Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa CTC Ecoheat 3XX  (läst 4048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Köpa CTC Ecoheat 3XX
« skrivet: 31 augusti 2012, 21:28:29 »
Hej!

I höstas var det meningen att vi skulle installera den nya CTC värmepumpen. Tillståndet drog ut på tiden och att jag arbetade mkt så jag hann inte ta tag i det hela. Nu när jag tänkte sätta igång igen så gick jag in på forumet och läste hela tråden om "Ny värme från CTC". Forumet började avta på slutet då de flesta började få ordning på sina värmepumpar och vad jag såg på de sista presentationerna av loggarna så såg det ut att vara skapliga COP värden tyckte jag (förutom tappvarmvattenproduktionen som inte låg på mer än 2,5).

Min fråga är hur nöjda är ni som är ägare av dessa VP, nu med den nya programvaran och luftad tank, kan ni rekommendera den?

Läste även något om att man hade en 306 kunde man uppgradera den till en 308 genom byte av kompressor, är det rätt uppfattat?


Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2012, 23:08:04 »
Jag har en 310 med 220m borrhål sedan april och är mycket nöjd, gott om varmvatten och elförbrukningen för att göra varmvatten nu i sommar har varit 1/4 mot tidigare (elpatron i 12 år gammal oljepanna)

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #2 skrivet: 03 september 2012, 19:39:44 »
Hej!

Tack för svaret. Kul att hör att du är nöjd. Vi har det du hade tidigare, elpatron i gammal oljepanna. Bivärmen från oljepannan värmer nästan den hela huset. Vi tänkte köra en 306 med 160 m hål.

Hoppas på mer svar från andra här på forumet gällande hur nöjda de är med nya CTC:n.


Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #3 skrivet: 03 september 2012, 23:05:11 »
Jag är ägare till en 308 pump sedan 9 mån. tillbaka.
Mycket nöjd med pumpen.
Med rätt styrprogram och rätt trimmad är pumpen mycket billig i drift.
Gott om varmvatten.
Hittills har allting fungerat, inga störningar.

CTC 300 serie är nog den perfekta pumpen för värmesystem med radiatorer. Men kan tänka mig att för golvvärme, som jobba med temp. under 35 grader, är troligen andra märken nÃ¥got effektivare.  dontknow
« Senast ändrad: 04 september 2012, 12:07:55 av västgöte »

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #4 skrivet: 04 september 2012, 08:37:14 »
Har en 308 med jordvärme och lågtemp element uppe och värmegolv under utbyggnad nere. Idag är badrum och kök färdigt. Vardagsrummet har jag en fläkt konvektor kopplad till golv fördelaren tills golvet blir gjort. Mycket nöjd och genom att vi har ett ganska litet system så gör shutningen att det blir okomplicerat utan risker att pumpen stannar med för hög returtemp. Bra med varmvatten men ungarna kan duscha så att tempen sjunker rejält men laddas ju upp ganska fort för nästa som ska in. Jag kör på ekonomiläge på vattnet. Startspärren på 10min kan ibland påverka duschandet lite.
« Senast ändrad: 04 september 2012, 10:39:51 av Wilton »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #5 skrivet: 04 september 2012, 21:48:53 »
Jag är ägare till en 308 pump sedan 9 mån. tillbaka.
Mycket nöjd med pumpen.
Med rätt styrprogram och rätt trimmad är pumpen mycket billig i drift.
Gott om varmvatten.
Hittills har allting fungerat, inga störningar.

CTC 300 serie är nog den perfekta pumpen för värmesystem med radiatorer. Men kan tänka mig att för golvvärme, som jobba med temp. under 35 grader, är troligen andra märken nÃ¥got effektivare.  dontknow
Är det fortfarande så att ctc har en mintemp på nedre pannan för att klara varmvattnet eller varför skulle den vara sämre i ett golvvärmesystem eller är det för att det pressas ner varmt vatten från vv delen till värme delen som du menar att cop försämras mera med golvvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #6 skrivet: 05 september 2012, 12:15:21 »
Talade idag med en bekant som har golvvärme.
I januari bytte han sin totalt havererade Nibe pump till en CTC 306:a.
Han är mycket nöjd med detta byte.
Tack vare shunten var 306:an mycket lätt att trimma in i jämförelse med Nibe.
Även jämnare inomhusklimat.
Och framför allt, klart lägre driftkostnader än med den gamla Nibepumpen.
Hittills tycker han att allt bare är positivt.

Dett är kanske dags att jag reviderar mitt pÃ¥stÃ¥ende ang. CTC 300 serie och golvvärme.  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #7 skrivet: 05 september 2012, 16:19:13 »
Om han märker stor skillnad i förbrukning lär det ha varit fel pÃ¥ den tidigare pumpen eller felaktigt installerad/injusterad  troligen det sista eftersom han inte har haft jämn värme i huset och det kan vara en del i haveriet. Det är en fördel med Ctc att den ställer mindre krav pÃ¥ installatören efter som den har en tank som den jobbar mot sÃ¥ fusk med injusteringen märks inte lika väl. Kurvlutningen ska naturligtvis ställas rätt pÃ¥ Ctc med shunt likväl som pÃ¥ en vp utan shunt med helt flytande kondensering typ Nibe. De nackdelarna som visat sig med nya Ctc finns ju vare sig man har golvvärme eller radiatorer fast det är klart att vinsten med golvvärmen blir lite mindre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pamac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308, väldigt nöjd sÃ¥ här lÃ¥ngt...
SV: Köpa CTC Ecoheat 3XX
« Svar #8 skrivet: 15 september 2012, 10:53:54 »
Hej
Jag har en CTC EcoHeat 308 som snurrat nu sen i februari och den har funkat utan några problem. Jag har ett äldre hus med två våningar och källare. Jämn och fin värme inne och gott om varmvatten. Vad jag kan se så verkar också kalkylerna hålla. Vi var tre stycken i området som satt in CTC och när allt var installerat och klart har det funkat bra för oss alla.

Jag gillar också displayen, det är väldigt enkelt att "sköta om" pumpen om man säger så.
/Per

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!