Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Även vi har nu borrat ...  (läst 739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Även vi har nu borrat ...
« skrivet: 14 augusti 2006, 22:06:39 »
Hej alla glada,

Efter diverse turer Fortum, Stockholm Vatten och ElTeleNetworks fick vi vårt tillstånd att borra. Jippie, har nu vi borrat 170 meter varav de första 4 m tog 2 timmar att borra (lerjord ...), medans de resterande 164 m tog 5 timmar. Avståndet ner till berg är ungefär 3 meter och vattennivån i hållet ligger 4 meter under marknivån. En fråga till de som vet - har jag nu ett aktivt borrhål på 170 - 4 dvs 166 m??

Ett par dagar senare kom ingrävaren, och grävde in kabeln, och som tur för mig så gjorde ha lite för mycket sprit-vatten blandning så nu blir det ett etanol party!!! eller inte.

Det som vi nu väntar på är att rörmokarna ska komma och stoppa in VP'n en NIBE Fighter 1230-8, 16 element, 1 fläkt-konvektor och en jädrans massa kopparrör.

Så snart kan jag äntligen ändra min signatur till en som har bergvärme.

/ Andreas
Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!