Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter, förklaring tack!  (läst 58070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #75 skrivet: 22 mars 2007, 20:49:04 »
Lexus förlåt min dummhet vilken funktion är rumskomp översat till Therimia
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #76 skrivet: 22 mars 2007, 21:51:45 »
Trots att jag håller med om att en grad varmare vbf borde öka tempen med ca 1 grad rumstemp med ett normalt radiatorsystem så har det inte blivit mer än en grad kallare i vårt hus sedan jag sänkte börvärdet med 3 grader, jag har lite svårt att förstå detta, men undrar om det kan ha att göra med faktumet att värmepumpen bara går intermittent, iofs skall ju börvärdet jobba med ett medelvärde och det borde i sin tur göra att 3 grader lägre börvärde borde resultera i 3 grader kallare inne vilket det absolut inte blivit.

Någon som har en förklaring?

Det kanske är fel årstid att praktiskt kontrollera, men om du titta på din logg mellan 21:00-07:00 så nog ser det ut som att du tappat 3°C.

I och med att det är soligt och varmt på dagarna, så får vi lite gratisenergi....och solen är lite svår att räkna med.

Så vitt jag kan se är det som mest 1 grad kallare nu, både när det är som kallast på natten och som varmast på dagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #77 skrivet: 23 mars 2007, 00:57:16 »
Lexus förlåt min dummhet vilken funktion är rumskomp översat till Therimia

Hmmm... tror det är "rumsfaktor"!

Har du rumsgivare och 1°C övertemp, så petar den ner börvärdet på VB-f med den inställda rumsfaktorn. Fabriksinställd rumsfaktor är 3°C.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #78 skrivet: 23 mars 2007, 11:08:24 »
På min modell påverkas "rumsfaktor" olika av rumsgivaren beroende på vilken påverkan man vill ha, skalan är 0 till 4 där 0 är ingen påverkan av rumsgivare och 4 är enbart påverkan av rumsgivaren (eller om det var tvärt om, sitter på jobbet utan manual)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #79 skrivet: 23 mars 2007, 11:57:28 »
Har du rumsfaktor 3, så petar rumsgivaren upp börvärdet på VB-f med 3°C för varje grad undertemp i huset.

När du skriver att du samma erfarenhet som Rickard gällande att 3°C lägre värmekurva ger 1°C lägre rumstemp, kan det förklaras med att rumsgivaren petar tillbaka det sänkta börvärdet till sitt ursprung.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #80 skrivet: 23 mars 2007, 12:09:23 »
Ska kolla när jag kommer hem
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #81 skrivet: 23 mars 2007, 19:23:19 »
Jag har nu kollat lite men i dag ids jag inte skruva bort rumsgivaren så jag berättar hur rumsgivaren hanterar avvikelser i temperaturer det kan ju intressera åtminstone nån Thermia ägare.
Mina testvärden, verklig rumstemp 21,5 grader, yttertemp +11 önskad temperatur 24 grader.
med 0 i rumspåverkan blir börvärdet 27
       1                                        28
       2                                        30
       3                                        32
       4                                        35
Det betyder så vitt jag förstår att ökningen inte är linjär så gradminut räkningen axelerear både vid över och underskott av värme och ger därmed ännu bättre argument för rumsgivare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!