Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är dessa siffror bra? IVT Greenline e7  (läst 8666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Är dessa siffror bra? IVT Greenline e7
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2006, 20:28:06 »
Jocke,

Vi verkar ha hus med ungefär samma klass på isoleringen av VB- och utetemperaturerna att döma. Min pump är inställd på kurva 4,5 och finjustering +0,8. Har ingen innegivare (än) men det fungerar bra ändå.

Jag skulle tro att det kommer att bli lite för varmt inne fram på vårkanten. Anledningen är det höga värdet på finjusteringen, 5,9. Kombinationen med värmekurva 2,5 känns inte så bra. Skulle tro att det är innegivaren som ser till att det inte går snett med innetemperaturen. Jag är inte bekant med hur innegivaren fungerar men jag skulle rekommenderar att ställa in den så att den inte påverkar regleringen och sedan försöka komma fram till en kombination av värmekurva och finjustering som fungerar hyfsat bra. Tanken är att innegivaren bara skall finjustera värmen.

En IVT-pumps reglersystem arbetar med en start- och stopptemperatur. När det blir så varmt ute att det knappt behövs någon värme tar det väldigt lång tid för radiatorerna att svalna ner till starttemperaturen. Det blir då lite värmeunderskott inne, som en pump med gradminuterreglering inte drabbas av. Med någon grads höjning på finjusteringen kan man kompensera för det. Vill man ha 19 grader inne kanske det inte behövs någon finjustering då värmekurvorna konvergerar mot 20 grader. Man får så att säga en grads finjustering bara genom att vilja ha 19 grader inne.

Min inställning, utan knäckt kurva, gör att temperaturen inne stiger över de 20 grader vi vill ha när det blir ordentligt kallt ute. Det är bara bra då strålningsförlusterna mot väggarna gör att man vill ha lite högre temperatur inne då.

Skriv ner sammanhörande värden på VB-temperaturer, kompressortemperatur och KB-temperaturer vid lite olika utetemperaturer. De kommer att vara guld värda den dag pumpen börjar krångla. Problem med kompressorn eller läckage av köldmedium märker man t.ex. genom att VB och KB differenserna är mindre än normalt och kompressortemperaturen är högre än normalt. Det gäller bara att ha klart för sig att givarna kan visa fel på någon grad men är bara felvisningen konstant så är det inget problem.

En sak till som man bör kolla på en IVT. Bypassen, som normalt är ett rör som går mellan VB-in och VB-ut uppe till vänster ovanpå pumpen, skall ha samma temperatur som returen från radiatorerna. Är röret varmt (= VBut) har den inre cirkulationspumpen för hög fart.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!