Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ström till värmepumpen..  (läst 10851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Ström till värmepumpen..
« skrivet: 24 september 2004, 12:20:29 »

Enligt detta utmärkta forum...kan man tveklöst sänka elförbrukningen
via en värmepump..!

..men.. pumpen drar ju oxo ström..! Vad göra ???

Jo...!!!

Det lär ska förhålla sig så..att om en 3-fas asynkronmotor (kortsluten..helst)
bringas i översykront varvtal..så levererar den ström..
(därom är grannen och jag överens..men..i övrigt..inte...)

Om man köper en lämplig sådan el-motor på skroten..

..och kopplar ihop den med min ångmaskin
(5 'ånghästkrafter' = 25 vanliga = 25*736 = 18 kW)
och låter den ena dra den andra..

Startar så el-motorn via det vanliga 3-fas-nätet...
Drar på ånga..till 'lagom' översynkront varvtal så att el-motorn
plötsligt blir en 3-fas-generator..och lev. ström till nätet.
(grannen är med på 'noterna'.. men reserverar sig)

Nu borde elmätaren gå 'baklänges' och därmed 'lagra'
den energi som skapats.. enligt föregående resonemang..
(grannen säger: "skitsnack" )

Därefter (när som helst) kan jag låta värmepumpen förbruka
den energi som 'lagrats' på nätet..
..för nu går el-mätaren åt rätt håll.

grannen kräver nu otvetydiga bevis..

men jag vågar inte ....

- Grannen: "el-mätaren vill kanske inte gå baklänges.."
- Hustrun hävdar: "det är säkert olagligt"

Finns det någon på detta forum som kan 'ge mej rätt'..eller..
får jag 'skaka galler' om jag försöker bevisa nåt' ???!!!

PS
..det finns ,trots allt..t.ex. lyftkranar, som
  'levererar ström' vid firning (bromsning)!
                                               DS

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #1 skrivet: 24 september 2004, 12:50:18 »
MYCKET intressant! ;D
Det elektiska vågar jag inte uttala mig om, men om du tittar på en vanlig mätare med skiva så ser du att det finns en liten spärr så att skivan bara kan snurra åt ett håll.

tror oxÃ¥ att det är svÃ¥rt att "tajma" frekvensen rätt sÃ¥  det inte bara blir en stor smäll vid inkoppling.

Citera
PS
..det finns ,trots allt..t.ex. lyftkranar, som
  'levererar ström' vid firning (bromsning)!
                                              DS

Den ström som genereras kyls ofta bort i en speciell broms modul ??

/ToNe
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #2 skrivet: 24 september 2004, 13:03:33 »
Skulle tro att nätägaren, STEM och SVK skulle bli helt vansinninga... ;D 8)

Men kul att testa vore det...
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #3 skrivet: 24 september 2004, 16:05:41 »
Skulle tro att nätägaren, STEM och SVK skulle bli helt vansinninga... ;D 8)

Men kul att testa vore det...

Tack för svar!

Visst!.. but ..who cares ???

Men där hemma i Järvsö ( ä' dä' Norrland å' ) där släpade,
en kompis till mej, fram Farfars gamla 'höuppfordrings-el_motor' + d:o Cheva-bentyl-motor på kälke..
...J-drar va' ström de' blev..

(hur han räknade ut hur stora kondensatorerna skulle vara...de' vet jag inte..men dom' levererar ju bara reaktiv effekt för magnetiseringen..)

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #4 skrivet: 24 september 2004, 16:30:49 »
MYCKET intressant! ;D
Det elektiska vågar jag inte uttala mig om, men om du tittar på en vanlig mätare med skiva så ser du att det finns en liten spärr så att skivan bara kan snurra åt ett håll.

tror oxÃ¥ att det är svÃ¥rt att "tajma" frekvensen rätt sÃ¥  det inte bara blir en stor smäll vid inkoppling.

Den ström som genereras kyls ofta bort i en speciell broms modul ??

/ToNe

Tack för comments ToNe!

....va' då' ..tajma_stor_smäll_vid_inkoppling...???

...el-motorn startar ju och snurrar, som vanligt, å' ångmaskinen 'hänger mä'...men när ångan dras på..
då skiftar ju drivremmarna slakning..bara..å' utan nå'n tajming_smäll..!!! ...eller.. ???

(Nu är jag utanför ämnet..så.. Rickard kastar nog ut mej ??!!)

de sm0bog
« Senast ändrad: 24 september 2004, 18:20:23 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #5 skrivet: 24 september 2004, 16:38:02 »
För att hjälpa dig tillbaka till ämnet så du inte blir utkastad så kommer jag med ett förslag: varför inte koppla direkt till värmepumpen utan att blanda in nätet.
Gäller "bara" att hålla rätt varvtal så frekvensen/spänningen blir rätt.

SÃ¥ Ã¥ter till ämnet= ingen risk att bli utkastad.  ;)

/73
sm5sgu
« Senast ändrad: 24 september 2004, 16:39:15 av mape17 »
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i BÃ¥lsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #6 skrivet: 24 september 2004, 16:53:47 »
Citerar lite ur allmänna avtalsvillkor för Elnät

Nätägarens anläggningar 3.3 Nätägarens ledningar är avsedda för elanslutningen och överföringen av el och får inte utan tillstånd från nätägaren utnyttjas för annat ändamål.

Under punkt 3.4 Mätanordningen är nätägarens egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av nätägaren eller någon som denne anlitat.

 Kundens anläggning 3.6 Alla förekommande arbeten pÃ¥ kundens elanläggning skall utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.

Tror också att ett försäkringsbolag skulle ha en del att säga (och väldigt lite att betala ut) om något hände. Mätaren tror jag inte kommer gå baklänges, inte utan att gå sönder i alla fall.

mao...det kan bli dyrt att prova

Allt går, det är bara olika svårt

admin

  • Gäst
admin
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #7 skrivet: 24 september 2004, 17:05:06 »
Privatpersoner och föreningar med små vindkraftverk och/eller vattenkraftverk levererar/förbrukar sin energi på det sätt du beskriver. (ungefär) :-\

De har dock naturligtvis en uppgörelse med nätägaren och förmodligen en speciell mätapparatur för ändamålet.

Om jag får gissa så är de intitiala kostnaderna för mätutrustning och överenskommelse om att få "leverera" el så stora att din ungturbin och elgenerator borde ligga på minst 40 kW för att det skall bli någon affär.

Kontakta någon vatten/vindkraftförening för att ta reda på hur det hela fungerar och vad det kostar att komma igång, hör sedan av dig hit igen, det är nog fler än en som skulle kunna tänka sig att elda ved om man kunde nolla elräkningen och kanske t.o.m. få lite utbetalt! ;D

/Rickard

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #8 skrivet: 24 september 2004, 17:24:06 »
För att hjälpa dig tillbaka till ämnet så du inte blir utkastad så kommer jag med ett förslag: varför inte koppla direkt till värmepumpen utan att blanda in nätet.
Gäller "bara" att hålla rätt varvtal så frekvensen/spänningen blir rätt.

SÃ¥ Ã¥ter till ämnet= ingen risk att bli utkastad.  ;)

/73
sm5sgu

Stort tack..mape17!..

..för rätteliga ord i rättan tid..

73's.. es tnx agn..sm5sgu de sm0bog + @
« Senast ändrad: 25 september 2004, 00:05:28 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #9 skrivet: 24 september 2004, 17:50:11 »
Citerar lite ur allmänna avtalsvillkor för Elnät

Nätägarens anläggningar 3.3 Nätägarens ledningar är avsedda för elanslutningen och överföringen av el och får inte utan tillstånd från nätägaren utnyttjas för annat ändamål.

Under punkt 3.4 Mätanordningen är nätägarens egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av nätägaren eller någon som denne anlitat.

 Kundens anläggning 3.6 Alla förekommande arbeten pÃ¥ kundens elanläggning skall utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.

Tror också att ett försäkringsbolag skulle ha en del att säga (och väldigt lite att betala ut) om något hände. Mätaren tror jag inte kommer gå baklänges, inte utan att gå sönder i alla fall.

mao...det kan bli dyrt att prova



Tack för tillrättaläggandet...bäste Norrlänningen!

....Hustrun tackar oxo.. hon känner på lukten (min..) , när ngt är galet, skumt eller olagligt..

...Grannen?..ja..han flabbar ju förståss'..men han har ju ingen värmepump ..stackarn..så jag unnar honom ett gott nytt skratt på min bekostnad!

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #10 skrivet: 24 september 2004, 18:00:13 »
Jojo..det där är ju vad det stÃ¥r i "boka" jag tycker själv fortfarande att det vore skoj att VETA om det funkar..men fan vet vem som törs testa...  8) ;D

Men att testa funktionaliteten borde ju gÃ¥ ändÃ¥...utanför själva nätet. Funkar det där sÃ¥...kan vara värt ett par hundra med en mätare Ã¥ssÃ¥ bara för att SE om den gÃ¥r baklänges  ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #11 skrivet: 24 september 2004, 18:16:13 »
Privatpersoner och föreningar med små vindkraftverk och/eller vattenkraftverk levererar/förbrukar sin energi på det sätt du beskriver. (ungefär) :-\

De har dock naturligtvis en uppgörelse med nätägaren och förmodligen en speciell mätapparatur för ändamålet.

Om jag får gissa så är de intitiala kostnaderna för mätutrustning och överenskommelse om att få "leverera" el så stora att din ungturbin och elgenerator borde ligga på minst 40 kW för att det skall bli någon affär.

Kontakta någon vatten/vindkraftförening för att ta reda på hur det hela fungerar och vad det kostar att komma igång, hör sedan av dig hit igen, det är nog fler än en som skulle kunna tänka sig att elda ved om man kunde nolla elräkningen och kanske t.o.m. få lite utbetalt! ;D

/Rickard

Tack för vederhäftigt genmäle Rickard!

...men jag är så tacksam och rädd_om de lilla ja' har..
min värmepump (NIBE Fighter 2010-8)..å' nu ska jag gå
å' klappa om den och se om jag behöver ändra någon parameter...

Grannen..måste jag oxo gå till... å' täppa till käften på'n... innan han skrattar ihjäl sig...

Undrar om Bosse Ringholm har nå't i bakfickan åt mej..
uttag_av_energi_ur_luft_skatt....
nää..de' bli nog nå'n subtilare formulering...

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #12 skrivet: 24 september 2004, 18:54:52 »
Jojo..det där är ju vad det stÃ¥r i "boka" jag tycker själv fortfarande att det vore skoj att VETA om det funkar..men fan vet vem som törs testa...  8) ;D

Men att testa funktionaliteten borde ju gÃ¥ ändÃ¥...utanför själva nätet. Funkar det där sÃ¥...kan vara värt ett par hundra med en mätare Ã¥ssÃ¥ bara för att SE om den gÃ¥r baklänges  ;D

Jaa..Du Norrlänningen...

För en tid sen..språkade jag med en som basade för ett
antal el_montörer (Lokala elverket härstädes)..

..Han berättade att en av hans montörer hade kopplat in
en elmätare så.. att de fyra tåtarna (från elverket) var inkopplade i 'fel ände' på mätaren...han såg genast att
elmätaren tuffade på.. men baklänges.

Mätaren var ju ny..men siffrona började med 99999876...
...f_n tro et'...i varje fall måste skivan, som snurrar, ha varit
utan spärr för 'bakåtgående'..

Min el-mätare är av impulstyp..1000 blippar/kWh..
..för övrigt ett bra sätt att mäta luftpumpens el-förbrukning..men de' gäller å' passa på när hustrun inte är hemma..hi hi..
..enfasgruppen kopplas bort med hjälp av jordfel(s?)brytaren..
..trefasgruppen berörs inte av jorfelbrytaren..
å' sen' äre' bar' å' räkna pulser/min..å' räkna om å' dona..

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #13 skrivet: 24 september 2004, 20:21:29 »
Tanken annars var knifab...har för mig att jag sett/läst nån stans (kan tom vara här) att deras mätare är från nått litet lokalt elbolag. Men om vi ska sluta med att dels prata paragrafer å dels vad som vore roligt att testa, så vete f*n vad som händer när streten du matar ut når närmaste transformatorskåp, spontant så tror jag att det flyger.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ström till värmepumpen..
« Svar #14 skrivet: 24 september 2004, 20:49:12 »
Citera
Kontakta någon vatten/vindkraftförening för att ta reda på hur det hela fungerar och vad det kostar att komma igång, hör sedan av dig hit igen, det är nog fler än en som skulle kunna tänka sig att elda ved om man kunde nolla elräkningen och kanske t.o.m. få lite utbetalt!
Rickard, och alla andra som ev är intresserade av att tillverka i stället för att förbruka ta en titt påhttp://www.sero.se/
Allt går, det är bara olika svårt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 596
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!