Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: IVT84
« skrivet: 23 januari 2016, 01:34:21 »

kl 14:25 flyttade jag GT1 (Retur temp VP som styr VP Till/Från) från före CP2 (radkrets) till "kortslutningskretsen, i syfte att försöka fylla A-tank med energi och sedan stoppa VP när A-tank är fylld med varmt VB-vatten
Med samma inställning prm 1.4 var 5,0 (Hysteres), prm 1.2 var 0 (finjustering värme, ändrar inte lutningen på värmekurvan utan bara parallell förflyttning av värmekurvan) så gick kompressorn endast 6 minuter!
Ändrade 14:37 prm 1.4 (Hysteres) från 5,0 till 12 och prm 1.2 (parallellflytta värmekurvan , öka temperaturen) från 0 till 6
16:53 prm 1.2 till 8
17:52 prm 1.2 till 9
160123 00:55 prm 1.4 till 15 (max hysteres)
Allt i syfte att försöka få längre gångtid och att framledningstemp skall vara likvärdig med körning med GT1 placerad strax innan CP2 på Rad-Kretsen

bifogar en bild som visar körning före och efter flytten

När jag läser av gångtid "före" 14:25 GT1 placerad i Rad-krets: ON 49 min OFF 90 minuter drift 49/139=35,3%
När jag läser av gångtid "efter" 14:25 GT1 placerad i kortslutningskrets med justerad likvärdig framledningstemp: ON 49 min OFF 44 minuter drift 49/93=52,7%

Det är ju stor skillnad även om förutsättningarna inte är identiska, så får man nog säga att det skiljer för mycket för att inte ta hänsyn till detta och att man förklarar att körningen med GT1 monterad före CP2 är mer fördelaktig..

Jag kommer att fortsätta körningen med GT1 i kortslutningskretsen inatt men mycket pekar på att jag ändrar tillbaka imorgon om ni inte har någon annan klok tanke...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2016, 05:55:42 »

Kör du med termostater och en tryckstyrd cirkpump så kan flödet i externa kretsen variera i princip alla oändlighet, så några manuella strypningar som gör att du får en balans i systemet kommer att vara omöjliga.
Stoppar du cirkpumpen i värmepumpen när kompressorn står så måste givarna för både fram och retur kopplas till externa kretsens fram och returledning.

Lite synd att cocacola och andra "tankkramare" inte är aktiva i trådar där de faktiskt skulle kunna bidra med sin kompetens.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 21 januari 2016, 23:43:40 »

Inkopplingen till tanken där ventil "11" är benämnd fanns att ladda ner i mitt inlägg "16 januari 2016, 16:23:08" men jag bifogar filen här nedan igen så klart..

Min förhoppning är att jag genom att strypa "11" "lagom mycket" så kan inte all "205W-flödet" (effekt intern CP VP) gå i kortslutningsslingan utan en hel del pressas ut i Radiatorslingan (jag stryper så mycket att min tryckstyrda Grundfos CP2 (Radiator CP) märker av att trycket har ökat och ytterligare sänker effekten (från 12W till 10-11W) ((detta testar jag när jag VP är i läge OFF och "kortslutningsslingan" är bortkopplad genom att vrida kranen med rensfiltret till rensläge)) detta indikerar för mig att jag har "ganska lagom strypning" och så inte mycket "205W flöde kan gå i kortslutningskretsen normalt"...men  dontknow)

För helt optimal drift borde flödesskillnaderna VP/Tank/radiatorkrets vara variabel i förhållande till kompressorns drifttid så att man precis "fyllt" tanken med energi då det är dags för kompressorn att stanna.
Om jag flyttar GT1 (returtemp Rad) som styr VP OFF, denna flyttar jag till retur:n i kortslutningsslingan (alltså VB in) så borde jag uppnå fyllning av A-tank med energi och när den är energi-fylld då stannar VP:n (pga GT1), när jag har provat detta förr, så ansåg jag att jag fick för kort gångtid, men det är ju intressant att prova så jag kommer att flytta GT1: mellan A-tank och VP.
Jag har konfigurerat så att intern CP stannar när VP  stannar (alltså jag får inget större flöde /temperaturändring som GT1 kan registrera, då mellan VP och A-tank står radiatorvattnet nästan stilla..men för testen skull kan jag ju konfigurera så att jag kör med CP både Till och Från, sedan beror det mycket på var jag placerar GT1, placerar jag GT1 närma T-röret som förbinder de båda retur kretsarna så får GT1 lite av temp diffen som radiator kretsen pumpar runt och då borde GT1 ge utslag även om intern CP är OFF....)
Jag kommer att flytta GT1 imorgon prel kl 13, jag börjar med konfigurationen intern CP OFF när VP OFF, troligen får jag öka hysteres:n (prm 1.4)något för att få en något längre gångtid...
Jag tänker mig att ventil "11" får vara "lagom strypt", om ingen annan har en åsikt värd att prova  ;)

Jag öppnade strypning "11" något mer (23:10), borde ge lite längre gångtid, något högre hetgas/kompressor temp

Mvh Lars
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 januari 2016, 06:58:58 »

Skulle vara intressant att se din koppling till arbetstanken, med de ventiler du talar om.
För att arbetstanken skall fungera som du vill så skall flödet i radiatorkretsen vara något högre än flödet mellan arbetatnk och värmepump, först då använder du arbetstanken som en ackumulerande tank.
Är flödesskillnaden för stor så får du kortslutning via tanken, men om flödet är högre i radiatorkretsen än i arbetstanken så kommer ju tanken inte att laddas med energi från framledningen.

I mina ögon är arbetstanken bra så länge man har intermittent drift, men gör ingen skillnad vid kontinuerlig drift.
Men för att den skall göra nytta så skall alltså flödet mellan VP och tank vara högre än flödet i radiatorkretsen.
För helt optimal drift borde flödesskillnaderna VP/Tank/radiatorkrets vara variabel i förhållande till kompressorns drifttid så att man precis "fyllt" tanken med energi då det är dags för kompressorn att stanna.

Jag kan ha fel.  dontknow

OM du kan ha 6-10 graders deltaT mellan fram/retur i ditt radiatorsystem så kanske det vore bättre för dig att koppla tanken som volymförstorare istället.
VBF in i toppen, och sedan från botten av tanken vidare till radiatorerna.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 20 januari 2016, 22:45:54 »

Hej igen

Idag kl 06:30 justerade jag min ventil "11" så att den öppnade lite mer (uppskattningsvis läge 45 grader, vilket är ganska mycket öppet, men man hör tydligt att den stryper med endast CP2 (12W) igång) då jag ville  försöka få lite längre gång och stopp tid..  dontknow

På det sätt som jag försöker optimera är att minimera "kortslutningen" mellan VP och A-tank , vilket jag menar medför att temperaturen på hetgasen blir onödigt hög då jag kör med max öppen ventil "11" samt att GT1 (RAD returtemp) som är placerad precis före CP2 på radiatorslingan som alltså inte har kontakt med "kortslutningsslingan".
MEN jag vet inte om denna besparingspotential är mer teoretisk än verklig, Vad säger den samlade forumkompetensen Sc:,h, finns det någon relevant besparing av att föröka hålla nere hetgasen med säg 5 °C?

Jag har provat en del med att placera GT1 på Kortslutningsslingan alltså egentligen likvärdigt med GT9 VB in, men då får jag inte så långa stopp och gå tider (vilket man i och för sig kan kompensera med Hysteresen prm 1.4)...
Finns intresse så flyttar jag gärna GT1 till kortslutningsslingan VB in, och så studerar vi utfallet och ni kanske har någon fina ideer....

Det efterfrågas parametervärde färe 160116 kl23 så den bifogas
För den intresserade så kan man följa i realtid dessa värde samt en schematisk bild (utan A-tank) på Husdata hemsidan (beskrivet i tidigare svar 160117 10:16)
Jag bifogar två bilder på min anläggning som visar precis det ni kan följa på husdatas hemsida med mitt ID/Alias "1005" i "Visa Lista" uppe till höger på Husdata hemsidan
(Tanken är nog att man skall kunna välja precis vilken datum period man är intresserad av i rapport sidan men den har jag inte fått att funka, jag tänkte felanmäla snart...)

Mvh Lars
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 januari 2016, 11:29:55 »

Intressant, har du motsvarande diagram från före kl 23:02 den 16 jan?
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 17 januari 2016, 23:15:38 »

Hej!
Oops lite strul: fick starta om datorn, tappade då datainsamlingen mellan 17:15-18:00 sedan provade jag hur mycket strypning jag skulle göra med ventil "11" med avstängd VP, men jag glömde slå på VP:n igen :::_) så VP:n fick starta lite extra lågt..

Tittar ni på husdata hemsidan: välj Visa lista (uppe till höger), välj ID 1005 sedan kan ni följa min anläggning online med historik..
Välj rapport M alla temp; senaste 24h; visa senaste; stor;
Dock gäller det ju just nu!!
Men förhoppningsvis får jag till en jpg bild
Det jag anser är intressant är
1. mellan 03-08 kör jag utan A-tank ventil "11" stängd: avståndet mellan framledning GT4 och VB in GT9 är "stort" alltså Radiator slingan "kyler" Hetgas temp GT6 (låg temp kompressor) och ingen kortslutning för det finns ju ingen möjlighet, dock ser man att det är kortare intervall mellan körningarna (fler starter per dygn)
2. mellan 12-17 kör jag med A-tank ventil "11" helt öppen: avståndet mellan framledning GT4 och VB in GT9 är "litet" alltså Radiator slingan "kyler" dåligt Hetgas temp GT6 (högre temp kompressor) och kortslutning då de 205W mest flödar mellan VP och A-tank, dock ser man att det är längre intervall mellan körningarna (färre starter per dygn)
3. efter 22 kör jag med A-tank ventil "11" ganska mycket strypt: förhoppningsvis är avståndet mellan framledning GT4 och VB in GT9 är "större" alltså Radiator slingan "kyler" Hetgas temp GT6 (lägre temp kompressor) och nästan ingen kortslutning då de 205W inte har möjlighet att flöda så mycket mellan VP och A-tank utan hjälper mest CP2 med att få ut Radiator vatten

Vi får väl se hur utfallet blir...

bifogar även en bild på hur min PC versionen av Husdata ser ut på aktuell status från kl01-23:05 avståndet har ju faktiskt ökat mellan GT4 och GT9 :) vi får väl se om GT6 blir lägre dontknow men ute-temperaturen GT2 har ju verkligen gått ner så VP skall ju jobba upp en högre temp pga den lägre temp (bif även en bild på GT2...)

God natt Mvh Lars :)
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 17 januari 2016, 10:16:21 »

Hej!
Vilket väder, lite snö, gnistrande sol och vindstilla :)
Min väderstation ger signal att inatt blev det rekordkyla -12,4 °C (Husdata programmet registrerade kallaste temp -9,2 °C)

Idag kommer GT5 (inne temp) att gå upp då rummet där givaren sitter ligger mot söder och vi har ganska stora fönster samt jag har kör för tillfället inte med givarpåverkan från inne-givaren

9:22 Öppnade jag strypning "11" helt

Purjo har så klart en poäng att när det är kallt så har A-tank inte så stor inverkan på gångtiden då VP ändå nästan går hela tiden men då jag har stor effekt på VP samt hög temp på KB så har ju VP ändå bara gått 52% (inget tillskott) trots att det var den kallaste dagen igår på 2 år hos mig, med högsta temp på -5,8 °C och kallaste -11 °C (imponerar nog inte mycket på er som bor i betydligt kallare trakter  8) ).
Men Purjo har ju rätt att när det är varmare ute då har man fördel av A-tank och får längre gångtider..

Det jag är nyfiken på är om vi kan reda ut vilken inverkan kortslutningen som Arbetstanken har på VP-anläggningen
VP Intern CP, alltså CP VB kör på 205W medan Radiator CP2 kör med 12W
GT1 som styr gångtiden på IVT VP sitter (idag) före CP2 och är inte med i kortslutningsslingan
Alltså med helt öppen ventil "11" så borde det vara ett stort flöde i "kortslutningsslingan" som onödigt tvingar upp VB temperaturen (på kortslutningsslingan) och jag tänker mig att jag får sämre verkningsgrad.
Tänker jag rätt?! dontknow

Studera gärna Husdata rapport där ni ser värdena i realtid samt även historiken...
http://husdata .se/pop_report.asp?ID_User=1005&H=&View=Rapport
(kopiera in texten i er webbrowser utan mellanslaget efter husdata så kanske det fungerar....)

(För er information: Då det var kallaste dagen igår och vi hade nästan lite för varmt inomhus så justerar jag ner värmekurvan från 4,4 till 4,2, (vilket medförde att frånslagstemp före var 41,9 och efter 41,5) borde alltså inte ha så stor inverkan på vår mätning)

Jag avser att köra med ventil "11" helt öppen fram till kl 22 ikväll, då jag stryper in ventil "11" "lagom mycket" för att försöka tvinga en stor del av kortslutningsslingans flöde ut i radiatorkretsen istället för att de 205W (VP intern CP)  bara har ett kortslutningsflöde utan GT1 inverkan....
Vad är "lagom mycket"?
När vet jag att jag inte stryper för mycket/för lite dontknow ?

Jag kan hålla med Rickard att A-tank komplicerar till det och gör att det är svårare att optimera VP-anläggningen (men det kan ju vara jag som inte har kompetensen.... dontknow, och det är ju därför jag skriver här ;) )

Mvh Lars
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2016, 07:35:49 »

När det är så här kallt gör inte arbetstanken nån större skillnad på gångtiderna.  VP'n går ju nästan hela tiden iallafall.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 17 januari 2016, 00:05:11 »

Hej igen!

Då har jag stängt (23:02) ventil "11" (före uppskattar jag att kulkiksventilen var cirka 30 grader från helt stängd) och nu arbetar min VP-anläggning utan Arbetstank alltså som en traditionell VP med endast radiator systemet som VB

För er information: GT2 uttemp givaren visar cirka 2°C för varmt så alltså nu visar GT2 -6,3°C men det är egentligen -8,3°C

GT4 som var placerad på retur Golvv när jag skrev idag 16:23 ändrade jag (21:20) till att först sitta på samma placering som GT1 (retur Rad) (jag isolerar givarna med långa strumpor ::) som lindas ett antal varv för att få mer lika temperatur) när givarnas värde stabiliserade sig, så justerade jag givare GT4 så att värdet ökades med 2,5°C vilket medförde att GT1 och GT4 visade samma temperatur, "kalibrerade" i varje fall till varandra...
22:12 flyttade jag givaren GT4 till Radiator Framledning (då den borde vara mer intressant att mäta än tidigare Golvv Retur)
Det man ser är att  :dt: är bara cirka 7-8°C men GT1 sitter efter Arbetstanken (temperaturen  GT8 VB Ut jämfört med GT1 Rad Retur är  :dt: cirka 13-14°C)

Men alltså efter 23:00 körs VP utan Arbetstank och då som en traditionell VP utan A-tank...

Länken fungerade tydligen dåligt, hur lägger man in en länk som fungerar?
http://husdata .se/pop_pulse.asp?ID_User=1005&H=&View=Pulse
http://husdata .se/pop_report.asp?ID_User=1005&H=&View=Rapport
(kopiera in texten i er webbrowser utan mellanslaget efter husdata så kanske det fungerar....)

160115 hade jag gångtid på kompressorn på 11h:45min och 13 starter
160116 blev gångtid 12:31 och 15 starter

prm 1.4 (Hysteres) är 5 °C

Mer info kommer imorgon...
Mvh Lars
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 16 januari 2016, 16:23:08 »

Hej!

Då har min anläggning kört sedan september 2015
Den funkar fint och jag har inte eldat en enda gång i kaminen:-( då man vill ju prova systemet..)

Jag har försökt trimma in anläggningen efter råden som jag har hittat här på forumet och har nu cirka 10 graders skillnad på ingående och utgående värmebärare (till slut fick jag även värme på elementen på 2:a våningen...).

Debatten har ju varit intressant att följa angående nyttan med arbetstanken.
Jag tycker det hade varit intressant att lyfta denna fråga lite mer
Jag kan logga temperaturerna samt stänger jag min ventil "11"  (se bif fil) så jobbar systemet utan arbetstank med ventil "11" öppen så jobbar systemet med arbetstank
Idag har jag ventil "11" något strypt då jag finner att tanken kortsluter mindre (alltså att redan uppvärmt VB vatten går igenom tanken och direkt in till VP igen (utan att GT1 (returtemp) blir påverkad, intern CP (VP VB CP) på värmesidan är en Wilo TOP-S 25/7,5 EM som har tre effektval på 205 // 165 // 115 W) står på 205W)

Jag tycker det hade varit intressant om jag och ni har idéer om injusteringar som jag på er inrådan ändrar och så kan vi följa utfallet via länken nedan!

Ni kan följa min anläggning på husdata:
http://otillåten_länk/pop_pulse.asp?ID_User=1005&View=Pulse funkar inte länken så googla husdata gå till hemsidan; välj Visa lista (uppe till höger), välj ID 1005 sedan kan ni följa min anläggning online med historik..
http://otillåten_länk/pop_report.asp?ID_User=1005&H=&View=Rapport
Jag köpte på ELFA 10 styck NTC-motstånd 4.7 kOhm art nr 60-260-25 6,76 SEK/st, dessa använder jag bland annat till att mäta GT4 och GT5.
Förtydligande är att GT4 använder jag som valbar loggbar (via husdata programmet) tempmätare, sitter för stunden monterad på retur golvvärme (dock visas den som separat shunt givare på husdata sidan, så tänk bort den placeringen)
GT5 sitter för stunden monterad i rummet där jag har kaminen men den är även omkopplingsbar till en mätgivare vid min anläggning (dock visas den som inne temp på  husdata sidan aven om jag mäter något annat, så det beror på vad vi vill mäta..), dock för att få en diskret installation så är GT5 idag monterad vid taklisten så den mäter idag rummets tak-temperaturen därav den höga temperaturen men då jag vill testa systemet så har vi ca 22 grader inomhus...
Jag kan logga med både GT4 och GT5 (parameter "påverkan av rumsgivare GT5" är ställd till 0)
 
Jag avser att köra med arbetstanken och något strypt ventil "11" fram till kl 23:00 ikväll, därefter stänger jag ventilen helt och kör alltså natten utan arbetstank för att imorgon öppna "11" helt tanken är att vi skall kunna se utfallet på husdata rapport sida: http://otillåten_länk/pop_report.asp?ID_User=1005&H=&View=Rapport
Det är ju kallt väder så vi borde få en intressant körning!

Utifrån denna körning hade jag uppskattat synpunkter och förslag på intrimning och parameter ändringar som jag skall försöka göra dock avser jag inte att byta ut någon hårdvara även om ni kanske har synpunkter...
Jag flyttar gärna GT1 efter era förslag men efter ett antal placeringar vid arbetstanken så har jag den för stunden placerad på returen före CP2
Intressant är att Grundfos Alpha CP2 förbruka för stunden 12W och CP3 drar 6W

Var inte blyga utan fråga på och kom med synpunkter :D
Behöver ni mer info eller om jag är otydlig tveka inte att fråga

Bästa vinterhälsningar hälsningar Lars

Skrivet av: IVT84
« skrivet: 30 augusti 2015, 20:30:37 »

Tjena Gott Forum Folk!!

Idag körde jag min gamle PVV med oxalsyra allt enligt SWEPs instruktioner
http://swep.net/Documents/Service%20and%20support/Installation%20manuals/92138_SE.pdf
Jag körde i 3h och sedan spolade ett antal gånger och sedan i med Natriumbikarbinat allt enl swep, när jag öppnade så såg plattorna helt OK ut ALLTSÅ jag kommer att installera med grundvatten som KB direkt in till VP och jag kommer att köra min "CIP" (beskriven ovan) minst en gång per år.. tummenupp :D

Jag skulle vilja ha synpunkter på min bifogade installationsritning, enl. tidigare:
Min installations-ritning skall ses som en "amatör som gör så gott han kan" , jag vill gärna ha synpunkter och förslag på förbättringar.
För mig är det viktigt med en ritning för att kunna förstå/förbättra och lättare felsöka i framtiden...
Alltså synpunkter på installationen uppmuntras och uppskattas 

Jag har även varit i kontakt med "vatten-komponent-leverantörer" angående mitt vatten och de vill installera många olika och dyra saker......men jag anser mig behöva ett förfilter som tar fina partiklar och jag har fastnat för NW32 med filterstrumpa 5 micrometer, 1600 SEK för filter och 5-pack strumpa 200 SEK
http://www.jrvsystem.se/vattenfilter/strumpfilter.html
Synpunkter på filter!

MEN alla förslag/synpunkter på förbättringar på min stundande installation uppmuntras och uppskattas!!

Mvh Lars
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 augusti 2015, 22:12:36 »

Ah, sorry, det blir förstås ett flöde!
Man måste se till att det är samma lufttryck ovanför vattnet i båda rören, en kran som stoppar flödet i normalläget kan ju lösa det. Eller så har man två öppna ändar som man stänger med 2 kranar, för att hindra avdunstning (fast kom på att det väl inte spelar någon större roll i ett grundvattensystem...är väl mer om man har sprit i systemet..)
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 18 augusti 2015, 20:17:01 »

Borde du inte få ett flöde genom slangarna om du kopplar ihop dem?

Tror du inte det borde funka om man gör som du säger med T-rör före och efter PVV och ansluta genomskinlig plastslang typ en meter som måste vara 100% tät och sedan montera slangarna vertikalt på din "bräda" med markering "ren-läget" och sedan ser man över tiden hur trycket förändras.
Men för att detta skall fungera så krävs det absolut täta slangar/skarvar över tiden.

Vad tror ni borde detta fungera eller bättre med två manometrar?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 augusti 2015, 11:19:37 »

Borde gå att koppla dem ihop i ändarna så du kan ha trycksatt brine tom. Vid tryckskillnad så flyttas vattnet åt det håll som har lägst tryck. Ja, ett T-stycke i varje anslutning till vvx.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 17 augusti 2015, 23:05:39 »

Att mäta tryckfallet med vattenslang låter intressant, är det typ två T-rör före och efter PVV med slangar och är dessa sammankopplade eller öppna, men då rinner väl vattnet ut Sc:,h
Beskriv lite mer hur du menar och gärna om du kan länka till någon bild

Mvh Lars
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 augusti 2015, 22:00:44 »

Borde väl fungera!
Ja, att mäta tryckfallet över vvx är nog en bra ide. Enklast och pålitligast görs det nog med vattenslangar. Då kan du sätta upp dem på en bräda och markera "ren"-laget och börja följa hur det sakta sätts igen, givetvis samtidigt som du loggar COP, effekt mm.. ;)
Då får du även koll på om en enkel backspolning räcker eller om du måste ta isär vvx och rensa.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 17 augusti 2015, 17:21:51 »

Kul med lite respons tummenupp

Bifogar en bild på min "test-CIP", det ni ser är Biltema grejor ::)
Pumpen är på 1000W http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-vattenpump-DP-1001-2000035452/
Murbruksbaljan är en 80L http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Mur--och-bygghinkar/Murbruksbalja-2000029957/
Resten är vad man säger "Tager vad man haver"
(PVV är den som jag har använt i min VP-installation och den har gått i sex år utan någon rengöring, (före det gick den i 18 år utan rengöring...))

Jag var lite feg, då ni ser på utgången av pumpen så har jag ett T-stycke med en by-pass (då pumpen hade en kapacitet på 14 500 L/h (4 L/s)) då jag ville inte köra max direkt, så jag låt det mesta av startflödet gå direkt i baljan och sedan öka jag men det visade sig att det var inga problem att starta direkt med 100% till PVV, (flödet mättes till 2 L/s)

I min stundande installation så ser ni CIP:n inritad mellan djupvattenpump och VP.
Min installations-ritning skall ses som en "amatör som gör så gott han kan" , jag vill gärna ha synpunkter och förslag på förbättringar.
För mig är det viktigt med en ritning för att kunna förstå/förbättra och lättare felsöka i framtiden...
Alltså synpunkter uppmuntras och uppskattas  tummenupp

Jag har googlat mig till att när man rengör en PVV så skall den backspolas, jag ser att jag har ritat med samma flödesriktning som djupvattenpumpen, så där får jag uppdatera....
Kanske hade det varit vettigt med en till tryckmätare (P1 och ny P2) så man ser trycket före och efter PVV eller vad anser ni?

Mvh Lars
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 augusti 2015, 22:04:53 »

Hur kommer CIP att se ut?
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 14 augusti 2015, 23:40:34 »

Bäste Forumsdeltagare!

Jag kör fortfarande med min IVT-84 med en trasig upphängnings-fjäder i kompressorn så det låter när pumpen startar men när VP:n är igång "så spinner den som en katt", men planen är att byta VP:n i närtid till min bättre begagnade IVT E17...
När jag och min rörmokare hade dialog om inkopplingen så ansåg vi båda att vi ville koppla min grund-vattenpump direkt på KB-slingan alltså utan plattvärme-växlaren (PVV), för att inte få så stora förluster, samt göra en hemmabyggd CIP (Cleaning In Place).
Från början körde jag IVT-84 med PVV men då pumpen på lilla KB-slingan havererade och pumpen inte gick att få tag på utan VVS-firman ville bygga om till en kostnad av 20 000 SEK så kör jag sedan febr 2013 med grundvatten direkt in till VP:n (dock koaxialvärmeväxlare), min PVV (som användes före -13) är öppningsbar och användes sedan -89 ända fram till -07 utan att rensas, men -07 löste motorskyddet ut till grund-vattenpumpen och då öppnade jag och rengjorde PVV rejält, efter detta användes PVV fram till mitt haveri -13 alltså 6 år.
I sommar kopplade jag denna PVV till en 1000W dränkbar-pump http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-vattenpump-DP-1001-2000035452/ som ställdes i Biltemas 80L murbruksbalja och sedan fick vanligt vatten cirkulera runt i ett dygn, (flödet var 2Liter/s).
Jag samlade upp partiklarna som kom fram (bifogar bild) och det är ju mycket små sandkorn , jag skulle nästan säga dammpartiklar av lera....
Jag bifogar även en bild av en plåt i PVV så som den såg ut före reningen och en bild av en plåt PVV när jag hade kört runt med CIP i ett dygn men jag tror även att jag mekaniskt hade borstat på denna...

När jag ser "ler-dammet" så blir jag inte lika övertygad att jag skall koppla grundvattnet på KB-slingan till IVT E17 (som skall ersätta min befintliga VP) då E17 har en helsvetsad PVV....

Jag skulle vilja ha lite råd på hur jag skall gå vidare, givetvis är det tråkiga och fega:-\ svaret att använd PVV som jag har och var nöjd, MEN då jag inte har gett mer än 7500 för E17 och om den havererar så kan jag enkelt ersätta denna med en ny 10kW http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_varmepumpar_vatska_vatten/nibe_f_1145 som man då givetvis kopplar via PVV, och gör man inkopplingen själv så kan man nästan säga att jag ger 56000+7500=63500 SEK....
Alltså om jag ändå envist funderar på göra detta vad är ert råd?
Har ni erfarenheter att dela med er?

Finfilter före E17?
Har ni något bättre och billigare än Selektfilter typ C 1" som man kan köpa för 4890 SEK (inkl filterpatron 50my) http://www.vattensystem.se/shop/index1.html
vilken "portäthet" skall man ha? för litet medför stort motstånd och måste rensa ofta och för stor portäthet så riskerar man att få in partiklar (givetvis kan man börja med minsta och får man stora problem så gå upp en storlek)

Skall jag backspola PVV med min CIP?

Vår tanke var ju ha "CIP-anläggningen" permanent inkopplat men manuellt aktivera denna kanske två gånger om året men då vattnet inte har så stor effekt har ni något förslag på någon "kemisk lösning" som jag kan använda?
Tror ni att det finns mer än ler-dammet som kan förorena VP:ns helsvetsade PVV och som jag skulle välja någon särskild vätska till CIP:n?

Lite fakta:
Flödesbehov KB enl spec. E17 0,9L/s (3200 l/h)
Bifogar Analys på grundvattnet
Bifogar Borrprotokoll

Nu blev det ännu ett långt och kanske avskräckande inlägg igen sorry......

Bästa Hälsningar Lars
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 13 oktober 2014, 12:31:42 »

Är din gamla Autoterm VVB i rostfritt ser jag inga problem att fortsätta använda den i evighet (som VVB eller Acktank). Idag köper man nya elpatroner i RF och då är det mkt lite som kan krångla.
Det kan vara bra att i en arbetstank ha en fungerande elpatron iaf i händelse av problem med vp.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 06 oktober 2014, 23:05:54 »

Hej!!

Kommer jag få problem med hög returtemp!?  dontknow

Jag klurar fortfarande på en bra inkoppling av min nyligen inköpta begagnade IVT Greenline plus E17 (avgiven effekt 16,2 kW vid ingående 0 och utgående +50 ) som jag kommer mata med grundvattenvärme (med mellanväxlare, vattentemp in till mellanväxlare aldrig under nio grader, (för djupare information se tidigare inlägg))
E17 skall ersätta en gammal IVT VP med On/Off reglering och inbyggd arbetstank på 150L och extern VVB på 300L, framledningstemp är 41-48 grader och returtemp 36-43 grader, effekt enligt datablad: 14,5kW vid ingående Brine +10 grader och utgående +55

Min grundtanke var att installera en stor VP med en arbetstank (2 anslutningar till VP och 2 anslutningar till Radiator system) på 500L, och låta en energieffektiv CP förse radiatorerna (2-rörs system) med värmevatten. (Då kan jag individuellt justera radiatorerna med befintliga termostater utan att behöva oroa mig att jag får för litet system volym.)
Jag inbillar mig även att denna inkoppling skulle bli energieffektiv och att jag aldrig behöver el-tillskott....

På den befintliga VP har jag aldrig haft problem med hög returtemperatur, men efter att ha läst på forumet har jag förstått att vissa har fått problem...
Tror ni att risken är stor att min E17 kommer att larma för hög returtemperatur (då den har ganska så stor effekt, E17 larmar på 58 grader retur temp) och borde jag installera några komponenter vid den stundande inkoppling för att undvika hög temp?

CP på värmesidan är en Wilo TOP-S 25/7,5 EM som har tre effektval på 205 // 165 // 115 W, för att minska risken med hög returtemp, så har jag förstått att det troligen är bäst att köra på lägsta effekt, eller ? (men 115 W på en CP är ganska så stor effekt...)
Det är kanske smart att installera en strypning på arbetstanken och då förslagsvis på returen till VP, så att arbetstanken cirkuleras ostrypt och då kanske minimerar problem med dålig skiktning i arbetstanken, eller var anser ni ?
När jag ändå installerar så skall jag kanske installera två strypningar (en in till arbetstanken och en ut från arbetstanken (men hela tiden på slingan till VP))  och sedan prova mig fram?
Att eftermontera strypningarna är ju alltid jobbigt och dyrt....
Måste det vara dyra injusteringsventiler typ http://www.billigtvvs.se/produkter/102665/10666003/mma-injusteringsventil-stv-g25 eller duger http://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-25/?select=true eller en vanlig kulkiksventil http://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-25/?select=true ?

Jag tror att det är en fördel med en stor arbetstank, men då jag har lågt i tak (max reshöjd 1800) så kan det bli problem att få in en 500L arbetstank.
Anser ni som jag att jag skall anstränga mig för att få in en 500L arbetstank alternativet är väl en 300L som jag enkelt får in?

Vad anser ni: Behöver jag vara orolig för hög returtemp. samt anser ni att jag borde ansluta strypningar och hur många i så fall?
Eller har ni några andra förslag?

Har ni förslag på lågbyggda arbetstankar så mottages det tacksamt!
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 22 september 2014, 23:18:16 »

Hej igen!!

Då har jag fått hem min begagnade (beskriven tidigare i denna tråd) VP och VVB (IVT D300/160 egentligen en BORÖ) och nu mäter jag och klurar inför inkopplingen....
Min källare är låg (takhöjd ca 1750mm), jag resonerade för att få plats med anslutning till VVB att jag skulle ta bort lite av källartaket då får jag ytterligare ca 200mm dock passar min önskvärda placering dåligt med golvreglarnas placering så den lösningen är tveksam, jag kan placera VVB i ett rum 6 m längre bort (takhöjd OK) men det blir mycket cu-ledning (4x matning till/från VVB från VP och KV och VV till beredaren) samt jobbet att gå igenom två tjocka väggar samt omaket att ha ledningarna i taket att slå huvudet i >:(.
Enklaste inkopplingen skulle vara att använda min befintliga Autoterm VVB från 1984!!
På detta sätt slipper jag modifiera halva källaren för att använda D300/160
Otroligt enkel inkoppling då den nya Greenline E17 kommer att placeras granne med bef. VVB och det är där mycket enkelt att ansluta befintliga VVB rör
källarrummet är ej känsligt (betong golv och putsade väggar) med golvbrunn så ev. framtida läckage förstör inte källaren nämnvärt....

När jag kontrollerade min befintliga Autoterm VVB på 275 liter, så är det bara två Cu 28 rör som är anslutna till VVB, VP matar VVB med en CP över en termoventil som begränsar så att man inte matar med kallt vatten från arbetstank VP, vi upplever att vi idag kan tömma VVB på varmt vatten (max temp får vi upp till bara 45 grader) när vi är många som duschar efter varandra och påfyllnadseffekten är begränsad med termoventilen som i stort sett endast öppnar när VP har gått några minuter och VP:n går inte så länge per gång och särskilt på sommarhalvåret då husets värmebehov är litet...

Om jag använder Greenline E17 med bef VVB på 275 L så tar jag bort termoventilen och matar med hjälp av växelventilen på E17 direkt till VVB det borde göra att jag fyller hela 275L tanken med kanske 50 gradigt vatten och påfyllningseffekten borde vara betydligt bättre samtidigt som Greenline E17 prioriterar VV produktion före radiatorerna.
Tänker jag rätt här dontknow?

(För övrigt är ju min tanke att koppla in en låg! arbetstank på 500L som VP får jobba mot och då en extern lågenergi-CP som får mata ut till radiatorerna)

Är jag "tokig" som funderar på att använda en 30 år gammal VVB (som bevisligen har klarat vårt kalkrika vatten utan anmärkning hittills...)?
Jag upplever inte att den befintliga VVB läcker mycket värme (plåtskal 60x60 full med glasull)
Hur dålig är min befintliga VVB jämfört med modern tvåmantlad VVB eller VVB som är matad via ett eller flera kamrörslingor?

Jag försökte infoga en bild på en ritning som beskriver min befintliga inkoppling av VP och VVB men tveksamt om jag lyckades...
Mvh Lars
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 05 september 2014, 13:42:33 »


Jag har läst på forumet, googlat och klurat....."Idag" ;) resonerar jag såhär: VP kopplas till en stor arbetstank (kanske kan jag få in en IVT BC500/3, h=1700 och anslutning är från sida) och sedan ansluts en snål CP (typ Grundfos Alpha 2 25/60 180) som radiatorpump till arbetstanken. (Alltså CP värmebärare cirkulerar bara till arbetstanken och VVB sedan cirkulerar Alpha2 till radiatorerna)
VP:n är ju lite dyr i drift: djupvattenpump ca 500W (beror på vilken frekvens jag måste köra frek.omriktaren på); CP KB 330W; CP värmebärare 170W; VP 5300W totalt ca 6300W.
VP:n kommer då få jobba inte för kort tid och sedan vila ganska länge, därefter "snålpytsar" Alpha och CP till golvvärmen ut värmevattnet.
Viktigt är ju att jag konfigurerar VP så att CP KB (styr djupvattenpumpen) och CP VB bara går när kompressor går
(Hade jag anslutet en stor volymtank så hade 170W fått gå hela tiden, även om jag hade klarat mig utan Alpha2...)


Jag tycker att det låter som bra idéer, men jag har egentligen inte kunskap att bedöma. Jag gillar att huset värms av vattnet i tanken under tiden som värmepumpen gör tappvarmvatten. Annars kan du ju istället byta cirkulationspumpen i värmepumpen mot en snål och koppla tanken som volymförstorare.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 05 september 2014, 12:15:57 »

CarlN Tack för klargörandet tummenupp

VP Framledningsgivaren skall den mäta temperaturen i arbetstanken eller skall den sitta efter arbetstanken på radiator sidan?

Då ingen svarar på min viktiga fråga (inkopierad igen se nedan) "energieffektiv inkoppling stor VP (17kW)" så undrar jag om jag skriver på rätt ställe i forumet! Här skriver jag det i märkesspecifika IVT-forumet, men frågan skall kanske in någon annanstans, kom med råd!

Jag har läst på forumet, googlat och klurat....."Idag" ;) resonerar jag såhär: VP kopplas till en stor arbetstank (kanske kan jag få in en IVT BC500/3, h=1700 och anslutning är från sida) och sedan ansluts en snål CP (typ Grundfos Alpha 2 25/60 180) som radiatorpump till arbetstanken. (Alltså CP värmebärare cirkulerar bara till arbetstanken och VVB sedan cirkulerar Alpha2 till radiatorerna)
VP:n är ju lite dyr i drift: djupvattenpump ca 500W (beror på vilken frekvens jag måste köra frek.omriktaren på); CP KB 330W; CP värmebärare 170W; VP 5300W totalt ca 6300W.
VP:n kommer då få jobba inte för kort tid och sedan vila ganska länge, därefter "snålpytsar" Alpha och CP till golvvärmen ut värmevattnet.
Viktigt är ju att jag konfigurerar VP så att CP KB (styr djupvattenpumpen) och CP VB bara går när kompressor går
(Hade jag anslutet en stor volymtank så hade 170W fått gå hela tiden, även om jag hade klarat mig utan Alpha2...)

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 september 2014, 07:37:05 »

Jepp, arbetstanken kommer aldrig ha högre temp än framledningen till radiatorerna.
Du kopplar då framledning till radiatorerna direkt på tanken utan shunt.
Golvvärmen kräver oftast en lägre framledningstemp så där sätter du då en shunt.

Och helt korrekt att värmepumpen endast jobbar mot VVB/arbetstank.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 05 september 2014, 06:54:29 »

Ang låg framledningstemp: jag förstår det som att man idag inte använder sig av shuntautomatik som min gamle IVT gör (en arbetstank där VP startar vid 42 grader och stannar vid 48 sedan styr shunten ut enl.  VP:s tempkurva) utan man kör "flytande kondensering", vilket jag förstår som att VP kör bara precis den temp som värmekurvan är inställd på i förhållande till utegivaren, det innebär ju då att på sommarhalvåret blir det låga temperaturer i arbetstanken 20-35 grader. så att ställa låg kurva borde även vara att ställa låg arbetstank temperatur, har jag fattat rätt?


Min viktiga fråga gällde energieffektiv inkoppling:
Är detta en energieffektiv inkoppling (beskrivet nedan) av en stor VP (som aldrig kommer arbeta med KB lägre än 5 grader) eller hur hade ni forum medlemmar gjort inkopplingen?

Jag har läst på forumet, googlat och klurat....."Idag" ;) resonerar jag såhär: VP kopplas till en stor arbetstank (kanske kan jag få in en IVT BC500/3, h=1700 och anslutning är från sida) och sedan ansluts en snål CP (typ Grundfos Alpha 2 25/60 180) som radiatorpump till arbetstanken. (Alltså CP värmebärare cirkulerar bara till arbetstanken och VVB sedan cirkulerar Alpha2 till radiatorerna)
VP:n är ju lite dyr i drift: djupvattenpump ca 500W (beror på vilken frekvens jag måste köra frek.omriktaren på); CP KB 330W; CP värmebärare 170W; VP 5300W totalt ca 6300W.
VP:n kommer då få jobba inte för kort tid och sedan vila ganska länge, därefter "snålpytsar" Alpha och CP till golvvärmen ut värmevattnet.
Viktigt är ju att jag konfigurerar VP så att CP KB (styr djupvattenpumpen) och VB bara går när kompressor går
(Hade jag anslutet en stor volymtank så hade 170W fått gå hela tiden, även om jag hade klarat mig utan Alpha2...)
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 september 2014, 21:18:11 »

Ja, men en on/off-värmepump kan ju inte värma till 25 °C "konstant". När värmepumpen går stiger temperaturen och när den står stilla så sjunker den. Temperaturen pendlar runt börvärdet, och 25 °C är medelvärdet, i detta fallet. Börvärdet räknar pumpen fram med hjälp av utetemperaturen och vald kurva, eventuellt justerad med en rumsgivare. På sommaren värms radiatorvattnet oftast inte alls. (undantag kalla källare och kanske golvvärme på kalla badrumsgolv med klinker.)
Med en tank förlängs både tiden för uppvärmning och avsvalning av radiatorvattnet, pumpen startar mera sällan och går längre tid varje gång.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 september 2014, 20:08:27 »

En låg kurva innebär så låg framledningstemp som precis behövs för att hålla huset varmt, att köra värmepumpen till 30-35 °C om huset bara behöver 25 °C framledningstemp är inte ekonomiskt.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 04 september 2014, 19:54:22 »

Hej igen!

Jag skrämmer nog bort er med mina långa inlägg ;) Jag skall försöka vara mer kortfattad....

I inlägg tidigare så har jag beskrivit att jag har köpt in begagnad VP och VVB: IVT Greenline plus E17 samt IVT rostfri VVB D300/160
Det är ju en stor VP (17kW) och nu vill man ju göra en så energieffektiv inkoppling som möjligt

Jag har läst på forumet, googlat och klurat....."Idag" ;) resonerar jag såhär: VP kopplas till en stor arbetstank (kanske kan jag få in en IVT BC500/3, h=1700 och anslutning är från sida) och sedan ansluts en snål CP (typ Grundfos Alpha 2 25/60 180) som radiatorpump till arbetstanken. (Alltså CP värmebärare cirkulerar bara till arbetstanken och VVB sedan cirkulerar Alpha2 till radiatorerna)
VP:n är ju lite dyr i drift: djupvattenpump ca 500W (beror på vilken frekvens jag måste köra frek.omriktaren på); CP KB 330W; CP värmebärare 170W; VP 5300W totalt ca 6300W.
VP:n kommer då få jobba inte för kort tid och sedan vila ganska länge, därefter "snålpytsar" Alpha och CP till golvvärmen ut värmevattnet.
Viktigt är ju att jag konfigurerar VP så att CP KB (styr djupvattenpumpen) och VB bara går när kompressor går
(Hade jag anslutet en stor volymtank så hade 170W fått gå hela tiden, även om jag hade klarat mig utan Alpha2...)

I denna länk http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19937.0 förklarar CarlN pedagogiskt hur man kan gå tillväga
men lite frågetecken kvarstår: Framledningsgivaren skall den mäta temperaturen i arbetstanken?
CarlN beskriver också: "trimma in så låg värmekurva som du kan ändå för bästa ekonomi." Hur menar Carl? låg värmekurva borde medföra att arbetstanken fylls med kanske 30-35 grader på vattnet under sommarhalvåret och sedan ändrar jag värmekurvan manuellt? och har då kanske 40-50 grader under vinterhalvåret, är det så Carl menar?

Är detta en energieffektiv inkoppling av en stor VP (som aldrig kommer arbeta med KB lägre än 5 grader)?
Kom gärna med förslag på fler arbetstankar som inte är så höga (takhöjd 1750mm (kan ev modifieras) och breda ;) (dörrbredd 740mm)

Nu blev det lite kortare.... ;)    Mvh Lars
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 03 september 2014, 00:01:05 »

Hej igen!

Jag skulle uppskatta lite hjälp med diskussion och dimensionering av arbetstank till min kommande utrustning: IVT Greenline plus E17 samt IVT VVB D300/160

Är det så att det man förlorar med för stor arbetstank är läckage förluster från arbetstanken dontknow?
Är det annars bara bättre med stor arbetstank dontknow?
Jag tänker att VP får längre gångtid och behöver inte gå så frekvent
Det borde väl vara ännu viktigare om man har en stor VP (17kW) och grundvatten in på 5-8 grader (kommer att montera tillbaka min Alfa laval mellanväxlare som sänker KBin med ca 4 grader) och särskilt om man kör med flytande kondensering, då man på det varma halvåret kanske sällan har mer än 30 grader i radiatorslingan och utan en arbetstank så hade E17 bara gått en mycket kort tid, eller dontknow?

Jag tänker mig att arbetstanken skall anslutas i serie direkt efter VP (innan första radiatorn), tänker jag rätt dontknow?

Var köper jag lämpligen en billig och bra arbetstank, Duger denna bra  http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/ ?

Jag har på våning 1, tio gamla element typ Lenhovda MR höjd 590, bredd 75 i varierande längder, 50m2 (varav 12m2 på vinden ) vattenburen golvvärme (med egen shuntgrupp) och 6 Purmo kompaktradiatorer på vinden (allt kopplat tvårörssystem)

Min IVT från -84 som jag kör med idag har en arbetstank på 150L och försörjer en VVB på 300L.
Jag tänker mig att jag köper en ny arbetstank kanske en Nibe UKV 300L
Men är det smart att använda min 30 år gamla VVB som extra arbetstank (den är välisolerad står perfekt placerad, då den nya VP kommer stå granne med denna VVB och den nyinförskaffade VVB kan fysiskt inte ställas där den gamle står) ?
Då VVB är 30 år och då det finns läckagerisk :P så tänker jag mig att man gör inkopplingen med tre kulventiler, som är kopplade så att man kan kör igenom gamla VVB (om den ej läcker) och om den skulle börja läcka så stänger jag både till- och frånlopp med ventil 1 o 2 och öppnar den 3:e ventilen kopplade som bypass och då kör jag bara med UKV 300L. På detta sätt kan jag prova mig fram med nyttan med 300 eller 600 liters arbetstank och det är samtidigt ingen ko på isen om den gamle VVB skulle börja läcka.
Är det en bra eller dålig tanke dontknow?

Läckage förluster från arbetstank är som jag ser det nästan bara av godo :) då det är kanske bara 30 grader i arbetstankarna på sommarhalvåret (medför minimalt läckage) och på vinterhalvåret då uppskattar jag lite varme läckage för bättre värmekomfort i källaren :), Tänker jag rätt dontknow?

Mycket med frågor enligt ovan men "grundfrågan" är: vilken storlek är lämplig på min kommande arbetstank?


Klarar jag mig med fyra pumpar i min anläggning?
Grundfors djupvattenpump (som kan optimeras mha frekvensomriktare)
CP mellanslinga KBin
CP som finns i min golvvärme shuntgrupp
CP Värmebärarpump (cirkulerar radiator slingan och värmevattnet skiftar via växelventilen)

Sedan måste jag uttrycka min tacksamhet, för att det finns ett sådant fint och intressant Sc:,h forum som det här, där medlemmarna är ödmjuka mot varandra, det är genomgående en mycket god ton i forumet och det är ovanligt i forumsammanhang men jag uppskattar det mycket tummenupp

Mvh Lars
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 september 2014, 18:12:53 »

Men, om du har tillräckligt mycket vatten så blir det ingen större skillnad i start- och stopptemp på en större pump. Den lilla vinsta man gör dom få dagar per år en mindre pump går kontinuerligt äts ganska snabbt upp när den lilla pumpen behöver eltillskott...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 september 2014, 16:46:59 »

Börvärdet varierar ju med utetemp.
Om t ex DUT (dimensionerande utetemperatur) är -25 °C så brukar det handla om cirkus en-två veckor/år som det är under -20 °C. Sen är det kanske -19 °C till -5 °C resten av vintern (90 dar eller så) och då går en lite mindre värmepump lite mer ekonomiskt eftersom den inte orkar upp lika högt i framledningstemp.
Men räcker kompressorn precis till för -19 °C ute så behövs elpspetsen bara i 2 veckor, och oftast bara som stöttning, kompressorn står för största delen av värmen även vid -25 °C (om man har lågtempsystem) och elpatron duttar då bara in lite effekt då och då.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 01 september 2014, 16:19:43 »

Den får ju inte vara för liten.
En större VP värmer ju vattnet över börvärdet och den stannar, sedan startar den efter en tid igen. En mindre går längre och med lägre temperatur. Snittet blir ju ändå detsamma.
Vilket är bäst COP-mässigt?

Dessutom kanske den större har sämre COP angett i databladet? Jag har inte kollat...

IVT84 skall ju ha en arbetstank med egen cirkulationspump. Det är ju en fördel för husvärmningen upphör ju inte då när värmepumpen gör varmvatten. Efter varmvattenvärmningen har arbetstanken svalnat lite och VP får gå med bättre COP ett tag. Jag tror att detta kommer att bli en bra anläggning.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 september 2014, 15:28:38 »

Men då blir det ju kallt inne!? Såvida man inte spetsar de sista graderna med elpatron, och då blir ju SCOP sämre...
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 01 september 2014, 15:27:18 »

Jag citerar Carl från en annan tråd:

Fördelen med den mindre värmepumpen är att den kommer ge lite bättre COP och få längre drifttider i ditt hus.

Tanken är väl att den mindre värmepumpen inte kan värma radiatorvattnet till lika hög temperatur, därför går den med bättre COP på den lägre temperaturen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 september 2014, 12:00:46 »

Minus
Kanske något i största laget (något sämre COP än mindre VP)

Har den tillräckligt mycket vatten att jobba med så att gångtiderna/antal starter blir acceptabelt så blir det inte sämre COP än en mindre maskin. Snarare tvärtom; COP på hela anläggningen sett över hela säsongen (SCOP) blir högre eftersom det går åt mindre elspets.


Citera
Vad rekommenderar ni för elmätare om jag vill mäta elförbrukningen på VP inkl CP?

Valfri 3-fasmätare här: http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 31 augusti 2014, 23:34:34 »

Hej på er!

Tack för era relevanta och välmenande råd.

Nu blev det faktiskt så att jag köpte VP o VVB av min kompis och att pruta funkade inte, han hade en hel hög med intressenter som ville köpa VP och VVB (påstod han ::), men jag tror honom).

Jag tar mig tiden att förklara vad som fällde avgörande, samt nu kommer jag längre fram att vilja ha råd och tips på hur man optimerar driften (om jag nu får igång VP:n.. :-X) av en IVT Greenline HT Plus E17.

Minus
Nio år gammal
Installation är dyr (lika dyr på ny som gammal utrustning)
Kanske något i största laget (något sämre COP än mindre VP)
Måste köra 120 mil för att hämta den
VVB nästan för hög för min källare (kommer troligen kräva lite modifiering av källartaket...)

Plus
Förhållandevis modern VP även om den är nio år.
Stor effekt behöver ingen elspets.
Stor effekt behöver inte starta så ofta (men kommer kräva en stor arbetstank) och behöver inte gå 100% vid kall väderlek.
Stor effekt medför att VP:n går kortare tid vilket medför att djupvattenpumpen inte går onödigt länge (även om den måste prestera på högre frekvens för att försörja VP:n med grundvatten).
Jag köper en begagnad VP av en referens som jag litar på.
Jag frågade en vän i byn som har jobbat med villavärmeanläggningar i hela sitt liv om råd, och att byta en kompressor för 30 000:- det skulle han fixa betydligt billigare då det finns ytterligare en vän i byn som länge har jobbar med service på VP- och kylanläggningar...
Han skall även hjälpa mig när det är dags att koppla in utrustningen
Min IVT kontaktperson menade att en ny rostfri VVB kostar nästan 15 000 och en nio år rostfri VVB har många år kvar.

Dessutom resonerade jag att inkopplingen kommer bli i utförande såsom om det hade varit en nyinförskaffad VP och är jag missnöjd med VP:n om några år eller om jag vill  ha en mindre VP så kan man köpa en NIBE Fighter 1126-11
http://www.vvsbutiken.nu/product.html?product_id=2992&category_id=964 för 46 870:- inkl moms och frakt och med den inkopplingen som nu skall göras så menar jag att då kan jag själv koppla in Nibe:n och så har jag även en ny VP installerad.

Sedan om jag resonerar rätt/bra det får framtiden utvisa men jag är övertygad att E17 kommer vara ett lyft jämfört med en gammal IVT Farmtherm från -84, även om den förtjänar beröm efter 30 år av prickfri drift (bytt en kontaktor, läckte freon -98, samt givetvis kontinuerlig påfyllning av köldbärarvästska i mellankretsen).   

Vad jag förstår så kan jag inte utläsa elförbrukningen på IVT Greenline HT Plus E17?
(Jag kan väl utläsa "Antal timmar i drift" och har jag mätt upp strömförbrukningen så kanske det kan duga)
Vad rekommenderar ni för elmätare om jag vill mäta elförbrukningen på VP inkl CP?

Kommentera gärna mitt resonemang, det är alltid intressant att läsa hur andra tänker/hade resonerat.

Mvh Lars
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 29 augusti 2014, 19:34:16 »

Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 augusti 2014, 18:50:38 »

Denna anläggning installerades 2005-11-01 och har tydligen gått som en klocka, den servades för 3 år sedan, där service teknikerna uttalade att det är en VP i gott skick.

Tyvärr säger det inte så mycket att den har gått som en klocka. Värmepumpar brukar gå så fram till den dag kompressorn havererar. 

En värmepump ska hålla i åtminstone 15 år. Räknar man med 15 års livslängd finns 1/3 av livslängden kvar på den begagnade pumpen. Jag skulle dra mig för att dra på mig en kostnad som är ungefär 1/3 av vad en ny pump kostar installerad. Hade det gått att ordna pump och installation för, säg, 25 000 hade det varit en annan sak.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 augusti 2014, 16:53:31 »

Jag tycker nog att en värmepump från 2005 inte kan vara värd ens 15000:-
Den är i princip osäljbar på blocket, jag skulle ge max 5000:- för denna (och det är då VVB D300/160 som är värt nått).
Kan man göra en del montering själv så skulle jag ändå pruta och prova med denna lösning.
Men är alternativet en gammal värmepump från 2005 för 44 kkr jämfört med en sprillans ny för 120 kkr så är valet att köpa nytt.
Skrivet av: IVT84
« skrivet: 29 augusti 2014, 13:00:05 »

Hej

Jag skulle uppskatta lite råd från er då jag ofta har läst i ert forum och vet att det finns mycket god kompetens här!

Jag har en gammal IVT 2200 (Alfa-laval Farmtherm 2200) som installerades 1984
Jag skrev i forumet 20110307: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40783.0
Efter detta inlägg så har jag installerat en frekvensomriktare på min grundvattenpump (Grundfors 750W) samt min CP (370W) slinga mellan VP och mellanväxlare havererade och att ersätta denna (som satt illa till) skulle kosta 15000-20000 SEK! så därför kör jag sedan februari 2013 med grundvatten direkt in i VP (denna VP har en koaxialvärmeväxlare som inte är så känslig).
Med detta körsätt (grundvatten pump kör jag på 30Hz vilket medför 240W förbrukning) så har jag in till VP 9-11 grader och ut från VP 5-6 grader. Jag har gått från en årsförbrukning på cirka 25000 kWh och nu ligger jag på rullande 12 månader (dock mild vinter) på 17000 kWh.

Vårt hus har en boyta på 250m2
Huset är byggt 1925 helt fritt placerat i blåsiga NV Skåne
Vi inredde vinden och isolerade vinden väl 2008
Årsförbrukning är på 17000Kwh men med stöd-eldning i en centralt placerad vedkamin, förbrukar numera ca 5-6 m3 ved/år.

Till min fråga:
Nu har jag möjlighet att köpa IVT Greenline plus E17 samt IVT rostfri VVB D300/160 för 15 000:-
Denna anläggning installerades 2005-11-01 och har tydligen gått som en klocka, den servades för 3 år sedan, där service teknikerna uttalade att det är en VP i gott skick.
Det är en kompis (som jag har fullt förtroende för) som säljer denna. Anledningen till försäljning är att bostaden skall byggas om till fyra lägenhet och då räcker inte E17 till
Min farmterm 2200 har i sin specifikation från tidigt 80-tal! avgiven värmeffekt 14,5kW (vid -1/+50) och då tillförd effekt ca 5kW + CP + djupvatttenpump Grundfors på 0,75kW
Jag har huvudsäkring 20A och avser inte att öka…
IVT E17 avger 16,2kW (0/+50) vid tillförd effekt 4,9kW (exkl. pumpar)
IVT E17 borde kräva:   4,9+0,75+0,3= 6 kW    I=6000/rot (3) /400 så alltså ca 9 [A], vilket är likvärdig med min gamle IVT 2200, tänker jag rätt?
Jag tänkte även bestycka E17 med effektvakt
Jag avser att köra VP E17 utan elspets tillsats, därför anser jag att vi inte behöver ta hänsyn till att elpatron+ VP kör samtidigt, jag avser bara anv. elpatron om VP är ur funktion, tänker jag rätt?
För att få en sådan relativt stor VP att arbeta effektivt så antar jag att man behöver en arbetstank, är en 300L arbetstank lagom?
Är Greenline Plus E17 från 2005 en bra VP?
Stora VP har ju något sämre COP men E17 borde ju vara betydligt effektivare än min IVT 2200?
Jag avser även att montera tillbaka mellanväxlare då E17 är vad jag förstår bestyckad med plattvärmeväxlare

Offert ny VP från IVT
HE E14
VVB 300L (rostfri)
Arbetstank 300L
lågenergi CP till arbetstank
Bortforsling gammal/Installation/intrimning/genomgång
120 000 SEK
Det tillkommer 5300:- om man väljer HA E14 istället
Det tillkommer 17000:- om man väljer HQ 13 istället

Kommentera gärna vilken man skulle välja av dessa tre om ni har synpunkter…

Min kalkyl IVT E17
Inköp VP, VVB   15000:-
Arbetstank 300L 6000:-
Service/intrimning IVT 2000:-
mtrl inkoppling 10 000:-
tid rörmontör 6000:- (ROT avdrag reducerar med 50%)
Övrigt   5000:-
Summa 44 000 SEK

Kommentarer på budget uppskattas!

Hur skall jag göra?
Är IVT E17 ett bra köp?
Ett Kompressorbyte E17 skulle gå på ca 30 000 enligt IVT
Jag har lovat att ge besked 30/8 på förmiddagen

Jag tar tacksamt emot råd!!

Ursäkta men nu blev det ännu ett långt mail…
Mvh Lars

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!