Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkopplad elektronikbox  (läst 4423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peoitibble

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Felkopplad elektronikbox
« skrivet: 29 september 2009, 15:44:46 »
Jag har sedan drygt ett år en Foma 6300 som fungerade alldeles utmärkt förra vintern trots flera mycket kalla dygn. Dock hade jag ett smärre problem och det var att efter strömavbrott så startade maskinen ej själv utan då krävdes manuell uppstart. Jag klagade hos Foma och fick en ny elektronikbox. När jag skulle koppla in den nya boxen ett par månader därefter så hade jag glömt den bifogade anvisningen utan satte igång att byta sladd för sladd. Startade och fick felkod F6. Upptäckte då att uttagen för invertern hade skiftats på den nya boxen så att uttagen u, v resp w nu hade en annan ordningsföljd precis som det stod i anvisningspappret som jag senare hittade.

Är det någon som vet vad som händer vid denna felkoppling? Behöver någon del bytas ut?

Jag har försökt få tag i kundservice på Foma men inget svar. Har de lagt ner verksamheten?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Felkopplad elektronikbox
« Svar #1 skrivet: 29 september 2009, 18:23:43 »
Dessa bokstäver anger fasföljden, om jag tror rätt, och annars så roterar den fel väg om du fasvrider den..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad peoitibble

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplad elektronikbox
« Svar #2 skrivet: 29 september 2009, 18:51:20 »
Men då borde väl inget gå sönder? Efter att ha kopplat rätt borde det fungera men så blev det inte. Felkod F6 visas.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Felkopplad elektronikbox
« Svar #3 skrivet: 29 september 2009, 20:37:32 »
Vet på Transformatorer och dylikt så brukar dessa bokstäver stå på Högspänningssidan, då kanske det inte är faserna, är det en 3 fasare?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad peoitibble

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplad elektronikbox
« Svar #4 skrivet: 29 september 2009, 21:51:13 »
Nej det är en en-fas maskin. Det är en inverter maskin så om jag har förstått det rätt så skapas en trefasig spänning med variabel frekvens av elektroniken och denna trefasspänning driver en synkronmotor (eller är det en asynkronmotor?) som i sin tur driver en kompressor.
Det är nog så att vid min felkoppling drivs motorn baklänges och därmed även kompressorn. Frågan är om kompressorn tål att köras baklänges utan att gå sönder? Den kördes bara någon minut innan jag förstod att något var fel. Kan något annat fel ha uppstått som ger felkod F6. På ena elektronikkortet finns några LED markerade med D3, D4 resp D5 som eventuellt ger ytterligare information om felet. Någon som vet hur deras blinkande skall tolkas?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!