Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2006, 18:52:29 »

Citera
En säljare menade att "jamen vi lämnar bara kvar alla rör och ventiler här så kan du reglera värmen på samma sätt som idag!", dvs. helt manuellt utan någon givare. Känns ju förtroendeingivande...

Va matt jag blir, enklast för honom. kan inte annat än säga idiotiskt dumt förslag!  fiR:
Helt idiotiskt faktiskt, om man vill ha en ekonomisk installation!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 18:15:29 »

Ju högre källarvägg man har ovan mark, desto högre maximalt effektbehov har man i källaren när det är riktigt kallt ute.
Här där jag bor är det brukligt att skotta upp snö mot grundmuren/källarväggen för att spara lite energi.
Skrivet av: esox71
« skrivet: 01 december 2006, 14:29:38 »

Källarväggarna påverkas inte av den kalla uteluften, de kyls ju som alltid mest av marken.

En källarvåning har större energibehov än övervåningen när det är "varmt ute" och mindre när det är riktigt kallt.
Markplanets väggar kyls ju av utomhusluften i mycket större utsträckning än vad källarväggarna gör.

Aha ok (nybliven villägare  :D) då är jag med! Fast i vårt fall ligger bara 35-40% av källarväggarna under mark men det kanske spelar mindre roll.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 14:23:06 »

Källarväggarna påverkas inte av den kalla uteluften, de kyls ju som alltid mest av marken.

En källarvåning har större energibehov än övervåningen när det är "varmt ute" och mindre när det är riktigt kallt.
Markplanets väggar kyls ju av utomhusluften i mycket större utsträckning än vad källarväggarna gör.
Skrivet av: esox71
« skrivet: 01 december 2006, 14:12:46 »

I källaren lär du behöva köra ut betydligt svalare vatten än i markplanet, i vart fall när det är KALLT ute.

Glömde ju en sak... Fattar inte detta. Varför skulle jag vilja ha betydligt kallare vatten i källaren än i markplanet när det är kallt ute? Borde det inte vara tvärtom isf?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 01 december 2006, 13:21:04 »

Nibes xx30 modeler klarar det
Skrivet av: esox71
« skrivet: 01 december 2006, 13:07:59 »

Din golvvärme/radiatorvärme i källaren kommer nog att ha ett annorlunda behov av värme på framledningen än din övervåning.
Jag skulle därför överväga en shuntgrupp för källaren och en värmepump som kan styra dubbla värmekurvor, en för källaren och en för markplanet.
I källaren lär du behöva köra ut betydligt svalare vatten än i markplanet, i vart fall när det är KALLT ute.

Du kan iofs prova utan extra shuntgrupp först, men om det inte funkar vara beredd på att sätta in en...

Jag har gjort 2 kalkyler, en med jordvärme och en med bergvärme, presenterar dem nedan.


Tackar för kalkylerna! Vilka pumpar klarar dubbla värmekurvor? Gör IVT Greenline HT+ det?

Idag kör jag ut ungefär samma temperatur på vattnet till båda planen och det känns ok (nu är det ju inte direkt kallt ute dock). Tanken är dock att jag kommer att ha en shunt per våningsplan. Hur dessa ska regleras är väl en annan femma (har faktiskt inte tänkt så mycket på det). En säljare menade att "jamen vi lämnar bara kvar alla rör och ventiler här så kan du reglera värmen på samma sätt som idag!", dvs. helt manuellt utan någon givare. Känns ju förtroendeingivande...
Skrivet av: esox71
« skrivet: 01 december 2006, 12:52:24 »

Det sitter inte en liten separat push med cirkpump och schunt där golvvärmen är ansluten mot raddkretsen.

Nej allt man ser är 2 rör från pannan som försvinner ner i betonggolvet, vatten ut och retur. Har bara 2 cirkpumpar, en per våningsplan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 08:49:46 »

Du skulle även lara dig med en 8 kW värmepump, det ger ca 10 meter kortare slinga i jordvärme-exemplet och 20 meter kortare borrdjup...

Jag rekomenderar dock också minst 180 meter borrdjup om du har 40 meter till berg.

Det skulle också kanske gå att komplettera jordvärmen med ett par kompaktkollektorer från IVT som du sätter i början på varje slinga, ett oprövat kort, men jag tror det skulle kunna funka.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 08:46:20 »

Din golvvärme/radiatorvärme i källaren kommer nog att ha ett annorlunda behov av värme på framledningen än din övervåning.
Jag skulle därför överväga en shuntgrupp för källaren och en värmepump som kan styra dubbla värmekurvor, en för källaren och en för markplanet.
I källaren lär du behöva köra ut betydligt svalare vatten än i markplanet, i vart fall när det är KALLT ute.

Du kan iofs prova utan extra shuntgrupp först, men om det inte funkar vara beredd på att sätta in en...

Jag har gjort 2 kalkyler, en med jordvärme och en med bergvärme, presenterar dem nedan.

Skrivet av: overlander
« skrivet: 01 december 2006, 08:45:29 »

Det sitter inte en liten separat push med cirkpump och schunt där golvvärmen är ansluten mot raddkretsen.
Skrivet av: esox71
« skrivet: 01 december 2006, 08:22:21 »

Testade att stänga av shunten till källaren och golvet belv lika iskallt som radiatorerna. Antar att de sitter på samma krets m.a.o. Hade golvvärmen varit separat så borde jag väl haft en tredje shuntventil eller?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2006, 10:41:00 »


Hmm har inte tänkt så mycket på jordvärme, mest för att hela trädgården går åt skogen då antar jag. Skiljer det mycket i pris?


Är det 40 meter till berg och aktivt djup 160 meter (totalt ca 200 meter) så blir det uppåt ca 80 000 för borran inkl foderrör.

600 meter jordvärme (500 m är kanske i underkant) kostar kanske runt 20 000 om någon kommer och plöjer ner slangen åt dig.
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 29 november 2006, 10:25:53 »

Tycker nog också att du ska borra lite djupare. Betalade själv 145 tkr i februare för en E9 med 200 meters hål.
Skrivet av: esox71
« skrivet: 29 november 2006, 09:16:32 »

Knepigt att golvvärmen inte är separerad från radiatorerna, man brukar vilja köra endast golvvärme på sommaren men det blir lite svårt i så fall.

Fast är du säker på att golvvärmen sitter på samma krets som radiatorerna, testa och stäng den ena eller den andra shunten och kolla vad som blir kallt.

Ok, ska labba lite med shuntarna och se vad som händer. Vill helst inte pilla för mycket på pannan dock eller som förra ägaren sa: "Den funkar fint så länge du inte rör den"  ::)


Slutligen kan du mäta lite hur stor grävbar tomt du har, 2 jordvärmeslingor på 250 meter styck tar upp ca 600m2 tomtyta och skulle nog räcka.

Hmm har inte tänkt så mycket på jordvärme, mest för att hela trädgården går åt skogen då antar jag. Skiljer det mycket i pris?
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 28 november 2006, 23:38:42 »

Jag skulle nog vilja säga att minst 180 meter aktivt djup är lämpligt. Du kommer inte vilja köra med elspets bara för att du snålat på djupet när det som bäst behövs.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 november 2006, 19:30:23 »

Knepigt att golvvärmen inte är separerad från radiatorerna, man brukar vilja köra endast golvvärme på sommaren men det blir lite svårt i så fall.

Fast är du säker på att golvvärmen sitter på samma krets som radiatorerna, testa och stäng den ena eller den andra shunten och kolla vad som blir kallt.

Jag har ingen knäppningstank, fast för det priset kan det vara rätt OK.

Stämmer värmeförbrukningen är VP:n OK men ta till ca 30 meter borra, 127 meter aktivt är på tok för lite, 150-160 aktivt djup bör du minst ha.

Slutligen kan du mäta lite hur stor grävbar tomt du har, 2 jordvärmeslingor på 250 meter styck tar upp ca 600m2 tomtyta och skulle nog räcka.
Skrivet av: esox71
« skrivet: 28 november 2006, 09:13:52 »

Ja här har ni ännu ett blåbär som behöver lite hjälp. Har snöat in på att byta till bergvärmepump och begärt in offerter. Dock verkar installatörerna ha lite olika uppfattning om vissa saker så here we go:

Nuvarande läge: Nyligen inköpt souterränghus i mexisten från 1974 i Mölnlycke. Uppvärmd yta på 216 kvm. Har en CTC 171 kombipanna anno 1973 som f.n. går på olja. 3,6 kbm/år enl tidigare ägare. Verkar dock något lågt... Från pannan går det ut två separata tvårörssystem, ett till övervåningen och ett till källaren som styrs med var sin shuntventil. I källaren finns det dessutom vattenburen golvvärme ingjuten i plattan.

Det är just golvvärmen som verkar förbrylla säljarna. Uppenbarligen sitter den på samma krets som elementen i källaren och en säljare trodde att man antagligen har dragit returledningen i en slinga under golvet. En annan säljare hävdade att man absolut behöver en volymtank om 100 l för att förhindra "knäppningar i elementen" p.g.a. detta. Vad tror expertisen?

I övrigt ser den mest intressanta offerten ut så här:

- IVT Greenline HT+ C9
- Borra 150 m (totalt aktivt borrhål 127 m)
- + allt annat som behövs (inkl. volymtank á 3500:- + moms)

Totalt pris: 139 300:-

Ett orosmoln är dock stålrörsinfodringen. 6 m ingår men enl. uppgift gick det åt 39 m hos grannen. Varje extra meter kostar 750:- så det kan ju komma att svida.

Tack på förhand!
/Robert

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!