Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP in/ut konstiga värden?  (läst 4416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad floda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
VP in/ut konstiga värden?
« skrivet: 29 november 2009, 21:09:17 »
Hej!

Fick min AcoAir 107 med EcoEl installerad i september. Efter mycket strul med leverantören är installationen klar, men jag blir inte riktigt klok på hur allt hänger ihop.

Min shunt verkar aldrig stänga även om undre pannan är varm nog att klara börvärdet på framledningen. Kan detta påverka mitt varmvatten, vilket är något av en bristvara. Jag bor i Malmö så temperaturen ligger fortfarande en bra bit över noll. Jag kör utan elpatron och har stora problem att få upp temperaturen i övre pannan.

När jag avläste aktuell driftsinfo idag blev jag ännu mer konfunderad:

Ute 7
Panna 45 (45)
Framledning 34 (34)
Panna nedre 49 (41)
Hetgas 42
VP in/ut 45/50
Kompressor från
Laddpump från

Hur/varför är VP ut 50 grader?

Jag behöver hjälp med att få rätt på detta och installatören har jag inget förtroende för.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: VP in/ut konstiga värden?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2009, 21:32:17 »
Hej!

Fick min AcoAir 107 med EcoEl installerad i september. Efter mycket strul med leverantören är installationen klar, men jag blir inte riktigt klok på hur allt hänger ihop.

Min shunt verkar aldrig stänga även om undre pannan är varm nog att klara börvärdet på framledningen. Kan detta påverka mitt varmvatten, vilket är något av en bristvara. Jag bor i Malmö så temperaturen ligger fortfarande en bra bit över noll. Jag kör utan elpatron och har stora problem att få upp temperaturen i övre pannan.

När jag avläste aktuell driftsinfo idag blev jag ännu mer konfunderad:

Ute 7
Panna 45 (45)
Framledning 34 (34)
Panna nedre 49 (41)
Hetgas 42
VP in/ut 45/50
Kompressor från
Laddpump från

Hur/varför är VP ut 50 grader?

Jag behöver hjälp med att få rätt på detta och installatören har jag inget förtroende för.

hej..
shunten ska inte stänga så länge du har ett värmebehov. den shuntar ut lagom värme ut till radiatorerna.
och du har en framlednings bör på 34g och de ser shunten till att du har ut i systemet.

att vp ut är 50g beror nog på att den just gjort en 50g körning. som blir en 55g körning när kompressorn är inkörd. efter 72driftimmar på kompresson.

att du inte har så mycket VV utan el patron beror på att du har relatift låg framledings temp.

läs här och lär dej hur anläggningen fungerar. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22794.0

/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: VP in/ut konstiga värden?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2009, 22:11:50 »
45-47 grader i övre pannan är helt normala värden utan stöd av elpatronen. Räcker inte varmvattnet så prova med funktionen extra VV. Räcker inte det heller så måste du slå på elpatronen eller koppla in en varmvattenberedare. Lite varmvatten är du inte ensam om med ecoair/el, sök i forumet så hittar du massor av trådar om detta.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: VP in/ut konstiga värden?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2009, 15:08:31 »
45-47 grader i övre pannan är helt normala värden utan stöd av elpatronen. Räcker inte varmvattnet så prova med funktionen extra VV. Räcker inte det heller så måste du slå på elpatronen eller koppla in en varmvattenberedare. Lite varmvatten är du inte ensam om med ecoair/el, sök i forumet så hittar du massor av trådar om detta.

 ??? Jag har undrat mycket över nyttan med eco el inomhus när varmvattnet inte räcker till ändÃ¥. Ja det gäller alla LV:n med inomhusdel.

Mycket bättre med en ack tank för radiatorvärmen och en separat beredare på lagom mycket vattenmängd. Då kan man stänga av pumpen på sommaren och spara kompressor.
Har nog lite svårt att tro att det lönar sig att värma varmvatten på sommaren med pumpen pga värmeförluster ack och rör m.m.
Det dyra under vintern är ju uppvärmningen av huset, inte varmvattenberedningen som borde kosta lika mycket året runt.
Bara mina egna tankar så jag kan ha fel givetvis... ::)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP in/ut konstiga värden?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2009, 15:31:55 »
Här hänger jag inte med riktigt. Under sommaren måste det väl vara billigare än under vintern att värma varmvattnet med värmepumpen, på grund av mycket bättre COP under sommaren, och framför allt måste det väl vara betydligt billigare än att använda elpatroner. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara mer värmeförluster om man värmer med pumpen än med något annat, EcoEl är ju en välisolerad elpanna.

Pumpen drar för mig cirka 900 kWh under 4 sommarmånader för att göra varmvatten, med elpatron skulle det väl motsvara uppåt 4000 kWh i stället.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: VP in/ut konstiga värden?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2009, 16:55:21 »
Här hänger jag inte med riktigt. Under sommaren måste det väl vara billigare än under vintern att värma varmvattnet med värmepumpen, på grund av mycket bättre COP under sommaren, och framför allt måste det väl vara betydligt billigare än att använda elpatroner. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara mer värmeförluster om man värmer med pumpen än med något annat, EcoEl är ju en välisolerad elpanna.

Pumpen drar för mig cirka 900 kWh under 4 sommarmånader för att göra varmvatten, med elpatron skulle det väl motsvara uppåt 4000 kWh i stället.

//Ronnie

Ja drar den bara 900kwh för att värma varmvattnet så okej. Men hur blir det under vintern då tydligen många har problem med varmvattnet utan spets av elpatroner?
Min lilla beredare tar inte några 4000kwh på sommaren ;)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP in/ut konstiga värden?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2009, 18:10:47 »
Jag har haft min pump i 3 år nu, jag har aldrig haft några problem med varmvatten.
Sommartid har jag ju alltid 50º - 55º i pannan och resten av året har jag cirka 50º i övre pannan och 40º-55º i undre pannan.
Under vintermånaderna är det minst 50º i både övre och undre pannan.

Har man låga framledningstemperaturer, finns det flera inställningar, som ger tillräckligt med varmvatten, om man inte har väldigt stor förbrukning.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!