Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med lite synpunkter  (läst 13579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #15 skrivet: 29 maj 2014, 11:50:32 »
Kanske en dum fråga!
Har suttit å tittat på min förbrukning på vattenfall. När vi kört elpatron har förbrukningen på enbart vatten å värme vid -15 legat på ca 106 kW ca 4,5 i medel. Vi säger att de räcker med 45 graders framledning. I effektdiagrmmet står de vid de temperaturerna att VP tar 4.99 å ger 10.5. Kommer VP att snitta 5 kW då också?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #16 skrivet: 29 maj 2014, 12:36:56 »
106 måste vara kWh/dygn och inte kW. Det betyder att en värmepump som ger 10,5 kW kommer att gå mindre än halva tiden. Snittförbrukningen kommer därför att bli något mindre än 2,5 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #17 skrivet: 29 maj 2014, 13:02:45 »
De låter ju riktigt bra. Förutsatt man klara dig på den framledningen. Om man ska vara ärlig är de inte så många dagar per vinter de är lägre än -15. Vet inte hur bra vattenfalls temperaturer stämmer dock. 2012 jan- mars 5 dagar 2011 samma period 12 dagar

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #18 skrivet: 29 maj 2014, 13:21:12 »
Är huset riktigt bra isolerat kan det stämma med 4.5 kw vid -15 grader men annars låter det som för låg förbrukning på 200 m2 inkl vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #19 skrivet: 29 maj 2014, 14:38:54 »
Har räknat på fler dagar. Får de då till 5,8 kWh vid -15.
Så om man har ett COP på 2,1 vid -15 behöver VP 3 kWh om jag förstått allt rätt.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #20 skrivet: 29 maj 2014, 16:52:21 »
Sitter och går igenom huspärmen och upptäcker att vi har ett rörs system. Kontaktade säljaren och han säger att de är inget problem så länge man har alla termostater fullt öppna. För att motverka höga inomhustemperaturer sätter man in en inomhusgivare.
Stämmer detta?
Funkar LVVP på ett rörs system

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #21 skrivet: 29 maj 2014, 16:55:06 »
Har räknat på fler dagar. Får de då till 5,8 kWh vid -15.
Så om man har ett COP på 2,1 vid -15 behöver VP 3 kWh om jag förstått allt rätt.

:)  Det var ju ungefær sÃ¥ jag skrev... VP'n tar 2,5-3W i timmen vid -15 °C - -20 °C... antar jag COP 2 sÃ¥ behøver huset 5-6kW

Om du har ræknat med att du behøver en effekt på 5,8kW vid -15 °C och VP'n klarar COP 2.1 ( och de bør de flesta gøra speciellt om du antar framledning 45 °C )
Så ja... VP kommer i de tillfællen ta ca 2,75kW i timmen alltså 66kWh/ dygn...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #22 skrivet: 29 maj 2014, 17:01:21 »
106 måste vara kWh/dygn och inte kW. Det betyder att en värmepump som ger 10,5 kW kommer att gå mindre än halva tiden. Snittförbrukningen kommer därför att bli något mindre än 2,5 kW.

Hm... eller sÃ¥ kommer den gÃ¥ 24/7 men inte med full effekt, føljakligen kommer VP'n avge  den effekten som faktiskt behøvs...( Inverter )
Æven om VP'n kan avge 10,5kW vid -20 °C så gør den inte det om det inte behøvs... COP bør væll bli bættre vid ej full belastning... Behøver då huset som ankan skrev 5,8kW
och man delar detta med COP før given ute temp och temp ut... ja...
Møjligt att snittførbrukningen blir lik... jag vet inte, har aldrig haft en on/off VP. :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #23 skrivet: 29 maj 2014, 17:09:13 »
Sitter och går igenom huspärmen och upptäcker att vi har ett rörs system. Kontaktade säljaren och han säger att de är inget problem så länge man har alla termostater fullt öppna. För att motverka höga inomhustemperaturer sätter man in en inomhusgivare.
Stämmer detta?
Funkar LVVP på ett rörs system

Nu vet jag inte vad du menar riktigt med ett rørs system... men ja, jag har alla termostater øppna.
Styrpanelen och termostaten till VP'n finns i vardagsrummet. Kanske inte helt ideelt.
Du kan ju leka med instællningarna och stælla in VP'n så att du uppnår den inne temp du ønskar med så låg framledning som behøvs....
Den begærda tempen kan du ju stælla høgre...sæg 1 °C ( VP'n uppnår inte den men avger precis så mycket værme som du ønskar vid minsta møjliga belastning ).
Sedan kan det bli så att du inte uppnår helt lik temp i alla rum. Blir det varm dær givaren sitter och den begærda temp uppnås stænger sjælvklart VP'n av.

Sedan kan det ju vara løst på olika sætt hos olika tillverkare. En del har ute temp kompensering på framledningen... en del kanske ej osv.
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #24 skrivet: 29 maj 2014, 17:28:55 »
Vid ett rörs system sitter radiatorerna seriekopplade och i ett två rörs parallell kopplade. Vilket betyder att i mitt hus blir radiatorn längst bort på slingan "kallast"
Om jag förstod honom rätt, så kan de om man stryper radiatorerna med termostaten bli för stort motstånd i systemet och VP Felkodar. Därför behövs en innegivare.
Öppnar man termostaterna fullt ut blir de minsta motstånd och minsta förlust längst bort på slingan.
Rätta mig någon om jag har förstått fel eller blivit vilseledd.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #25 skrivet: 29 maj 2014, 18:45:42 »
De flesta vp justeras in efter en kurvlutning som styr framledningen efter utetempen och sen har man ev en inne givare som kompenserar ev små felaktigheter från tex sol instrålning eller blåst. Många 1 rörs system är byggda för hög temp men absolut inte alla men jag tror väldigt få klarar sig med 45 graders framledning. Om du tänker elda ibland eller när inte vp räcker till skulle jag absolut välja ett system som växlar mellan värmekällorna automatiskt utan att man behöver hålla på med kranar Ctc är enkel att koppla ihop med vedpanna och växlar automatiskt men bör inte vara nått problem med andra fabrikat heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #26 skrivet: 29 maj 2014, 20:32:06 »
I ett ettrörssystem har du samma flöde OAVSETT om termostaterna stryper eller ej. Innegivare har man EJ för att kompensera flöden i element utan för att korrigera över/under temperaturer pga tex solinstrålning, eldning i vedkamin, stark blåst som kyler ut huset mm.
Jag tycker att det verkar som du har kommit i kontakt med någon som endera inte har full koll eller försöker lura dig genom att dra en vals.
Ta kontakt med fler aktörer OCH låt inte priset vara det enda som leder dig i ditt val.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #27 skrivet: 29 maj 2014, 20:52:53 »
Vad är de för skillnad på dom två?

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #28 skrivet: 29 maj 2014, 20:56:28 »
De här är förklaringen jag fick.
Alla hus även gamla har 2 rörs system förutom på 70-80 talet när man
skulle vara "smart" och spara in koppar rörs kostnad genom att bara dra
ett rör runt huset genom alla element.. Inte så smart men det funkar.

Om du stryper ett element så påverkas elementen som sitter bakom, så det
beror på vilket du stryper.
Det går att strypa i tex sovrum för att få lite svalare, men stäng dem
aldrig helt.

Ja vi vill ha så låg framlednings temperatur som möjligt därför sänker vi
hellre temperaturen på pumpen eller inomhus termostaten först innan vi
sänker på något element. Men så tänker man på alla värmepumpar.

I ett rörs system kan man ibland behöva lite varmare framledning än om du
hade haft 2 rörs system, men eftersom vi sätter in en inomhusgivare kommer
pumpen hela tiden att känna av vad du har för inomhus temp och justera
utan att du behöver tänka på det. Bara om du stänger någon termostat helt
som flödet kan bli "trögt" men eftersom vi har en så bra växlare så på
verkas inte pumpen allt för mkt av det.
I Toshiba pumparna vi satt där det sitter en platt värmeväxlare, de har
ibland helt stängts av och larmat en felkod "lågt flöde" pga att den känt
av för stort motstånd.

Jag ser inga problem för att installera hos dig, bara att du som användare
måste tänka på hur du ställer in termostaterna på elementen!
Det spelar ingen roll vad du sätter in för värmepump så kommer du att få
samma "krav" på dig att hålla termostaterna öppna, men Fujitsu är mer
förlåtlig om du eller nån annan ändå skulle vrida av något element

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #29 skrivet: 29 maj 2014, 21:59:29 »
Ettrörssystem används rätt ofta även i dag.
Om det är ett eller tvårörs spelar ingen roll det är HUR man har dimensionerat ledningar och element som avgör vilken framledningstemperatur man behöver.
Du har samma flöde över slingan i ett ettrörssystem OAVSETT hur du stryper elemnten i slingan.
Med ettrörssystem har man (om det är rätt utfört) flera slingor i huset tex två på varje våning.
 Innegivaren är ett komplement till utegivaren, det är utegivaren som ger styrdatorn "grunddata" och innegivaren hjälper till att justera värdet. den har samma funktion oavsett ett eller tvÃ¥ rör.
En "vanlig" värmepump fungerar bäst om den får sköta styrningen av värmen och att man använder elementen termostat endast i dom rum där man vill ha lägre temperatur i övrigt ska dom vara öppna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!