0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
100000 tror jag inte på utan en säker källa. Visserligen behövs ingen panna utan bara VP men installationskostnaden efter rot utöver borrandet och rör i hålet är inte stora pengar. Var kommer siffran 100000 ifrån?En Nibe F2026-10 kostar 45000 och så plus laddpump och lite rör och isolering. Långt ifrån några 100000. Med ett hus från 1986 på 120 kvadrat kan inte förbrukningen var helt i höjden heller så de där 50000 (räknat i väldigt lägsta laget) är inte helt enkla att tjäna igen eftersom det går att elda med ved när det är riktigt kallt./Marcus
Köper man endast en luft/vatten vp så löser man endast värmen man måste endera köpa innerdelen eller styr och växelventiler eller en elberedare så det tillkommer en del kostnader.
Fast nu står det ju i första inlägget att det redan finns en komplett anläggning:"Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i."Så allt som behövs är en värmepump som kan värma den tank som har vv-slingan, och under den värsta vinterkylan finns den ganska nya vedpannan som backup, och om man inte ids elda så finns elpatronen.EcoAir 107 kostar ca 40 000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten) och EcoLogic som styr mot befintligt system kostar hos samma säljare ca 9000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440)Rotavdraget för luftvatten är hälften av 25% av totalkostnaden, så om vi drar till med 10 000 för att koppla in värmepumpen blir totalen ca 60 kkr, hälften av 25% är 7 500 vilket ger 52500 kvar. Så för halva kostnaden har S-vall fått ett system som sköter värme och tappvarmvatten under 9-10 månader av året och kan samtidigt dra nytta av vedanläggningen när det är riktigt kallt. Ekonomin i det hela beror på hur man värderar kostnaden för veden (inklusive arbetstiden) men om man räknar på ett lågt års-cop på värmepumpen (2,0) så får inte veden kosta mer än ca 300-400 kr/m3s inklusive arbetskostnad för att kapa, klyva, torka och transportera för att konkurrera med värmepumpen.Om man sen väljer CTC eller Nibe eller nåt annat fabrikat är väl mindre viktigt. Huvudsaken är väl att man hittar en leverantör/installatör som man känner att man kan lita på.
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer. Om inte acktanken har 4 vägs shunt då kan ju elpatron värma toppen av tanken och värmen tas ut på mitten av acken och vp jobbar med flytande kondensering men 4 vägs shunt brukar inte vara så vanligt.
Om man köper en Nibe 1245 8 kw med inbyggd beredare för 54200 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556 borrar för ca 40000 kr köper rör delar runt 6000 kr så har man bergvärme för ca 100000 kr som går att samköra med vedpannan
Tsss... (=tessk). Varför är så många här inne så fixerade vid bergvärme som den enda rätta lösningen på allt?
6kw vp i ett gammalt 80-60 som man klarat att redan räknat om till 65-50 . nej du smurfen , den vp sätter inte jag dit utan tank.. vill någon annan göra det varsegod. man måste se till helheten , Vad klarar den termiska avspeglingsytan av. är den tillräckligt stor för att hinna med att kyla av vattnet om du går från 0,1lps i 20 grader delta upp till 0,13 med den lägre framledningen för att till slut nå 0,2 lps i 7 graders delta som vp vill ha .. så klarar distrubutions systemet av detta ? klarar avspeglingsytan av detta ?hur nära bör värdet reglerar en sån installation? Att sträcka reglerparametrarna till bristnings gränsen är inte en bra installation .. tvingas man till det är det ett vvs tekniskt fel och jag anser att det är den vägen man ska gå för att komma till rätta med problemen ..cocacola
Jag matade in så detaljerat som möjligt i Energimyndighetens kalkyl och fick en skillnad på ca 2000 kWh per år mellan bergvärme och luft/vatten, vilket betyder att det skulle ta 20-30 år att betala mellanskillnaden i investeringskostnad (nej, jag fixar ingen rördragning på egen hand).
Det undrar jag med ... Någon/några får gärna förklara...Jag har byggt flertalet "kombi anläggningar" sol ved flytande vp och fastkondensering hetgas el olja i olika kombinationer . Fria valmöjligheter vad gäller allternativ för uppvärmning .. det är något jag rekomenderar.I Mina trakter kan en rätt dimensionerad /kopplad luft-vatten vp tex lämna ca 2,5 i cop om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut i exemplet jag räknat med spar lv maskinen 12070 kwh , byter vi till en bergvärmepump rackabang kopplad 6kw (huset har en toppeffekt på 8,7) blir det enligt schablonen 12375kwh i besparing om vi borrar 120m.... (med Rackabang kommer en massa problem, hysteres inga termostater mm )smurfennär hysteresen i många anläggningar är uppställda kommer du rätt nära och över 47 grader vid framräknat bör 34 i DUC.. cocacola
Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.
Hittar på ... Jag ger exempel smurfen . och fakta på dom ... Vad gör du? Antar Läs mina inlägg jag ska hjälpa dig med ett förtydligande ... du ser att det står. i mina trakter om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut ... det innebär i exemplet att det är ett gammalt hus ,,,, sundsvall byggt 120 m2 1986 i ett plan med ett 55-45 system har enligt programmet en toppeffekt på 4,5 kw .. det är tråd skaparens hus .... vilket är hitta på?eller är det där du ska ha in en 6kw bergvp utan tank?cocacola
Om det kostar 40 000 att borra och jag inte kan fixa vare sig rördragning eller grävarbeten som ska göras gratis (det måste väl gå några rör från borrhålet till huset?) så lär jag väl få lägga på en del till, så låt säga 50 000 i runda slängar. Jag sa 2 MWh, du 3, så 2,5 MWh kanske är rimligt? Då tar det ca 25 år att betala tillbaka lånet med ränta...
borrhål 44000krI borrningen ingår grävning och slang mellan hus och borrhål. I luft vatten priset ingår inte grävning samt gjutning av fundament utan det tillkommer.
Du har ett eget program att slå siffrer iFör det gör du väll innan du delar ut råd och rekomendationer
Jag hittade en borrningskalkyl på nätet och landade på 73 000 för borrning (200 m hål, 20 m till berg, 15 m från huset) före rot, alltså ca 20 kkr upp på din kalkyl efter rot-avdrag.Grävning vid luft/vatten? Min pump står på lecablock på en grushög. Ingen grävning, ingen gjutning. Grus och block kostade inte många kronor. Så de 22 000 i skillnad blir helt plötsligt 40-45 kkr, alltså i närheten av de 50 kkr som Energimyndigheten anger som riktvärde. Elbesparing 3000 gör att det tar ca 15 år att tjäna igen pengarna.
Har ingen riktig koll på genomsnitts tempen men bor ca 10 mil söder om Sundsvall och vi har ofta runt 0an tror jag i alla fall.
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer.