Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dum frÃ¥ga  (läst 1228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Dum fråga
« skrivet: 15 november 2013, 15:44:03 »
På min shunt till golvvärmet sitter en termostatstyrd elektrisk historia som reglerar blandningen mellan det varma framledda vattnet från pumpen. den har alltså en helt separat reglagebox med tre små justeringspotentiometrar, lutning, kurvhöjd osv. ser rätt low tech ut. Men, en tempgivare är kopplad till reglerenheten som styr shuntmotorn. Min fråga är om det sitter rätt inkopplad då givaren sitter på framledningen till golvvärmen direkt efter själva shuntmotorn ? jag hade i min enkelhet inbillat mig att givaren skulle monteras på returen från golvvärmen så att shunten ökar inblandningen när golvet blir kallare.

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dum fråga
« Svar #1 skrivet: 15 november 2013, 16:10:29 »
Man brukar väl mäta framledningstempen på automatshuntar? Denna är då tänkt att resultera i ökad rumstemp i ditt system genom återkoppling av rums eller golvtemperatur.
Men du bör väl hitta minst 2 givare, annars är väl den du hittat kanske felplacerad som du skriver..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Dum fråga
« Svar #2 skrivet: 15 november 2013, 16:13:07 »
skall se om jag hittarnågon dokumentation i helgen. nej det är bara en sensor. Cirk pumpen har tre lägen som endast justeras manuellt, så det är ju bara tempen som regleras.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dum fråga
« Svar #3 skrivet: 15 november 2013, 16:15:19 »
Med lutning o kurvhöjd är det ju knappast bara en termostat..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Dum fråga
« Svar #4 skrivet: 15 november 2013, 16:16:08 »
precis reglerboxen ser riktigt avancerad ut - återkommer
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!