Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vp storlek?  (läst 4246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: vp storlek?
« Svar #15 skrivet: 12 april 2008, 20:01:32 »
Ja, det verkar bli en 1225 12kw med 2x350m slinga i backen.

En annan granne i närheten är sugen att haka på rejset.
Han gör av med ca- 3,5-4 m3 olja/år.
En plan 210m2.

Finns det någon lista på hur många kw de olika vp klarar?
Klarar han sig på en 8kw eller måste han upp på en 10kw?
En röris tyckte han skulle klara sig på 450m slang, tyckte det låter lite snålt. Vad anser ni?



Går man in på NIBEs sida och väljer värmepumpserien i fråga (produkter, värmepumpar, bergvärmepumpar, 1225), så får man en första lista över effekter. Har man golvvärme och inte behöver mer än 35 grader är den listan ok. I annat fall får man klicka på "teknisk data" och titta på den sista effektsiffran för varje pump, som gäller vid 55 grader och är den effekt man troligen har med lite äldre radiatordimensionering.

--- Mats ---

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vp storlek?
« Svar #16 skrivet: 12 april 2008, 22:47:52 »
ok, hur stämmer väl stämmer deras rek. ned i texten?
ex. 6kw motsvarar 2,5-3m3 olja.
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: vp storlek?
« Svar #17 skrivet: 12 april 2008, 23:36:09 »
ok, hur stämmer väl stämmer deras rek. ned i texten?
ex. 6kw motsvarar 2,5-3m3 olja.

Det blir ju en fråga om många faktorer. Men om jag börjar med att ta den högre siffran på oljan (4 m3), och en låg verkningsgrad (finns ett formulär för att översätta olja till kwh på http://www.mibnet.se/house/heating/HouseEnergyNeedCalculationFromUsage.php), och sedan förutsätter att oljan även täcker varmvattnet, men hushållselen är separat, så får jag runt 25000 kwh per år för värme plus varmvatten.

Förutsätter jag sedan han bor i närheten av gagnef och provar med 25000 minus varmvatten, säg 20000 i värme och 5000 i varmvatten, och falun på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php så får jag fram att en bergvärmepump på 6 kw borde räcka, inklusive varmvatten.

Dock, spontant, för att den skall vara på 6 kw vid 55 grader framledning, vilket är en rimlig tanke på vad som behövs på vintern, så räcker inte en pump på 6kw, det går åt en pump på 8 kw. Den ger dessutom en viss marginal för att jag använt en för låg verkningsgrad på oljan (beror på pannan).

Så jag skulle tro på 8 kw bergvärmepump. Om det går att ha samma kalkyl på storleken när det gäller jordvärme och hur mycket slang som går åt, det har jag ingen bild av.

--- Mats ---

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vp storlek?
« Svar #18 skrivet: 13 april 2008, 07:34:34 »
En annan granne i närheten är sugen att haka på rejset.
Han gör av med ca- 3,5-4 m3 olja/år.
En plan 210m2.

Med dessa förutsättningar så bör en 1225-8 räcka, men mitt dimensioneringsprogram säger 500 meter slang om man räknar på 4 m3 olja och morän som jordart.
« Senast ändrad: 13 april 2008, 07:37:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!