Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är den bästa inställningen av de tvÃ¥ pÃ¥ kb-pumpen?!  (läst 4810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangan1977

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en Nibe 1245-8 som är cirka ett år.
Har läst att för bästa effekt på kb så skall differensen vara ca 3 grader.

När jag kör min kb-cirkpump på max så får jag kb-in -1grad samt kb-ut -4grader = 3 graders differens

När jag kör min kb-cirkpump på prop-tryck så får jag kb-in -0,5 grader samt kb-ut -5 grader = 4,5 graders differens.

Min fråga är vilket som är det bästa alternativet att köra på ?!

Mvh Magnus

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Mangan1977.
Jag har snott nedanstående ur installatörshandboken:http://www.nibeonline.com/pdf/031303-5.pdf
(Ligger numera under "sök dokument-äldre" på Nibes hemsida)

För att ställa in rätt flöde i köldbärarsystemet måste rätt
hastighet ställas in för köldbärarpumpen.
Flödet ska ha en temperaturdifferens mellan köldbärare
ut (BT11) och köldbärare in (BT10) på 2 - 5 °C när systemet har kommit i balans (lämpligtvis 5 minuter efter
kompressorstart). Kontrollera dessa temperaturer i meny
3.1 "serviceinfo" och justera köldbärarpumpens (GP2)
hastighet tills temperaturdifferensen är uppnådd. Hög
differens tyder på lågt köldbärarflöde och låg differens
tyder på högt köldbärarflöde.
Kontrollera att rätt program ("Proportionellt tryck") är
inställt på på köldbärarpumpen (GP2)
. Endast lysdioden
för "Proportionellt tryck" ska lysa runt programväljaren.
Om den måste ställas om trycker du på programväljaren
upprepade gånger tills rätt lysdiod lyser.
Du ställer in hastigheten på köldbärarpumpen genomatt
trycka på "Öka" eller "Minska"-knappen. Håll in "Öka"-
knappen för att ställa in "Max" hastighet.


Rätt delta(differens) bruka man säga vara runt 3 ºC. Så antingen nöjer du dig med din förstnämnda inställning eller så ställer du pumpen i "proportionellt tryck" och testar olika hastigheter. Även om pumpen har 10 lägen (10%-100%) så tror jag att 50%, (eller möjligen läget över), är max. Det finns alltså bara 5 eller 6 lägen (Minns inte riktigt)
På min 1145 , som tekniskt är exakt samma som 1245, så ger maxläget en diff strax under 3 ºC och läget under strax över 3 ºC, aldrig får man vara nöjd ;D.

Förövrigt har man på de nyaste XX45 pumparna byt kb-pump och ställer istället hastigheten mellan 1-100% direkt i menyerna.
//2000
« Senast ändrad: 23 december 2010, 12:34:14 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Nu blev det en aning avanverat för mig här...  Sc:,h

Jag har ca 1,5 graders skillnad på kb. Allstå cirkulerar det för fort om jag fattar det hela rätt? Jag uppfattade inte riktigt hur man bromsar upp det. Kan man gå in i en meny för att göra det?
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ECB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej,

Har ocksÃ¥ en 1245-8, installerad för drygt en mÃ¥nad sen. Ligger pÃ¥ KB in cirka 0,9 och ut -0,5. Knappa 1,5 grad i diff alltsÃ¥.  Har dragit ner hastigheten pÃ¥ kb-pumpen till 20 % (i menyn), vilket inte verkade göra nÃ¥gon större skillnad pÃ¥ diffen. Finns det nÃ¥gon lägstanivÃ¥ som man inte ska gÃ¥ under? Kan jag dra ner till 10 % eller till och med 5 % eller 1 % om det behövs, tills jag i sÃ¥ fall nÃ¥r 3 graders diff?

Christoffer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Är det 1,5 graders differens och en 8 kW pump och för den lämpligt borrhålsdjup så är det säkert fel på den avlästa differensen. Köldbärarpumpen bör inte klara av att ge så högt flöde som krävs frö att få så låg differens.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ECB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Vad innebär det? Om värdena på KBin och KBut är korrekta så är jag lurad vad gäller borrhålet? Ska vara borrat 170 meter men har inte fått något borrprotokoll trots påstötning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Vad innebär det? Om värdena på KBin och KBut är korrekta så är jag lurad vad gäller borrhålet? Ska vara borrat 170 meter men har inte fått något borrprotokoll trots påstötning.

Om borrhålet var så kort att differensen skulle kunna vara rimligt hade KBin varit lägre än -5 grader. Pumpen hade troligen stannat pga utlöst lågtryckspressostat.

Kontroller först vad det blir för differens när köldbärarpumpen gÃ¥r och kompressorn stÃ¥r still. Det kan ta 5-10 minuter innan det blir stabil differens. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ECB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Om borrhålet var så kort att differensen skulle kunna vara rimligt hade KBin varit lägre än -5 grader. Pumpen hade troligen stannat pga utlöst lågtryckspressostat.

Kontroller först vad det blir för differens när köldbärarpumpen gÃ¥r och kompressorn stÃ¥r still. Det kan ta 5-10 minuter innan det blir stabil differens. 


Ok, var lite orolig över hålet där ett tag.. Har nu per telefon fått sambon att kolla upp värdena. KBin 4,9 och KBut 5,9 grader. Värden taget en kvart efter att kompressorn stannat (och precis innan den startade igen). Om jag fattar det rätt borde dessa värden ha varit lika? Kan jag anta att den felaktiga differensen på en grad är lika även vid drift. I så fall bör det innebära att jag har cirka 2,5 grads diff vid drift?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har nu per telefon fått sambon att kolla upp värdena. KBin 4,9 och KBut 5,9 grader. Värden taget en kvart efter att kompressorn stannat (och precis innan den startade igen).

Gick verkligen köldbärapumpen under tiden? Värdena verkar för höga för det. Stod köldbärarpumpen också still är försöket inte värt mycket. Köldbärarpumpen måste ställas om till kontinuerlig drift, normalt går den bara när kompressorn går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ECB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0

Gick verkligen köldbärapumpen under tiden? Värdena verkar för höga för det. Stod köldbärarpumpen också still är försöket inte värt mycket. Köldbärarpumpen måste ställas om till kontinuerlig drift, normalt går den bara när kompressorn går.

Ah, det låter ju minst sagt rimligt. Jag testar det i kväll.

Utloggad ECB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ok, då har jag kört på kontinuerligt läge på köldbärarpumpen och fått värdena 2,1 in och 2,9 ut. Ser ju fel ut som jag förstår det. Ska jag be installatören byta givare eller kan det vara något annat fel?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Ok, då har jag kört på kontinuerligt läge på köldbärarpumpen och fått värdena 2,1 in och 2,9 ut. Ser ju fel ut som jag förstår det. Ska jag be installatören byta givare eller kan det vara något annat fel?

Ingen mening med att byta givare, de visar sällan helt rätt temperatur. Man blir lurad av att det gÃ¥r att avläsa tiondels grader men värdet kan vara fel nÃ¥gon grad. Lägg till 0,8 grader till avläst differens i stället. Sen kan det vara vettigt att sänka farten pÃ¥ köldbärarpumpen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sänk kb pumpen till fabriksvärde 50 till att börja me.Justera ner lite till om det behövs.
Finns under servicemenyn.Håll bakåtknappen inne i 7 sek,meny kommer fram.Gå in på första altenativet och leta upp kb pumphastighet.Markera rutan och ställ in tryck sen ok.Samma visa sen när du ska ta bort service menyn.7 sek igen...

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Har ocksÃ¥ en 1245-8, installerad för drygt en mÃ¥nad sen. Ligger pÃ¥ KB in cirka 0,9 och ut -0,5. Knappa 1,5 grad i diff alltsÃ¥.  Har dragit ner hastigheten pÃ¥ kb-pumpen till 20 % (i menyn), vilket inte verkade göra nÃ¥gon större skillnad pÃ¥ diffen. Finns det nÃ¥gon lägstanivÃ¥ som man inte ska gÃ¥ under? Kan jag dra ner till 10 % eller till och med 5 % eller 1 % om det behövs, tills jag i sÃ¥ fall nÃ¥r 3 graders diff?

Christoffer
Ställ in fabriksvärde 50,vandra sakta ner ta ca5% Ã¥t gÃ¥ngen sÃ¥ du fÃ¥r en diiff pÃ¥ mellan 3-5 grader,INTE MER ÄN  GRADER DIFF

Utloggad ECB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ställ in fabriksvärde 50,vandra sakta ner ta ca5% Ã¥t gÃ¥ngen sÃ¥ du fÃ¥r en diiff pÃ¥ mellan 3-5 grader,INTE MER ÄN  GRADER DIFF

Fast jag har dragit ner det från 30 till 10 %. (och tidigare till 30 då) Diffen är cirka 2,3 grader oavsett vad jag ställer det på? (1,5 plus de 0,8 som givarna verkar visa fel).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!