Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + ventilation i nybyggnad  (läst 4612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Husbyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« skrivet: 17 augusti 2006, 11:17:34 »
Hej!

Vi är i uppstarten av vårat bygge, håller precis på med förarbetet inför att grunden skall gjutas. Vi funderar på berg eller jordvärme och vill gärna ha lite hjälp i vårat val. Prismässigt skiljer det en hel del, vi har egen grävare så själva grävningsjobbet för jordvärmen kan vi fixa själva. Och OM vi ska ha jordvärme så blir det antagligen kompaktkollektorer. Har själv bara fått höra gott om bergvärme, så det känns som en tryggare lösning om än dyrare. Frågan är om det lönar sig till det hus vi har tänkt att bygga.

Huset är på 135 kvm i ett plan, med vattenburen golvvärme i plattan. 30 cm isolering under plattan, 23,5 cm i väggar och 40 cm lösull i taket. Elitfönster orginal med U-värde 1,3. Stora fönster i kök och vardagsrum, i övriga rum "vanliga" fönster. Innetemp. 21 grader. Familjen kommer att bestå av 4 personer. Inom något år kommer även ett garage på 80 kvm att byggas även där med vattenburen golvvärme och eventuellt kommer en kulvert att dras dit, Temp. i garaget 10 grader.

Eftersom det är ett nybygge, vet vi inte vad förbrukningen skulle kunna bli. Men det kanske någon här kan svara på?

Vad ska man satsa på för ventilation? Inbyggd i värmepumpen separat, eller saknar det betydelse?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2006, 12:07:44 »
Hur stor tomt har du?
har du egen grävere, råder det ju ingen tveksamhet till att du ska ha jordvärme, men jag tor inte du ska ha kompaktkolektor. det är för stort energi utag på för liten yta, i mitt tycke. dessa bör andas andvändas som kompliment til frålluftspumpar, där efektutaget u marken är litet & spilvärme man laddas ner via kompaktkolektorn.

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Husbyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2006, 12:16:31 »
Vår tomt är på 2000 kvm, så det finns utrymme för slingor. Funkar jordvärme bra även så här långt upp i norr? Lägger man i sådana fall slingorna på tjälfritt djup?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2006, 16:28:10 »
Vår tomt är på 2000 kvm, så det finns utrymme för slingor. Funkar jordvärme bra även så här långt upp i norr? Lägger man i sådana fall slingorna på tjälfritt djup?


Oja, det funkar bra, fråga Rickard, forumägaren (Piteå).  Thumbsup

En annan tanke är att installera frånluftsvärmepump, typ Comfortzone, om huset är OK isolerat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2006, 16:45:58 »
Var skulle du bygga?
Med ett så väl isolerat hus borde det räcka med en ComfortZone CE 50 för att hålla värmen i ert hus.

Jag tycker iofs att ni skall gräva jordvärme, och då inte med kompaktkollektor av den enkla anledningen att det blir nästan lika dyrt som bergvärme.
Kompaktkollektor kräver dessutom att du har ett frånluftsaggregat som laddar kollektorn under den tid på året som du inte har ständig drift av kompressorn.
Egentligen skall den typen av installation göras med en värmepump som ger mer uteffekt än du någonsin behöver, detta för att kompaktkollektorn alltid skall få en viss återladdningstid.

Jag skulle helltre se att ni lade ned lite mer markslingor än ni egentligen behöver, lägg dem tätt i början (utgående KB-ledning) och med lite större lucka i slutet (inkommande KB-ledning) för att få så hög inkommande temp som möjligt om du har tight med utrymme.

Nackdelen med "vanlig" markkollektor är att den kräver rätt stort utrymme, du kan inte lägga den närmare än ca 2 meter från huset och du kan inte bygga något ovanför kollektorn i efterhand. Planera noga inför framtida extra byggnader såsom förråd, pooler eller extra parkeringsplatser innan ni gräver ned kollektorn.

Träd/buskar och planteringar går dock bra att ha ovanpå kollektorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2006, 20:53:46 »
med en tomt på 2000 m2 så har du väldigt mycke utrymme!
du behöver inte lägga slingan titare i början.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad IP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2006, 22:04:42 »
hejsan. vad det gäller val av värmepumpstyp i ett nybygge måste man ta hänsyn till nybyggnadsnormen som säger att frånluftsåtervinning måste finnas i huset. I och med att jag är installatör så kommer jag inte att nämna fabrikatstyper. en frånluftsvärmepump som du kan kombinera med markslinga gör du en god besparing på till en hyfsat låg kostnad men! med en ren berg/jordvärmepump och en frånluftsåtervinning kommer du att göra en ännu bättre besparing.

jordslingan behöver dock inte vara så lång vid en kombinerad frånluft/jord anläggning. det är i regel mindre kompressorer i de pumparna
« Senast ändrad: 17 augusti 2006, 22:07:18 av IP »

Utloggad Husbyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2006, 22:21:29 »
Rickard: Vi bygger i Luleå

Så en berg eller jordvärmepump kombinerat med ett ftx aggregat borde ge ett bra klimat invändigt, om är till en lite dyrare kostnad?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2006, 23:04:18 »
hejsan. vad det gäller val av värmepumpstyp i ett nybygge måste man ta hänsyn till nybyggnadsnormen som säger att frånluftsåtervinning måste finnas i huset. I och med att jag är installatör så kommer jag inte att nämna fabrikatstyper. en frånluftsvärmepump som du kan kombinera med markslinga gör du en god besparing på till en hyfsat låg kostnad men! med en ren berg/jordvärmepump och en frånluftsåtervinning kommer du att göra en ännu bättre besparing.

jordslingan behöver dock inte vara så lång vid en kombinerad frånluft/jord anläggning. det är i regel mindre kompressorer i de pumparna

nu har ju flera fabriket såna där frånluftsmoduler & dessa moduler är ju "extärna" så man kan ju köpa en till ett annat fabrikat om man vill.
sen så håller jag inte med om att det är den efektivaste sättet att återvinna energi på. = han får inte så mycke större vinst.
Vinsten blir större om han ökar slangen regält & det gör han till halva kostnaden.
men nu kanske man måste ha återvinning & då köper man ett sån modul. (jag är inte säker på om man verkligen måste ha återvining, eller om det är en rekomendation, det man måste he är väll mekaniskfrånluft?)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2006, 23:06:10 »
Rickard: Vi bygger i Luleå

Så en berg eller jordvärmepump kombinerat med ett ftx aggregat borde ge ett bra klimat invändigt, om är till en lite dyrare kostnad?
Jordvärmepump + FTX ger nog huset den lägsta driften.
men du kan ju köra jordvärme & FLM eller liknande, inte lika efektivt, men det gör sitt syfte & tat tar ju tid att tjäna in pris skilnaden
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2006, 23:43:47 »
hejsan. vad det gäller val av värmepumpstyp i ett nybygge måste man ta hänsyn till nybyggnadsnormen som säger att frånluftsåtervinning måste finnas i huset. I och med att jag är installatör så kommer jag inte att nämna fabrikatstyper. en frånluftsvärmepump som du kan kombinera med markslinga gör du en god besparing på till en hyfsat låg kostnad men! med en ren berg/jordvärmepump och en frånluftsåtervinning kommer du att göra en ännu bättre besparing.

jordslingan behöver dock inte vara så lång vid en kombinerad frånluft/jord anläggning. det är i regel mindre kompressorer i de pumparna

Faktiskt så har boverket ändrat reglerna i år, frånluftsåtervinning nämns inte längre i BBR utan istället anges maximala energianvändningen till 110/130 kWh per m2 och år för södra/norra klimatzonen. (75/95 kWh per m2 och år för södra/norra klimatzonen om man eldar med direktel.)

Men ventilation behövs hur som helst och då kan man ju lika gärna slänga in en FLM istället för nån annan frånluftsfläkt om man installerar jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2006, 00:05:51 »
Med ett FTX-aggregat så skulle jag tro att ni klarar er bra med en 5-6 kW jordvärmepump och ca 325-350 meter kollektor.
Det blir billigare med en FLM eller liknande, men du kan riskera lite kalldrag under tilluftsventilerna med den lösninge, värmeåtervinningen blir inte riktigt lika effektiv heller.

Nackdelen med FTX-aggregat som jag ser det är kravet (för det finns väl?) på besiktning/rengöring med vissa intervaller.
Det kostar en del att ha sotarn hos sig på den typen av uppdrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2006, 07:49:09 »
Kravet på besiktning av FTX hos privatpersoner är borttaget sedan nått år
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2006, 08:50:02 »
Kravet på besiktning av FTX hos privatpersoner är borttaget sedan nått år

Bra.  Thumbsup

DÃ¥ finns det bara en nackdel med FTX, i alla fall oms jag ser det. Bullret.

Fördelarna är:

- Lägre energiförbrukning
- Lägre max effektbehov
- Bättre komfort (inget kalldrag från tilluftsventiler)

Om du väljer FTX + Jordvärme, kolla om du kan hitta FTX-aggregat utan elkasseter som ger tillskott vid låg utetemp, har för mig att det skall finnas numera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Husbyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + ventilation i nybyggnad
« Svar #14 skrivet: 18 augusti 2006, 09:35:38 »
Tack för era svar!  Thumbsup


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!