Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markkolektor under platta  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Markkolektor under platta
« skrivet: 24 oktober 2005, 07:38:50 »
Hej, nÃ¥gon som har synpunkter pÃ¥ att dra markkolektorn under plattan (en tillbyggnad). Lägga den lite djupare och extra isolering emellan? Korsar även vatten/avlopp, isolera där emellan ocksÃ¥?  Sc:,h

Kanske dra tvÃ¥ markavloppsrör för kollektorn sÃ¥ är den (teoretiskt) möjlig att byta ut i framtiden om det skulle behövas.  ???

Hälsningar Flurken.
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad MOS-Mattan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Teckomatorp
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markkolektor under platta
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2005, 21:24:22 »
Hej!
Har exakt samma tanke/projekt på gång och har inte blivit idiotförklarad av någon av de 2 firmorna som varit och kollat inför offertläggandet. Tänker alltså själv göra enl. Din modell.
MOS-Mattan

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Markkolektor under platta
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2005, 22:36:03 »
Hej.
Inte för att jag vet men ag tror det inte är en bra ide, läste någonstans att man skulle lägga slangarna för jordvärme på max 1 m c:a och inte för djupt.
Anledningen skulle vara att man skapar permafrost, d.v.s uppvärmningen av jorden på sommaren sker via solens strålning och om du då ställer ett hus ovanpå så lär solvärmen få svårt att värma upp marken under plattan.

Messer

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Markkolektor under platta
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2005, 23:01:57 »
Man ska ha rejäl längd på slangen (alltid) då blir det inte så mycket frysning, om man är skraj för det kan man väl isolera returen från pumpen runt den kan det frysa rätt rejält.

Men jag skulle nog gå "ut" i det fria istället, går inte det?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Markkolektor under platta
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 00:51:47 »
Hej igen, jag har setat och funderat ett tag, varför skulle marken frysa till permafrost med en slang på säg 300 meter om den ligger för djupt säg 2 m när ett borrhål på endast 150 m t.ex som går rakt ner.
Jag tänker då att om solen skulle stå för all värme hur tränger den ner 150 m rakt ner om det nu är så att slangen på 2 m skulle frysa marken.
Tänker då också på diskussionen som var om vilket som var bäst smal eller grov borra, då påstods att värmeledningsförmågan på vatten var sämre än berg och undrar över hur bra marken leder värmen.
Det vore kul om nån som vet kan berätta lite.
Messer

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markkolektor under platta
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2005, 08:07:57 »
Kul att det kommer in synpunkter!  :)

Som tur är så är det inte mitt projekt detta, men eftersom jag redan har VP så blir man tillfrågad.  ;D

Jag tror det är tänkt en 7kW pump med 2x250 m markkolektor. Undrar om man sätter fördelaren utanför kåken?
Hos oss finns fördelaren utanför kåken, f-n vet vart.  Sc:,h

Vore interessant att höra nÃ¥gon som provat detta och om man stött pÃ¥ nÃ¥gra problem. Ej att förgömma kommer man att korsa vatten/avlopp, inte kul om det fryser under plattan, hua!  :o

Permafrost tror jag mera är en skröna, däremot kanske det borde räcka med att bara isolera utgående (efter VP). Är det tillräckligt dimensionerat så ska inte inkommande bli minusgrader.

När man bygger om/till en gammal kåk måste man göra en hel del kompromisser, ska det göras helt perfekt/optimalt finns bara en lösning - RIV SKITEN OCH BYGG NYTT!  knUp

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Markkolektor under platta
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2005, 08:56:56 »
Ang dimensionering och permafrost.
http://www.swedgeo.se/publikationer/Varia/pdf/SGI-V511.pdf
Där står bla...
Citera
En generell tendens är dock att volymen tjälad mark ökar med förläggningsdjupet, varvid risken
för permafrost ökar och marktemperaturen blir lägre.

Kolla också Figur 9.13

www.svepinfo.se/pdf/Produktblad_ytjordvarme.pdf
Är kort och läsvärd.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markkolektor under platta
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2005, 13:42:20 »
Hej, va bra. Gav en del svar (SVEP altså). Den andra var för tungrodd att orka igenom. Att mark tjälar är jag helt inne på, men permafrost (=tjäle året runt). Behövs nog en underdim kolektor för det.
Har iof hört om ett hotell(?) i norrbotten där man tjälat ned en myr med en markkolektor. (Underdim)

Ska man i detta fall isolera så mycket (hela sträckan under plattan) kan det nog bli dyrt. Bästa rådet i så fall är att försöka göra sträckan under plattan så kort som möjligt.

Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markkolektor under platta
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2005, 19:58:24 »
Om man har plats för 2*250 m kollektorslang, varför inte lägga 2*300 el. varför inte 2*400 för att säkerlägga framtida behov den lilla extrakostnaden det kostar att lägga den när man väl håller på...
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Markkolektor under platta
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2005, 00:37:59 »
Det fina med en överdimensionerad är att den ger högre temp på brine så den tjänar igen sig på sikt.
Men riktiga vinstlotten får man när du ska byta pump om 10 20 år. Då är den nya effektivare men din kalla sida räcker ändå till!!

Många som sliter med just det här i dessa tider!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!