Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av panna?  (läst 4117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gnubert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av panna?
« skrivet: 28 september 2012, 10:17:11 »
Funderar på att installera en IVT Air 50 och till detta finns två val av pannor.
Antingen Kombipanna eller 290 A/W.

Allt talar egentligen för 290. Billigare, tar mindre plats (har ganska tajt med utrymme), enklare installation (bottenmatad). Egentligen bara en stor nackdel, ingen arbetstank. Hur pass viktigt tycker ni det är att ha det?
Uppskattar era åsikter om detta.

Bor i 1,5 planshus på 140 kvm, 2 vuxna och en liten kille.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av panna?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2012, 20:31:39 »
Arbetstank är ett måste! Har själv den stora pannan.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Val av panna?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 20:49:08 »
Arbetstank är definitivt ett måste!
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av panna?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2012, 11:34:39 »
Varför är det ett måste? Med en sån 'klen' VP som Air 50 så tycker inte jag att det är självklart...

Varför har du förresten valt just den storleken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Val av panna?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2012, 15:11:31 »
Jag kanske generaliserar för mycket?
Har man ett värmesystem med tjocka rör till elementen med mindre motstånd och stor vattenvolym så funkar det kanske utan arbetstank?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av panna?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2012, 14:18:44 »
Har man plats så anser jag att en arbetstank är bra att ha.
Har man golvvärme ännu viktigare då golven ofta är inviduellt styrda, dvs har olika behov.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av panna?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2012, 22:32:15 »
Angående arbetstank gäller, ju större desto bättre.
Funderar just nu på, att installera upp till en/två kubikmeter med hänsyn till, att magasinera värme med billigare nattel.
Det är det enda sättet i framtiden, att få ner elförbrukningen, så att det känns. Solfångare och dylikt har jag sorterat ut vid det här laget.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av panna?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2012, 23:08:35 »
Jag håller inte med om "Angående arbetstank gäller, ju större desto bättre.".

För det först är det LV/VP vi pratar om och den jobbar bättre på dagen än på natten. VPn avfrostar också mer på natten; och vissa tidsperioder inte alls på dagen när den gör det på natten. Elen får vara rätt mycket billigare för att detta ska löna sig.

För det andra så måste du ha en gigantisk pump. Om huset krävet 6 kW när det är -10C och du ska ladda upp tanken för dagsbruk måste du ha en 12kW VP. När det är tio minus alltså; detta är rimligtvis en väldigt stor/dyr pump som dessutom kommer att kräva så mycket kräm att du måste säkra upp fastigheten.

Ett tredje problem är att laddningen kommer att släpa efter eftersom det är så mycket vatten som ska värmas. Risken är att med alla avfrostningar etc så kommer den ikapp för långsamt och då går elpatronen in i onödan. Kan kanske justeras bort dock.

För det fjärde pratar vi arbetstank, en volymsförstorare för att system med flytande kondensering. I ett shuntat system är den föreslagna principen mer tillämplig.

Jag skulle faktiskt påstå att mer än 200-300 liter på en liten IVT Air 50 är helt onödigt. Och det räcker även till en större pump.

För vedeldning håller jag absolut med dig; i viss mån kanske också för bergvärme.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av panna?
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2012, 10:47:56 »
Instämmer...
En VP som ger 12kW när det är 10-15 minusgrader är väl lite väl stor... Skall man lagra värme över dygnet så skall man nog bara göra det när det är lite varmare ute - Då brukar det ju dessutom vara lite större skillnad mellan dag- och nattemperaturen än mitt i vintern så att man får större fördel av att bara köra VP'n när det är varmt. Problemet är att det är under den tid då elen är relativt dyr.

Det stora problemet med att värma och lagra så mycket vatten är att man måste värma till så hög temperatur att COP blir dåligt. Dels vet man ju inte hur varmt vatten man behöver på natten och dels måste temperaturen räcka till även när tanken har kylts ett tag, så därför måste man värma med en viss marginal.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av panna?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2012, 13:31:59 »
Välkomna synpunkter, men jag utgÃ¥r frÃ¥n mina förhÃ¥llanden. 1100:an är relativt stor. Den brukar klara husets värmebehov ner till -15°, innan jag behöver eltillskott. DÃ¥ ligger värmekurvan pÃ¥ ca 40° och jag fÃ¥r  fortfarande ut ca cop2 enligt diagram. Det beror pÃ¥ fläktarna.
Sedan är läget viktigt. -15° här blir det bara i undantagsfall hos oss. Genomsnittsvintertempen ligger vid -5°, och då blir cop nästan 3 för mina förhållanden. En större tank med 40°:ers vatten skulle räcka långt för mig in på dagen.
Allt får man naturligtvis kalkulera nogrannt.
Men nattel ligger  i sin linda i Sverige. Har kollat pÃ¥ finska sidor, där de har nattel. Hos Fortum varierar prisprocenten mÃ¥nadsvis och billigast var det Feb 2012 - 34%. Ã…ret innan bara knappt - 4%!
I Sept gick pumpen 46 timmar (ca 108kW) för värmen, genomsnittstempen på kurvan 32-34°. Nattelen var ca 30% billigare.
Jag misstänker vid det här laget, att nattelen måste vara billigare än så och mera förutsägbart.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Val av panna?
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2012, 13:57:44 »
Jag håller inte med om "Angående arbetstank gäller, ju större desto bättre.".

För det först är det LV/VP vi pratar om och den jobbar bättre på dagen än på natten. VPn avfrostar också mer på natten; och vissa tidsperioder inte alls på dagen när den gör det på natten. Elen får vara rätt mycket billigare för att detta ska löna sig.

För det andra så måste du ha en gigantisk pump. Om huset krävet 6 kW när det är -10C och du ska ladda upp tanken för dagsbruk måste du ha en 12kW VP. När det är tio minus alltså; detta är rimligtvis en väldigt stor/dyr pump som dessutom kommer att kräva så mycket kräm att du måste säkra upp fastigheten.

Ett tredje problem är att laddningen kommer att släpa efter eftersom det är så mycket vatten som ska värmas. Risken är att med alla avfrostningar etc så kommer den ikapp för långsamt och då går elpatronen in i onödan. Kan kanske justeras bort dock.

För det fjärde pratar vi arbetstank, en volymsförstorare för att system med flytande kondensering. I ett shuntat system är den föreslagna principen mer tillämplig.

Jag skulle faktiskt påstå att mer än 200-300 liter på en liten IVT Air 50 är helt onödigt. Och det räcker även till en större pump.

För vedeldning håller jag absolut med dig; i viss mån kanske också för bergvärme.

/Marcus
Varför skulle laddningen släpa efter med stor arbetstank man brukar väl ladda in i toppen ? Dygns laddning med vp tror jag inte alls på är så lite man kan ladda och vinsten äts upp av cop sänkningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av panna?
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2012, 10:55:33 »
Laddningen kommer att släpa efter eftersom det är en arbetstank/volymsförstorare vi huvudsakligen diskuterar i denna tråden och inte ett shuntat system. (Men lösningen med en jättetank som laddas halva dygnet är förvisso inte tillämplig på ett sådant system, framledningen är ju som lägst på kvällen innan VP börjar ladda igen)

Med ett shuntat system kommer laddningen att släpa efter ändÃ¥, annars skulle ju inte den större tanken ha nÃ¥gon som helst effekt. Om det inte tar längre tid att ladda den stora tanken till temp x  °C än en mindre tank, dÃ¥ har den större tanken ingen som helst inverkan pÃ¥ systemet. Om tanken ska ha en effekt kommer den att ta längre tid att ladda. Men som jag skriver ovan, eltillskottet som kan komma frÃ¥n att VP släpar efter kan säkert justeras bort om bara VP är mycket större än vad huset normalt skulle kräva.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Val av panna?
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2012, 13:06:06 »
Jag kör en 8kw vp mot 2000liters tank och visst tar det kanske 1 minut efter vp startar innan framledningen stiger men det är väl inte farligt lång eftersläpning man brukar ladda en arbetstank i toppen och då händer det grejer med framledningen snabbt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av panna?
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2012, 18:53:08 »
Men då är detta är detta inte en volymsförstorare som är kopplad i serie med VP och värmesystemet? Hela grejen med en volymsförstorare är ju att allt ska hända mycket långsammare. (Sitter arbetstanken efter VPut kommer naturligtvis framledningen att öka direkt.)

Om det är en acktank som du laddar i toppen och samtidigt tar ut värmevatten i toppen så kommer du att få effekten du beskriver. Men om då börvärdet är satt på en givare i tanken så kan det ta väldigt lång tid innan detta börvärdet nås. Då riskerar du att elpatronen går in till slut, om du inte justerar fördröjning etc. Detta är ju inte ett problem normalt sätt, men om man tänker ladda på natten för att klara sig hela dagen är det en helt annan femma. Risken är ju annars att om inte VP hinner ladda ikapp så sjunker framledningen istället.

Om jag räknar rätt och man vill ladda halva dygnet och vill kunna ta ut 6 kW  med en tempdiff i tanken pÃ¥ 10°C sÃ¥ behöver man förresten 6200 liter...  ;)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Val av panna?
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2012, 21:28:40 »
Min vp styr efter gradminuter och givaren som styr sitter på framledningen mot radiatorerna efter tanken och det tar max 1 min efter vp startar innan tempen ändras så framledningen stiger nästan direkt den stora skillnaden är att returen från tanken in till vp håller nästan samma temp hela körningen pga mycket vatten. Men jag tror inget på dygns lagring med vp jag har stora tankar pga att vp och vedpanna är kopplade mot samma tankar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!