Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?  (läst 30693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelekeroth

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!
Har en 14 år gammal luft/luft värmepump Panasonic CS(CU)-VG100KE som jag funderar på om den fortfarande är effektiv, dvs om effekten som står i bruksanvisningen (COP mm) verklgen stämmer eller om den kostnaden för att använda den är 1 till 1, dvs det kostar 1kwh för att få ut 1kwh värme. Hur kan man mäta sådant?
Tacksamt för svar
Mikael
Trähus, 1 1/2 plan, byggt 1982 Modulenthus, 19000 kwh/år inklusive hushållsel. Uppvärming: direkt el, Panasonic CS/CU VG100KE luft/luft samt braskamin.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2013, 11:45:54 »
Hur varm luft kommer det ur den om du drar på högsta temp och fläkt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2013, 18:43:37 »
Ett annat bra sätt att bedöma om värmepumpen är "frisk" är att studera isbildningen på förångaren i utomhusdelen. Om det alltid finns en del partier som håller sig isfria (man brukar säga att den blir randig av is) så tyder det på kylmediebrist. Sådant kan hända då och då, beroende på väderförhållanden osv även om allt är i ordning, men om den aldrig får ett jämnt istäcke så kan det vara något fel.
Man kan också bedöma om värmepumpen låter som den alltid har gjort (brummande från kompressorn, pysande ljud när fyrvägsventilen slår om för avfrostning osv) eller om något har förändrats med åren.

Har man en effektmätare kan man mäta värmepumpens effektförbrukning från elnätet och jämföra med de kurvor som bör finnas i bruksanvisningen eller servicemanualen. Finns inte manualerna kvar kan man få en grov fingervisning av vad som står på typskylten. Tänk dock på att räkna bort förbrukningen hos eventuell eftermonterad trågvärmekabel. En onormalt låg effektförbrukning i kombination med att den värmer dåligt kan tyda på kylmediebrist eller inre läckage i t ex kompressor eller fyrvägsventil.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2013, 09:52:26 »
1,2 x luftflöde i kubik / sekund x delta T = effekten i kW

Exempel avser Daikin Caldo42K
1.2 x 0,187 x (20 in 45 ut= 25) = 5,61kW

Igensatta filter/lameller mm gör att detta blir missvisande.
Fungerar alltså dessvärre bäst på nya maskiner.

En 14 år gammal maskin är betald och väldigt nära "pension".
Personligen hade jag nog kört den tills den stannar.
Var i landet bor du?


Daikin, vad annars?

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2013, 12:04:40 »
En titt på elräkningen och dra bort för hushållsel och varmvatten, så bör du få en uppfattning om hur bra den är

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2013, 14:52:16 »
En titt på elräkningen och dra bort för hushållsel och varmvatten, så bör du få en uppfattning om hur bra den är
Vad ska han göra sen menar du?
Stänga av den i ett år och se skillnaden?
Förbrukningen har såklart betydelse, men det spelar ju roll var, hur stort, ute temp. mm.
Man måste ju kunna jämföra med något i så fall.
Daikin, vad annars?

Utloggad mikaelekeroth

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2013, 10:18:07 »
Tack alla för svaren.
Det blåser varm luft från den, så det verkar funka. Har inte heller haft några problem med den, städar innedelen var 14 dag mm
Jag bor i Örebro.
Den har COP värde 3.6 och jag har prrecis haft besök av en säljare med följande förslag på byte:
LG Nordic prestige 9 COP 5.6 (18000 kr + installation) värnmekap 1- 6.6 kw
Electrolux EXH12HL COP 5.4 (14000 kr + installation) värmekap 0.7-5.9 kw
CANVAC QHEAT 635 COP 5.52 (15000 kr + installation) värmekap 1-6.3 kw
Säljaren rekommenderade Elektrolux eller LG... några som vet om den andra är bättre en den andra?
Trähus, 1 1/2 plan, byggt 1982 Modulenthus, 19000 kwh/år inklusive hushållsel. Uppvärming: direkt el, Panasonic CS/CU VG100KE luft/luft samt braskamin.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2013, 12:51:34 »
Tack alla för svaren.
Det blåser varm luft från den, så det verkar funka. Har inte heller haft några problem med den, städar innedelen var 14 dag mm
Jag bor i Örebro.
Den har COP värde 3.6 och jag har prrecis haft besök av en säljare med följande förslag på byte:
LG Nordic prestige 9 COP 5.6 (18000 kr + installation) värnmekap 1- 6.6 kw
Electrolux EXH12HL COP 5.4 (14000 kr + installation) värmekap 0.7-5.9 kw
CANVAC QHEAT 635 COP 5.52 (15000 kr + installation) värmekap 1-6.3 kw
Säljaren rekommenderade Elektrolux eller LG... några som vet om den andra är bättre en den andra?
Personligen hade jag inte valt någon av dom.
Men av dom du fått pris på här tycker jag qheat 635.
Daikin, vad annars?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2013, 14:00:19 »
Kör tills den rasar. Så mycket sparar du inte med en ny VP så att det lönar sig att byta ut en fungerande. Men, om det är så att den är för klen för ditt hus, så är läget ett annat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Robot74

  • Gäst
Robot74
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2013, 21:00:03 »
1,2 x luftflöde i kubik / sekund x delta T = effekten i kW

Exempel avser Daikin Caldo42K
1.2 x 0,187 x (20 in 45 ut= 25) = 5,61kW

Igensatta filter/lameller mm gör att detta blir missvisande.
Fungerar alltså dessvärre bäst på nya maskiner.

En 14 år gammal maskin är betald och väldigt nära "pension".
Personligen hade jag nog kört den tills den stannar.
Var i landet bor du?



Electrolux eller LG är väl som välja mellan pest eller kolera. Vad har du för årsförbrukning och bostadsyta så ska jag hjälpa dig att räkna ut hur mycket du kan spara på en ny pump innan du köper något nytt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2013, 21:40:05 »
Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2013, 23:14:55 »
Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?
[/quote

Är inget svårt alls att lista ut.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2013, 23:47:46 »
På vilket sätt skulle det vara att välja mellan pest eller kolera?
Jag har inte sett något som tyder på att vara sig LG eller Elextrolux skulle vara dåliga, tvärt om, de tillhör väl den skara värmepumpar som brukar rekommenderas av de flesta som är insatta.
Bra uteffekt, hög COP, och väl fungerande i kyla.
Kan inte pÃ¥minna mig att jag sett särskilt mÃ¥nga inlägg där folk haft problem med dessa maskiner heller.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2013, 00:32:21 »
Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?
[/quote

Är inget svårt alls att lista ut.

Om planlösningen inte är öppen och han bara når en bråkdel av ytan jämfört med en väldigt öppen planlösning där man når en mycket stor del av bostadsytan har en ganska väsentlig stor del av hur mycket man kan tänkas spara men på något sätt räcker det för dig att veta totala ytan och förbrukningen för att veta hur han kan spara eller tolkar jag ditt svar fel ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2013, 05:37:09 »
Tack alla för svaren.
Det blåser varm luft från den, så det verkar funka. Har inte heller haft några problem med den, städar innedelen var 14 dag mm
Jag bor i Örebro.
Den har COP värde 3.6 och jag har prrecis haft besök av en säljare med följande förslag på byte:
LG Nordic prestige 9 COP 5.6 (18000 kr + installation) värnmekap 1- 6.6 kw
Electrolux EXH12HL COP 5.4 (14000 kr + installation) värmekap 0.7-5.9 kw
CANVAC QHEAT 635 COP 5.52 (15000 kr + installation) värmekap 1-6.3 kw
Säljaren rekommenderade Elektrolux eller LG... några som vet om den andra är bättre en den andra?

Att pumpen är gammal behöver inte innebära att den ger sämre än som ny, förutsatt att allt är ok. VG 100 var en bra pump när den kom.
En ordentlig rengöring av lameller både inne och ute. Inne krävs isärtagning. På en så gammal pump bör/måste man man även göra rent fläkthjulet om man aldrig gjort så innan eftersom det kan försämra flödet mycket!

Tester av de pumpar du blivit föreslagen: http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?pageId=12421&productGroupId=130&productTypeVersionID=334&productCompareList=1281,1277,1273&extended=true

Ett gammalt test av din nuvarande: http://www.ilmalampopumput.com/files/rad-ron-2001.pdf

Förutsatt att din nuvarande är ok, tittar man på COP vid -7° får du med de nya mellan 0,4-0,6 bättre på 100% kompressoreffekt. På dellast kommer givetvis de nya att segla ifrån.

Kör tills den rasar. Får du plats med en pump till på ett bra sätt är även det ett alternativ att fundera över. Två pumpar som går på dellast är aldrig fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!