Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avloppspump  (läst 1764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stenhuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avloppspump
« skrivet: 25 mars 2017, 20:13:03 »
NÃ¥gon som har erfarenhet av avloppspumpar?

Saniflo Saniplus
Grundfos sololift II, CWC-3


I den bästa av världar skulle jag vilja ansluta toalett, handfat och duschkabin/badkar till samma pump. Dock verkar Saniflo sakna kundservice och inte fått tag på Grundfos. Problemet är att de båda skriver att det fungerar med litet badkar/duschkabin. Frågan är ju vad "litet badkar" innebär eller vilket flöde från en dusch som är acceptabelt. Det borde väl snarare vara hur fort badkaret töms som borde vara problemet? Jag bryr mig inte om badkaret töms på 3 eller 8 min men frågan är ju hur man reglerar så att avrinningen inte svämmar över avloppspumpen eller att behöva använda en snålspolande dusch där det tar dubbelt så lång tid att tvätta av sig byggdammet!

Grundfos anger max 149 l/minut
Saniflo ?

Vad tror ni krävs?
Alla synpunkter eller länkar välkomnas




200 m2 1.5 planshus i kalksten från 1800-talet.
Nibe 1255 4-16 kw. 2x500 m markkollektor.
Förbrukning 2016: 12500 kWh inklusive allt.

Blandat radiatorer, fläktkonvektorn och vattenburen golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppspump
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2017, 20:29:13 »
Har satt upp ett antal Saniflo , men bara till toalett och handfat där behÃ¥llaren sväljer hela flöde, fungerar bra , Grundfoss vet  jag inget om , men är nog i samma storlek ,betänk att det är en liten pump som ska ta hand om ett badkar ( normalt 200L , sitt ca 100L ) tror det blir lite för tufft om det
börjar bli lyfthöjd , då får du strypa från badkaret , duschen är nog inga problem med Ca 5-10L/min

Utloggad Stenhuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppspump
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2017, 20:42:32 »
Har satt upp ett antal Saniflo , men bara till toalett och handfat där behÃ¥llaren sväljer hela flöde, fungerar bra , Grundfoss vet  jag inget om , men är nog i samma storlek ,betänk att det är en liten pump som ska ta hand om ett badkar ( normalt 200L , sitt ca 100L ) tror det blir lite för tufft om det
börjar bli lyfthöjd , då får du strypa från badkaret , duschen är nog inga problem med Ca 5-10L/min

Tack! Lyfthöjden kommer max ligga på en 1.5 m och kan sedan läggas med fall mot befintligt avloppsstam. vad rekommenderas för dimension på utloppsrör när det ungefär ser ut så här, 1,5 m upp, 3 m vertikalt, 3 m ned. Självklart undviker jag skarpa 90 böjar. I rekommendationerna anges utlopp mellan 23-32 mm, tänkte dra pem slang. krävs 32 mm enbart vid väldigt lång vertikal dragning?
200 m2 1.5 planshus i kalksten från 1800-talet.
Nibe 1255 4-16 kw. 2x500 m markkollektor.
Förbrukning 2016: 12500 kWh inklusive allt.

Blandat radiatorer, fläktkonvektorn och vattenburen golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppspump
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2017, 21:39:31 »
Har för mig att det är de vita 50mm som standard , det är snyggare med de vita i rum , sen kan du skarva med  32 slang , det är ju nedförsbacke   ,  OBS du mÃ¥ste limma dom vita det är lite tryck och  inte kul att det gÃ¥r isär , i annat sÃ¥ gör det inget om du har 90 böjar

Utloggad Stenhuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppspump
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2017, 18:02:21 »
Tack! Tänkte dölja utloppsröret genom att banka mig genom en stenvägg... och ansluta PEM röret direkt om det går. Vet du om det krävs PRK koppling eller kommer det hålla med vanlig plastkoppling i de böjar jag troligtvis måste göra?
200 m2 1.5 planshus i kalksten från 1800-talet.
Nibe 1255 4-16 kw. 2x500 m markkollektor.
Förbrukning 2016: 12500 kWh inklusive allt.

Blandat radiatorer, fläktkonvektorn och vattenburen golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppspump
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2017, 20:00:36 »
Tack! Tänkte dölja utloppsröret genom att banka mig genom en stenvägg... och ansluta PEM röret direkt om det går. Vet du om det krävs PRK koppling eller kommer det hålla med vanlig plastkoppling i de böjar jag troligtvis måste göra?
Är det ut genom yttervägg ? Tänk i sÃ¥ fall pÃ¥ frysrisk . Det skrev lyfthöjd ca 1,5m sedan nedförsbacke hur lÃ¥ng , vattnet kommer att gÃ¥ tvÃ¥ vägar när pumpen stannar ,den luftar sig själv , en ut , en tillbaka till burken ( men det är sÃ¥ lite sÃ¥ det gör inget ) det har inte sÃ¥ stor betydelse vad du kopplar rören med ( PRK svindyra ) ( bara den del som gÃ¥r uppÃ¥t , inomhus ska limmas med vita muffar snyggast , finns spec lim för pvc ) ) Rör och slangar har  standardmÃ¥tt  50,32 , kopplingar finns pÃ¥ jula bra pris .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!