Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?  (läst 15207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2008, 13:19:37 »

Förresten, vad syftar 10-12 kW på i Rolands inlägg, är det ett mått på pumpdimension? Finns det luft/vatten-pumpar som skulle klara våra behov? Enligt vad jag förstår så borde det bli ungefär 60 000 - 70 000 kr billigare än bergsvärme eftersom man slipper borra.


Ja, det är pumpens nominella effekt. Vad den sen kommer att ge i praktiken beror på temperaturerna på varma och kalla sidan.

En L/V-värmepump behöver en utedel som kostar en hel del i stället för borrhål så skillnaden blir mindre än kostnaden för borrhålet.

Pump på taket kan ge problem med rördragning till varmvattenberedarna. Antar att de måste stå i pannrummet i vilket fall som helst. Stativ på taket för pumpen kommer att kosta en del också liksom att lyfta upp pumpen dit. Sen är frågan om taket är dimensionerat för det plus snölast. Ur servicesynpunkt känns det inte heller bra men det beror ju på hur huset ser ut.


När du skriver att värmepumpens utedel kostar en hel del funderar jag på vad du egentligen menar. Själva utedelen som sådan ingår i kostnaden för luftvärmepumpen, så jag gissar du tänker på kostnaden för att dra vattnet från innerdelen till ytterdelen och tillbaka, och att det är den kostnaden du jämför med borrhålet? Brukar man göra borrhålet direkt under innedelen? I annat fall kommer väl även bergvärmen att ha en kostnad för liknanden rör för vattnet till och från innedelen?

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2008, 16:27:58 »

Förresten, vad syftar 10-12 kW på i Rolands inlägg, är det ett mått på pumpdimension? Finns det luft/vatten-pumpar som skulle klara våra behov? Enligt vad jag förstår så borde det bli ungefär 60 000 - 70 000 kr billigare än bergsvärme eftersom man slipper borra.


Ja, det är pumpens nominella effekt. Vad den sen kommer att ge i praktiken beror på temperaturerna på varma och kalla sidan.

En L/V-värmepump behöver en utedel som kostar en hel del i stället för borrhål så skillnaden blir mindre än kostnaden för borrhålet.

Pump på taket kan ge problem med rördragning till varmvattenberedarna. Antar att de måste stå i pannrummet i vilket fall som helst. Stativ på taket för pumpen kommer att kosta en del också liksom att lyfta upp pumpen dit. Sen är frågan om taket är dimensionerat för det plus snölast. Ur servicesynpunkt känns det inte heller bra men det beror ju på hur huset ser ut.


När du skriver att värmepumpens utedel kostar en hel del funderar jag på vad du egentligen menar. Själva utedelen som sådan ingår i kostnaden för luftvärmepumpen, så jag gissar du tänker på kostnaden för att dra vattnet från innerdelen till ytterdelen och tillbaka, och att det är den kostnaden du jämför med borrhålet? Brukar man göra borrhålet direkt under innedelen? I annat fall kommer väl även bergvärmen att ha en kostnad för liknanden rör för vattnet till och från innedelen?

--- Mats ---


Jag tror Roland syftar på detta:
LV-pump:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=96&cat=147
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=63&cat=147
Kostnad: 65 450:-

BV-pump:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=36&cat=137
Kostnad: 42 126:-
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2008, 17:36:05 »

Jag tror Roland syftar på detta:
LV-pump:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=96&cat=147
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=63&cat=147
Kostnad: 65 450:-

BV-pump:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=36&cat=137
Kostnad: 42 126:-

Inte omöjligt. Det vill säga att till bergvärme är ofta värmepumpen hopbyggd med en elpanna eller mer, trots att den bara kallas värmepump. Med luft/vatten säger offerten ofta värmepump, man kan mycket väl även den innehålla ett par saker till (panna och varmvattenberedare). Man måste kolla om man vill ha med alla de delarna, och man måste se till att man fått med alla delar man vill ha.

Nettoskillnaden tycker jag man skall ta från offerter. Med ovanstående sifferexempel och med ett uppskattat borrhålspris på 65000 enligt tidigare inlägg kan man säga att nettoskillnaden med ovanstående invägt blir att borrhål gör att bergvärme kostar runt 45000 mer än luft/vatten. Jag brukar grovt utgå från 50000, det blir mer om man inte behöver en ny panna, mindre om man behöver både panna och varmvattenberedare.

I detta specifika fall, där varmvattenbehovet rimligen är större än för en normal lägenhet, måste troligen bergvärme likväl som luft/vatten kompletteras med ett par delar. Nettoskillnden bör inte bli mindre än 50000 SEK, men som sagt, låt offerterna avgöra det.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #18 skrivet: 05 mars 2008, 19:21:36 »

När du skriver att värmepumpens utedel kostar en hel del funderar jag på vad du egentligen menar. Själva utedelen som sådan ingår i kostnaden för luftvärmepumpen, så jag gissar du tänker på kostnaden för att dra vattnet från innerdelen till ytterdelen och tillbaka, och att det är den kostnaden du jämför med borrhålet? Brukar man göra borrhålet direkt under innedelen? I annat fall kommer väl även bergvärmen att ha en kostnad för liknanden rör för vattnet till och från innedelen?

--- Mats ---


Digitalroberts inlägg ger en förklaring även om jag tänkte mer på varianten Thermia Atria där innedelen nästan motsvarar en bergvärmepump och där utedelen bara är en förångare med fläkt om jag har förstått det rätt.

När man får en offert borrhål brukar den alltid innefatta 6 meter foderrör, nergrävning av slang några meter fram till husväggen, håltagning i en normal husvägg och slang någon meter in i pannrummet.

Säkerligen ingår i en offert på en L/V-pump några meter slang men blir det tiotals meter får man säkert betala extra liksom man får betala extra om det krävs 20 meter foderrör ner till berget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #19 skrivet: 05 mars 2008, 20:36:10 »
Hej igen

I prisuppskattningen, som faktiskt var på mellan 275 000 - 300 000 kr (jag mindes fel), så ingår följande:

- Bergvärmepump Nibe
- Borrhål
- Ackumulatortank för förvärmning av varmvatten.
- Varmvattenberedare för slutberedning av VV, med elpatron.
- VVS-installation med anslutning till befintligt värmesystem.
- Isolering och märkning av rör
- Elektrisk anslutning till i pannrummet framdragen matning.
- Igångkörning samt skötselinstruktion, dokumentation.
- Dokumentation i form av datablad, manualer och flödesschema.

Förresten, vad syftar 10-12 kW på i Rolands inlägg, är det ett mått på pumpdimension? Finns det luft/vatten-pumpar som skulle klara våra behov? Enligt vad jag förstår så borde det bli ungefär 60 000 - 70 000 kr billigare än bergsvärme eftersom man slipper borra.

Kan man sätta luftvärmepumpen på taket med tanke på att minska störande fläktljud? Huset är av funkistyp men relativt platt tak, c:a 20 graders lutning.

mvh Ola

Ett tips: ta in fler offerter!
Forumet har en offertjänst där företag lämnar offerter baserat på dina inmatade uppgifter: http://www.energioffert.se/
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad svo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2009, 15:31:14 »
Hej,

Vi är en lite större bostadsförening (36 lägenheter) som har exakt samma frågeställning. Vi finns också i Stockholm.

Vilken lösning valdes i er brf?

/Lars

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2009, 16:59:10 »
Det är rejäl skillnad i gasuppvärmning kontra värmepump l/V eller bergvärme.

Gaspannan kan på kort tid "kicka in" med rejäl effekt, vilket är svårare för pumpar.
I Brf-föreningar måste man se upp med hur mycket värme som huset läcker ut, storleken/uteffekten på raddarna samt att dom flesta boende i huset oftast samtidigt duschar på morgon o kvällar, så det är rejäla energi-peakar hos en brf-förening.
Vet om en del föreningar som skaffat bergvärme som senare tröttnat på allt jox med olika inställningar där gas/oljepanna har haft svårt att sammarbeta med bergvärmepumpar så att elpatroner istället hoppat in och gett fruktansvärda elräkningar, där man gav upp o anslöt sig till fjärrvärme istället.

I Stockholm är det extra jobbigt nu då Fortum gas (numera Stockholm gas) ska lägga ner 25% av sitt ledningsnät till förmån för fjärrvärme. T.ex en del brf-föreningar på Lilla Essingen vägrar ha med fortum att göra och kollar på bergvärme, men där tillkommer då nya problem då det ska byggas nya fastigheter som ev kan försämra för tilltänkta borrhål, just nu boras det hej vilt i staden och en del har redan fått problem med borrhål, speciellt för brf-föreingar där det borras flera hål i olika vinklar för att klara energiåtgången.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad svo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2009, 19:05:00 »
Vi tog in offerter på uppvärmning från Birka Energi för mindre änn 10 år sedan och de rekommenderade oss att installera gasvärme. Vi lät då konvertera vår nästan nya oljepanna till gas med energiåtervinning genom rökgaskondensering. Energiåtervinningen tar värme ur rökgaserna till returen på radiatorkretsen samt till det blivande varmvattnet.

Varmvatten tillverkas sedan i en separat värmeväxlare med matarpump. Värmen till det tas ur pannkretsen.

Kan en ny värmepump hålla den temperaturnivå som krävs för varmvattentillverkning enligt ovan eller åker man på elpatroner för att lyfta varmvattentemperaturen den sista biten?

Gaspannan skall helst stå kall under de varma delarna av året. Den nya gastaxan utan effektabonnemang ger mer ekonomiska möjligheter till det.

Fastigheterna är energideklarerade! (vi hann precis innan årsskiftet) så vi vet hur mycket värme de drar.
Gasnätet skall inte avvecklas här, enligt uppgift från Fortum/Stockholm Gas.

Vad kan vara en lämplig balans mellan värmepump och panna?

Vad kostar en bergvärmeanläggning per kW att anlägga och driva? Finns det några tumregler?

/Lars
« Senast ändrad: 09 januari 2009, 00:15:50 av svo »

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2009, 10:52:23 »
Det märket på värmepumpar jag jobbar och säkert en del andra också kan fås med hetgas vilket innebär att det produceras upp till 100 gradigt vatten så länge värmepumpen jobbar ;)
Detta fungerar ju större delen av året men på sommarmånaderna när värmebehovet försvinner och den står still mycket krävs ju att den själv kan tillverka varmvatten, detta är inget problem då många av dagens värmepumpar kan göra 60-70 gradigt vatten vilket ofta räcker till mer än väl för ert varmvattenbehov.

Om jag skulle räkna på er fastighet skulle jag täcka in mellan 95-100% av ert totala behov med en värmepump för att inte riskera en dålig anläggning. Olika installatörer dimensionerar olika men det beror mycket på varje enskilt fall, är det t.ex. gränsfall vad er el-servis klarar kan det vara vettigt att täcka lite mer med gaspannan då den kräver mindre el än en värmepump.
Hur långsiktiga ni är i ert tänkande är en faktor.

I ert fall skulle jag rekommendera bergvärme om det finns plats att borra, det går självklart att bygga en Luft/vatten anläggning men vill man ha tysta pumpar så finns de bara i små storlekar (så vitt jag vet) och därför fler värmepumpar, mer styrning mm. vilket ger en krångligare anläggning (jobbat med ett tyskt märke där det var så men blir gärna motbevisad).

Svårt att säga vad det skulle kosta för er då det är många aspekter som yta och förbrukning.
Jag skulle rekommendera att ni använder ett stort känt märke på värmepump, ex. IVT, Thermia, Nibe.
Där har de flesta allt klart med ritningar, systemlösningar med varmvattenberäkningar osv. som passar olika fastigheter.
Gör en förfrågan på både www.energioffert.se och www.bergvärme-info.se så lär en del företag höra av sig.
Viktigt är att ha ett bra företag som installerar, kan vara viktigare än märket på pumpen i sig!
Att anlägga kostar allt från 10-15000:-/kW värmepump beroende på storlek av fastighet.
Hoppas detta var till nÃ¥gon nytta!   :)


« Senast ändrad: 09 januari 2009, 11:01:05 av Slusken »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #24 skrivet: 09 januari 2009, 11:16:34 »
Vill göra ett tillägg till min förra tråd.

Om ni nu väljer att ha kvar gasen måste ni räkna på vad ombyggnad av gaspanna kan kosta då Stockholm gas byter från naftagas till naturgas 2011 och då måste brännare m.m antingen bytas ut eller trimmas om då naturgasen har större energi-innehåll. Satt jag i en brf-förening skulle jag nog förorda gasen som back-up som då får gå in under de kallaste perioderna och Coca-cola:s inlägg var mycket bra, avseende hur hela anläggningen skruvas upp och ska skötas.

Sen var det inte angivet i tråden- men jag misstänker att det fins gasspisar i nämnda brf-förening. Tänk på att de föreningar som sagt upp gasen eller som blir av med gasen oftast måste byta ut elstammen i huset om gasspisarna tas bort och elspisar sätts in.
Just i Bromma-området där man ska lägga ner gasen åker i princip 9 av 10 flerfamiljs-fastigheter på att bygga om sina elstammar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad svo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2009, 14:19:04 »
Vår gaspanna och gasspisar är inventerade och allt var tillräckligt modernt för gasbytet. Vi drog in spisgas samtidigt som vi gjorde el- och vattenstambyte 2001.

Tack för bra synpunkter och svar!

Det lutar åt att börja ta in offerter på bergvärme, vår tomt klarar dock inte hela värmebehovet, det lät vi utreda för två år sedan.

/Lars

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2009, 22:15:06 »
Angående Ola T
275 000-300 000 e löjligt mycket när ni har 200m2 även om 5 lgh ger lite mer vv åtgång, bara en slingtank som skiljer mot en vanlig villa installation. jag skulle tippa 200 000 ink moms max.
Jag installerar just nu i föreningen jag bor, 6 lgh närmare 400m2 tot, där ligger priset pÃ¥ det du har fÃ¥tt föreslaget.  Thumbsup
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2009, 14:17:29 »
Självklart ska man vara försiktig med att ange priser men då prisuppskattnigen var utan att ha sett pannrummet och Ola skrev vad som ingick i offerten kan man iaf säga ifall priset är i överkant eller underkant. ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad svo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2009, 18:56:06 »
Denna vecka kommer den första firman för att titta på möjligheterna att kombinera gaspanna med bergvärme.

/Lars

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2009, 22:39:58 »
I lokalblaskan Mitt i Kungsholmen som kom ut idag är det 2 helsidor om förningar som skippar fortum-fjärrvärme till förmå för bergvärme i kombination med frånluftspumpar, tyvärr så har man inte uppdaterat sin egen hemsida så kolla länken på tisdag som jag lägger ut nedan. För er som bor i centrala stan kan det vara bra o veta att staden är som en stor ost med tunnlar-schakt-tunnelbanor m.m, så man kan ha kanske 50% chans att kunna borra utan strul, synd om dom som nu får nya citybanan under sig, tji bergvärme där. Länken nedan:
http://www.mitti.se/sv/Lokaltidningen/Kungsholmen/
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!