Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag köpa en 123a och montera själv? Pris?  (läst 3251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Kan jag köpa en 123a och montera själv? Pris?
« skrivet: 03 april 2007, 23:52:38 »
Hej!
Bor i Stockholm.
Kan jag köpa en 123a och montera den själv?
Var köpa och vad är priset?
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan jag köpa en 123a och montera själv? Pris?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 06:35:36 »
Tanken med detta forum är inte att tipsa om enskilda tillverkare eller leverantörer på den typ av fråga du ställer, tanken med forumet är främst att man skall kunna fördjupa sig eller förkovra sig i ämnet innan man tar ett beslut i frågan om vilken värmepump man skall välja.
Rent generellt kan man väl säga att du visst kan köpa en luftvärmepump och montera den själv (än så länge i alla fall), lättast hittar du nog inköpsställen bland mina annonsörer, genom att "googla" (eller på blocket?)

När det gäller montering i egen regi finns det dock en del att tänka på, läs gärna denna artikel som jag skrivit i ämnet:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=6&id=31&artlang=sv


Bifogar ett utdrag om avsnittet gällande egen installation:
Men att installera själv då?

Visst kan man göra det! Det finns dock ett antal tänkvärda saker att reflektera över innan man går åstad och beställer sin värmepump.

Vem skall göra köldmedieinstallationen? Om du gör det själv faller i princip alla garantier, jag kan i alla fall inte ge några exempel på där garantin gäller i fallet där installationen sker på egen hand (och där ingrepp i köldmediekretsen krävs). De garantier som finns om man installerar själv brukar innefatta att maskinen måste demonteras och skickas på verkstad, ett ingrepp som innebär att du måste kapa rören mellan utedel och innedel. Vad det innebär är att du, när du får tillbaks maskinen måste köpa tjänsten att vacumsuga och återfylla maskinen med köldmedia.
Det bästa är förstås om du kan köpa tjänsten att få din maskin installerad av ett ackrediterat företag, det brukar dock vara svårt att hitta företag som tar på sig den typen av uppdrag, om du lyckas hitta ett, tänk på att de i de allra flesta fallen (alltid?) bara lämnar garanti på installationen, inte på maskinen - skulle värmepumpen gå sönder och du vill ha den reparerad på garantin så måste den ändå skickas, om du inte köper en "vanlig" reparation av ett lokalt företag. Det finns massor av exempel på lyckade "självutförda" installationer, så visst kan det fungera bra, som jag ser det skall man dock "ha råd" att misslyckas innan man ger sig på den typen av affärer.
I övrigt skall man tänka på att kolla garantierna, kolla värmepumpens beteckning noga, så att du inte köper en värmepump som inte är i nivå med de bästa, det finns INGEN anledning att köpa en billig värmepump som ger en lägre besparing än en något dyrare.


« Senast ändrad: 04 april 2007, 06:37:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!