Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #690 skrivet: 19 november 2017, 19:26:36 »
De senaste 30 dagarna har jag 156 st starter. Drifttid värme 648 timmar och varmvatten 45 timmar.
Jag kör min med GM start -100.
SÃ¥ fort solen tittar fram gÃ¥r den on-off och mycket pÃ¥ 20 Hz. Jag kanske skulle haft en ännu mindre  VP. :)
Jag har en brine som ligger på +7,5 gr idag efter ett dygns kontinuerlig gång vilket gör att min lägsta effekt sannolikt ligger närmare 2 kw än 1,5. Den effekten räcker långt då mitt hus har ett ett effektbehov på 6,5 kw vid DUT -18
« Senast ändrad: 19 november 2017, 19:34:28 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #691 skrivet: 19 november 2017, 19:32:06 »
Man kommer ikke unna on/off når varmebehovet er lavt. I on/off mener jeg pumpen burde ha startet og stoppet på hysterese, det gir ingen mening at pumpen skal stoppe når temperaturen er 0,1 grad for høy, uansett hvordan GM har endret seg tidligere. Den burde ikke stoppe før temp va x antall grader for høy. Spesiellt om man bruker BT25 burde det være enkelt å starte og stoppe pumpen på hysterese(temp). Nå er ikke Nibe designet slik så da får man unødvendige stopp stadig vekk.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #692 skrivet: 19 november 2017, 19:35:31 »
Hur många grader över resp under tycker du vp skulle starta resp stoppa vid ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #693 skrivet: 19 november 2017, 19:36:53 »
Man kommer ikke unna on/off når varmebehovet er lavt. I on/off mener jeg pumpen burde ha startet og stoppet på hysterese, det gir ingen mening at pumpen skal stoppe når temperaturen er 0,1 grad for høy, uansett hvordan GM har endret seg tidligere. Den burde ikke stoppe før temp va x antall grader for høy. Spesiellt om man bruker BT25 burde det være enkelt å starte og stoppe pumpen på hysterese(temp). Nå er ikke Nibe designet slik så da får man unødvendige stopp stadig vekk.
Om man skippar GM-räkningen hur har du då tänkte dig att styra med hysteres?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #694 skrivet: 19 november 2017, 19:38:12 »
30 seneste dager: driftstid varme 682 timmar, varmvatten 56 timmar. 42 stopp.

burde kunne vært <15 stopp om ikke kompressoren var sÃ¥ ivrig pÃ¥ Ã¥ øke frekvensen slik at temperaturen ble for høy.  Som Bergen77 sier: burde aksepteres at temperaturen er X grader for høy uten at den stopper for Ã¥ minimere antallet start/stopp.
For min del kunne den gjerne fÃ¥tt bli  2-3 grader for mye.
Romtermostatene sørger for at det ikke blir for varmt i huset og om gulvvarmeslyngene som står med konstant åpning blir 2-3grader for varme gjør det ingenting.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #695 skrivet: 19 november 2017, 19:43:47 »
Om man kör ut 2-3 grader högre temp i ett golvvärme system utan termostater sÃ¥ kommer det bli för varmt inne efter nÃ¥n timme och fÃ¥r man för varmt inne dÃ¥ anser i alla fall jag att vp gÃ¥tt i onödan och borde stoppat.  Jag tror inte heller F1255 är sÃ¥ känslig för antalet starter sÃ¥ man mÃ¥ste leva med övertemp inne bara för att minska antalet starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #696 skrivet: 19 november 2017, 19:57:55 »
I on/off mode vil man få variasjon i turtemp uansett, så det er jo ikke sånn at man slipper for høy temperatur i dag!
Men jeg synes det er tull at pumpen skal bygge seg opp GM=0 når avviket er så lite, den kunne fint gått videre til temp er 2-3 grader høyere enn beregnet.

Jeg har aldri sagt at jeg ønsker å erstatte GM regulatoren for den kan fungerer greit i ett hus med støpte gulv uten ventiler. Men jeg mener man burde ha en alternativ måte å styre kompressor, og en alternativ måte å starte og stoppe. Hvis man kunne velge mellom GM start/stopp eller Hysterese start/stopp, samt at man kunne velge mellom GM regulator eller temperatur regulator så hadde man kunnet tilpasse varmepumpen til boligen. I dag må man tilpasse boligen til varmepumpen...
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #697 skrivet: 19 november 2017, 20:15:14 »
För hög framledning är inget problem det är när man har för hög framledning en längre tid det blir problem och då är det bra med en styr som tar hänsyn till tiden. Vp ska naturligtvis styras rätt så den inte ligger på höga hz och sen tvingas till stop på grund av övertemp då är nått fel. Jag är övertygad att Nibe inte kommer att ändra styren så ska man få en bra funktion får man helt enkelt anpassa systemet efter den och så funkar det med andra fabrikat också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #698 skrivet: 19 november 2017, 21:17:15 »
Som sagt før Smurfen - i mitt hus kan jeg fint varme opp vardagsrommet til å bli for varmt uavhengig av om turtemperaturen er 28 eller 32 grader.
Men, for at baderomsgulvene mine ikke skal bli kalde å gå på ønsker jeg at det ligger mellom 30 og 34 grader i turtemperatur.
Ventilene ordner øvrige rom...
Vardagsrommet ligger mellom 21.6 og 22.5 grader - svært stabilt - selv om BT2 har vært alt fra 30.7 til 36grader...
Baderommene derimot kjennes varmere når pumpen ligger i den øvre temperaturskalaen, og er naturlig nok litt kaldere etter lengre tids varmvannsproduksjon eller lav temperatur.
For min del er temperaturvariasjonen helt OK - men syns det er unødvendig at pumpen skal gasse på til så høg frekvens at den må stoppe.

Enig med Bergen77 at det GM sikkert kan få være som den er for alle som kjører uten ekstern tank, viftekonvektorer eller ventiler.
Innstøpt i betong funker det sikkert helt OK.
Men, det skulle være fint med en alternativ regulering, eller større muligheter for å tilpasse reguleringen for varierende varmesystemer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #699 skrivet: 19 november 2017, 21:28:03 »
Din vp har ju gradminut beräkning så den ligger inte över beräknad framledning så länge enbart tills den nått GM 0 men vad hade hänt om den fortsatt gå med 3 grader över beräknad framledning?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #700 skrivet: 19 november 2017, 21:38:20 »
Da hadde den akkumulert opp en del varme i badegulvene mine. (vaskerom 10m2, bad 9m2 og bad 6m2. Alle med ca 10cm betong som akkumulerer varmen bra)
Da hadde disse rommene holdt seg litt ekstra varme noen timmer slik at pumpen kan ta pause litt lengre enn 30 minutter - uten at det gjør noe for komfort.

I sommer fikk jeg til denne effekten ved å sette GM-start til -600.
3 timmer med kompressor ON/20hz, etterfulgt av 5 timmer med kompressor OFF. Se bilag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #701 skrivet: 19 november 2017, 22:05:55 »
Jo det funkar ju om man vill ha rummen extra varma ibland men många vill ha jämn värme och då funkar det inte bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #702 skrivet: 19 november 2017, 22:14:41 »
Jo det funkar ju om man vill ha rummen extra varma ibland men många vill ha jämn värme och då funkar det inte bra.
Vel, jeg og vil ha jevn varme i rommet mitt, jeg har derfor kjøpt akkumulatortank slik at jeg kan hente varme også når pumpen ikke går. Men det hjelper lite når varmepumpen peiser på med høy frekvens (lager for varmt vann) for deretter å stoppe (vannet blir kaldt). Det hadde jo vert bedre om den brukte temperaturen (bt2 eller enda bedre bt25) for å regulere kompressoren deretter. Da kan vi begynne å snakke om jevn temperatur i både baderom og andre rom. Når det er sagt så har jeg måtte øke turtemp slik at ventilene har mulighet for å regulere romtemperaturen. Det hadde vert enklere for ventilene om temperaturen hold seg stabil.

Når pumpen går på 20Hz og temperaturen stiger er det fordi det ikke er brukt for noe særlig med varme, typisk har baderom forsatt litt flow men oppholdsrom har det ikke. Da skader det ingen om pumpen holder ut litt til før den stopper (eksempelvis 2-3 grader over beregnet).
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #703 skrivet: 19 november 2017, 22:31:31 »
Jo det funkar ju om man vill ha rummen extra varma ibland men många vill ha jämn värme och då funkar det inte bra.

PÃ¥ de 5+3=8 timene varierer gulvtemperaturen pÃ¥ badet mellom 27.1 og 30.2grader...  +/- 1.5 grader kjenner man ikke mye til.
...det største problemet på sommerstid med 25cm+ isolasjon i veggene er heller at huset er for varmt.

Jeg syns da Nibe sin regulering skal fungere uansett om huset er bygd så eller så - om man har akkumulatortank eller icke - og uavhengig av hvordan varmeavgivelsessystemet er.

10 minutter etter pumpen har stoppet er turledningstemp minst 4-5grader lavere. Med -60 GM start betyr dette i beste fall 30 minutter pause.
At pumpen min skal starte og stoppe 24x i dygnet når 3x gir god nok komfort ser jeg ingen grunn til.

At jeg skal være nødt å sette -600 GM til sommern, -300 til høsten, og så -100 til vintern er jo ikke særlig elegant, eller?

Utloggad Jonne-J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #704 skrivet: 19 november 2017, 23:35:24 »
Nu har min pump gått några månader och verkar gå rätt bra utan att ha mixtrat nå mycket.
GÃ¥r generellt kontinuerligt men har haft 2 stopp denna vecka. Det ena beror pÃ¥ GM men sen har jag ett till stopp av okänd anledning, se bifogad bild. Har tänkt prova köra en riktig logg och se mer exakt, men vad säger ni med lite mer kunskap, ska  jag vara nöjd med hur han gÃ¥r ?  :)
Nibe F1255-12, 2017-08-10
2x150m borrhål 2 respektive 4m till berg
Hus byggt 99/00 med 3-glasfönster, beläget i Norrbotten, Piteå
170m2 i 1,5 plan. Ryggåstak med full takhöjd (6m) i vardagsrummet så man ser ner från "loftet". Bottenplan ca 110-120 m2, övre plan ca 50-60 m2.
Golvvärme i hela bottenplan (krypgrund med spontat trägolv, klinker i tvättstuga kök badrum och hall)
Garage på ca 30-40 m2, gjuten sula med golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!