Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytande kondensering fattar jag rätt??  (läst 2211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
Flytande kondensering fattar jag rätt??
« skrivet: 13 mars 2013, 15:15:24 »
Hej
Om jag kör flytande kondensering tex dockat till panna. Blir det då så att pumpen startar och stannar på innetempgivaren. Dvs den går med 100% effekt till inställd innertemp sen stannar den.

Skillnaden mot fast kondensering är då att den fasta kondenseringen jobbar med 100% till en på pannan inställd temperatur.

Har jag fattat rätt?
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2013, 15:33:43 »
Vid fast kondensering startar pumpen vid ett fast värde.
Vid flytande kondensering startar pumpen vid ett flytande värde, som vanligen bestäms av framledningens börvärde.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2013, 16:03:19 »
Det vanliga är att det är utetemperaturen som bestämmer vilken temperaturnivå som pumpen arbetar mot. Inomhusgivaren brukar användas för finjustering. Flytande kondensering är egentligen ett dumt uttryck. Det borde kallas variabel kondenseringstemperatur.

Vid fast kondenseringstemperatur finns det en shuntventil som blandar det varma vattnet med returvatten till rätt framledningstemperatur. Framledningstemperaturen bestäms pÃ¥ samma sätt som vid flytande kondensering. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2013, 08:08:59 »
Hej igen

Det kommer ploppa ut en del mer eller mindre dumma frågor :)

Styrnigen till flytande kondensering hur fungerar den då? kan någon posta en länk.

Pumpen i sig jobbar väl ändå på 100% under drift vid flytande kondensering så länge den inte är varvtalsstyrd.

DÃ¥ borde antalet start stopp  bli fler vid flytande kondensering och samma vattenmängd i systemet?

Fredrik
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2013, 08:18:27 »
Det behöver det inte bli. Om pumpen arbetar med t.ex. 5 graders differens mellan start- och stopptemperatur spelar det ingen större roll om pumpen arbetar mellan 40 och 45 hela tiden eller om det är den arbetar mellan 30 och 35 när det är varmt ute och 40 till 45 när det är kallt ute. Pumpen ger lite större effekt vid låga framledningstemperaturer s det blir något fler starter när kondenseringstemperaturen varierar men bortsett från det är det ingen skillnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2013, 09:05:37 »
Ok jag köper detta!

Så rent krasst är den enda styrningen som krävs för flytande kondensering en inom eller utomhus givare eller båda som startar stänger pumpen vid rätt inne pemperatur. Radiatorvattentempen får bli vad den vill men pga av värmebehovet så blir det självreglerande (inte varamare än den behöver bli).

Om jag i mitt fall har ett delvis isolerat hus från 1939/2012 med radiatorer i ett rum på BV samt 4 rum på OV och golvvärme i 4 rum på BV. Huset kräver ca 50-60° på radiatorena när det är riktigt kallt men golvvärmen klarar sig väl mycket lägre. kan jag ändå köra flytande med gott resultat.

Blir spets med pellets vid kallaste dagarna.

Fredrik

Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2013, 15:24:44 »
Med det kravet på framledningstemperatur till radiatorerna antar jag att det en separat shunt till golvvärmeslingorna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Flytande kondensering fattar jag rätt??
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2013, 19:45:35 »
Hehe ja det är shuntat.
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!