Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läge för ny pump = en del frÃ¥gor. Tex skillnad pÃ¥ Nibe pumpar mm  (läst 2518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en gammal Thermia Duo 12a som börjar ge upp, så det är dags att titta på nya.
Ser att de flesta fabrikat har släppt nya inverter pumpar, men då de verkar kosta ca 15.000:-, så tror jag inte
att det är något för mig.

Men, har några frågor.
1: Hittar en del bra priser på bland annat Nibe, Bosch mm på nätet. Men inte tex Thermia. Vet någon hur
en Thermia ligger i pris hos en VVSare jämfört med de andra som går att handla på nätet? (Gissar på att det gäller storleken ca10kw.)

2: Vad skiljer Nibes 1245 och 1226? Två hyffsat lika värmepumpar från samma tillverkare. De andra tillverkarna verkar inte ha två så nära inpå varandra.

3: Vilka har fjärråtkomst (nätverks möjlighet) UTAN att behöva köpa till extra tillbehör?

4: Klarar man sig med ca180l varmvatten beredare som de flesta verkar ha inbyggt? (2 vuxna, 2 barn, ingen jacuzzi men ett ganska stort badkar ändå).
Eller ska man satsa på en utan inbyggd beredare o sätta en större bredvid direkt? Har en bredvid nu, och tror knappt vi brukar ta slut på den någon
gång.
Om man väljer en med beredare inbyggt, och det visar sig att det inte räcker, är det bara att sätta dit en bredvid, eller de är inte förberedda för det?

Tacksam för lite hjälp för en som är lite vilsen :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
1245 har lite mera lull lull innegivare och effekt vakt annan cp och säkert nått mera. Tror vv kommer räcka till en 1245/1226 ger bra med vv i alla fall och skulle det inte räcka går det montera en liten el beredare efter den inbyggda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Danfoss är samma grejer som Thermia med en annan dekal, dock hittar jag idag ingen som säljer såna på nätet (det har funnits).
3. Ska du kunna styra grejerna så tror jag ingen har nått som är gratis och utan tillbehör, Nibe uplink funkar gratis utan tillbehör om du bara ska kolla.
4. Jag tror att man klarar sig bra med den inbyggda varmvattenberedaren, dock tror jag man kan behöva optimera inställningarna (öka varmvattenprioritet) om man har ett större badkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Ok. Tack.

Någon som vet något om priserna?

Tack så länge.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Fick pris på Thermia från den lokala VVSaren...
det skiljer en hel del i pris jämfört med Nibe, CTC och Bosch som man kan beställa på nätet... milt sagt...

Tack för svaren på de andra frågorna iallafall.

Gott nytt år!

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
kolla http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/bergvarmepumpar/bergvarmepumpar/ sen kanske man ska fundera över hur lång man tror att livslängden är, sen är det inte jätte svårt att räkna ut vad som är det mest EKONOMISKA valet. men en mer avancerad pump kanske har andra fördelar som strömsensorer eller andra finesser som man kanske värdesätter och då är det ju upp till var och en vad det är värt..
lycka till!!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du redan har en extern VVB så behöver du ju inte byta ut den, de kan hålla en mansålder.
Om du tittar på Nibe så måste du välja deras 12 kW värmepump om du tänkt ersätta en Thermia 12 kW värmepump, Nibes 10 kW värmepump har kolvkompressor och ger bara ca 8 kW vid höga frmledningstemperaturer, deras 12 kW är scroll och tappar inte lika mycket i uteffekt som kolvkompressormaskinerna.
Thermia har haft scroll länge, troligen har du det i din. (men jag är inte säker)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hmm, har Nibes 10kW kolvkompressor, medans de andra storlekarna har scroll? Visste jag inte. Tack för info.  tummenupp Var kan man läsa det förresten?
Just nu lutar det mest åt Nibe 1245 faktiskt, efter att läst runt en del på nätet, bland annat energimyndigheten.
Bra värden på det mesta, och Uplink utan något tilläggskort, och billigast.

Tar jag Boschen, så är det lite sämre enligt energimyndigheten, och den kostar lite mer, men sen tillkommer även en extra modul
för att kunna koppla upp sig mot den.

Thermia tror jag mest pÃ¥, men dÃ¥ jag mÃ¥ste köpa den via VVSare, sÃ¥ kostar den tyvärr 20 papp mer  :(
Så det lutar faktiskt lite åt Nibe (även om jag tror de är sämst kvalitets mässigt... :) )
« Senast ändrad: 01 januari 2016, 17:00:36 av Boney »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmm, har Nibes 10kW kolvkompressor, medans de andra storlekarna har scroll? Visste jag inte. Tack för info.  tummenupp Var kan man läsa det förresten?

De hade tidigare denna info på sin hemsida, och det är alla storlekar upp till 10 kW som har kolvkompressor på Nibe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Det blev en Nibe 1245.
Tack för eran input.

Men, har en fråga på den, och istället för att starta ytterligare en tråd under Nibe delen, så ställer jag frågan här.
Det står att man kan vinkla anslutningsrören till köldbäraren, så de kommer ut åt sidorna... hur ser det ut?
Laddade ner deras installationsmanual, men blev inte mycket klokare av det tyvärr.
Måste man inte göra hål i plåten då? Någon som vet om man kan hitta bilder på någon som gjort så?
(finns det förresten nÃ¥gon bildbank pÃ¥ installationer av värmepumpar.. tänkte göra det lite snyggare denna gÃ¥ngen  :),
och alltid kul o se hur andra har gjort )

Tänkte försöka och planera vad det behövs för grejer mm.

Och... finns det någon standard där man anger vad för typ av rör o anslutningar det är som gäller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Här är en bild på en 1255 med anslutning i sidan (det står en UKV på andra sidan).
Tror man gör hål i plåten, men det går säkert att göra på ett snyggt sätt.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg587404#msg587404

Det står i installationsmanualen vilka anslutningar det är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kb rören kommer ut en bit upp pÃ¥ vp ca 50 cm frÃ¥n botten och dom gÃ¥r att vika Ã¥t valfritt hÃ¥ll utan att göra hÃ¥l i plÃ¥ten. Man kommer troligtvis behöva vinkla det ena röret i 45 graders vinkel om man ansluter dom Ã¥t samma sida eftersom dom kommer ut bredvid varandra ur vp. Om man viker rören Ã¥t sidan sÃ¥ fÃ¥r man antagligen plats med plast byttan för brine pÃ¥ högsta punkten vilket brukar vara en fördel  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Tack!

Hittade också liknande bilder på nätet. Det var en bild bakifrån som jag var intresserad av för att se hur det ser ut,
men tack ändå :)

Nu är det bara att invänta pump :)

Tack för all hjälp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!