong väggar med ca 40mm "frigolit" skickt i mitten tillsammans med betongplattan gör det värmetrögt. Känsligt för eftermiddagssol pga glasfasader mot SV. I källarplanet på 80m2 finns kallförråd, matkällare, pannrum och tre svalare rum som värms med fyra seriekopplade radiatorer, för tillfället helt OK. Maj-sept värms en 4x8m utepool. Det vidbyggda garaget 30m2 med golvvärme har tillkommit efteråt som en påbyggnad och värme installation. Pga för långa gemensamma rör måste man stänga av poolvärme eller garagevärme för att få flödet i önskad slinga, inget problem då de har olika säsonger. För att sommartid motionera garagets CP och shuntpump och få ett flöde behöver ventilerna V4 tillfälligt öppnas vilket leder till att inte blir gjort alls. Det finns inte förberett uttrymme att dra nya vattenrör mellan våningsplanen.
 
Bilden märkt "Orginal installation" visar hur installationen ser ut idag. Både VP_rad och VP_VV går till samma acktank. Bilden motsvarar Electro Standards installationsritning för "AutoTerm A10 tillsats elpatron i dubbelmantlad ack tank", förutom inkopplingen av poolvärme och garaget
Förra ägaren som lät installera VP systemet körde fast kondensering året runt. Jag har sedan 2004 vintertid kört flytande kondensering, shunt manuellt inställd att ta allt från D i ack och lurat VP genom att programmera 20C som VV temp. Golvvärme styrdonen normalt helt öppna. Demonterat shunt motorn då jag inte tyckte den fungerade. Sommartid kört fastkondensering genom att programmera 44C som VV temp, syftet är pool uppvärmning. Manuellt med shunt kopplat bort ack från golvvärmeslingan. När CP för pooluppvärmning går igång sjunker ack temp i början snabbt mot jämviktsläget även om det tar timmar att nå slutlig jämvikt i ack temp.
 
Med den ursprungliga vedpannan fick man VV direkt från slingorna i acktanken. VV till entreplan går 6m ingjuten i golvplattan. Efter installationen av VP installerades också en 100liter el VV beredare vägg-i-vägg med kök och mest använd dusch.
 
Rörmokarens förslag (ingen ritning ännu):
Riv ut ack (måste skäras ner för att klara dörr bredder). Riv bort expansionskärlet och skapa slutet värmesystem.
Installera: Nibe 1145-10, VPB200 Cu 200liter VV beredare, UKV200 utjämningskärl, Nibe Pool 40 poolstyrning.
Allt får plats på samma yta som nuvarande VP och ack.
Jag uppskattar att totalkostnad före ROT blir ca 120.000kr givet att jag köper in delarna listade ovan.
 
Min lösning som kan behöva modifieras, se sidan märkt "Ny installation":
Behåll ack tank, men koppla VP rad till anslutning A i ack. Antar att jag kan programmera den för antingen flytande eller fast kondensering? Elpatronerna i ack används inte.
Behålla CP till pool VVx, dess termostat och elinstallation. Behålla inkoppling mot garage.
Installera: Nibe 1245-10 med inbyggd VV beredare.
Behålla El VV beredaren för att direkt få VV när man öppnar kranen. Ev låta kallvattnet gå via slingorna i ack innan den når VV beredaren i VP.
Jag uppskattar att totalkostnad före ROT blir ca 85.000kr.
I båda fallen görs rörarb av rörmokaren och el av elektrikern medans jag köper in de dyrare burkarna.
 
Frågor:
Har acktanken ytterligare 15-20 års livslängd?  Slingorna i acktanken?
Får jag dålig verkningsgrad med acklösningen?
Har jag kopplat ack rätt?
Fast kondensering för poolvärningen antar jag kräver en temp sensor i ack tanken?
 
 
/Harry
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!