Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Accumulatortank ??  (läst 5950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Accumulatortank ??
« skrivet: 07 oktober 2009, 11:47:35 »
Hej, jag försöker få klart för mig vilken typ av accumulatortank jag ska köpa, och storlek på denna.
Det verkar finnas flera läger, antingen slinga i tanken till det varma tappvattnet, eller en förrådsberedare.

Pumpen jag har är en Bonus 8, och vattenburen golvvärme.

Helst skulle jag vilja behålla den vattenburna kökspannan att elda i dom dagarna bergvärmen inte räcker till, om det är möjligt att kombinera?

Sen undrar jag oxå om man ska skaffa en tank som också har solslinga för ev framtida solpaneler?

Mvh
Björn



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Accumulatortank ??
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2009, 16:17:57 »
Det låter som du ska ha en tank med VV-slingor, gärna dubbla. På den kan du docka vedpannan, din VP med fast kondensering och solpaneler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Accumulatortank ??
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2009, 22:48:52 »
Tack för svaret, nu kom förstås några följdfrågor. Med dubbla slingor, menas det med en slinga för tappvarmvatten och en för solslinga? Jag har tittat lite på Strömnäspannan och KV serien, 500 liter.

Skall man i sådana fall koppla på vedpannan på samma slinga som solpanelerna och bergvärmepumpen på en separat ingång?

Detta bör installatören givetvis kunna, men det verkar som flera är lite tveksamma till att köra både bergvärmepump och vedpanna tillsammans mot samma acctank.

Du verkar ha riktigt bra koll på detta med värmepumpar så jag skulle vara mycket tacksam för ett kopplingstips som jag kan luta mig lite mot när jag ska beställa och framförallt att vidarebefodra till installatören (kompis).

MVH
Björn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Accumulatortank ??
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2009, 08:26:13 »
Jag menade dubbla VV-slingor, man brukar ha en förvärmning i nedre delen och toppvärma i övre delen, så är det på KV500.

Vedpanna och värmepump (med fast kondensering) brukar man köra direkt mot tanken.

Solvärme med växlare eller solslinga i botten eftersom man brukar ha glykol till solvärmen.

Men kör du idag med flytande kondensering med din bergvärmepump så är det svårare att kombinera med sol och ved, tycker du inte den räcker till?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Accumulatortank ??
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2009, 08:52:43 »
Systemet är inte i bruk än pga renovering och tillbyggnad av huset.Det befintliga systemet är radiatorer från 50 talet, vattenburen kökspanna och en nibe elpanna som är dockad till detta. Men allt skall bort utom vedpannan om det funkar. Hål borrat 200m och bonus pump som skall kopplas in nu under hösten till vattenburen golvvärme.

Jag är ute på teflon polerad is inom detta område! Fast respektive flytande kondensering, är det något vp är antingen eller? Eller beror det på hur man kopplar in komponenterna och hur man sen kör dom?

Känns som jag skulle behöva lägga ditt huvud i en kopiator, många nybörjarfrågor här.

Mvh
Björn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Accumulatortank ??
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2009, 09:23:19 »
Aha, mitt råd är att inte göra systemet för komplicerat. Har du en bra dimensionerad bergvärmepump så är värmen så pass billig att det inte lönar sig att köpa ved och elda med. En del har dock en vedpanna som backup om nått krånglar, men de kopplas då parallellt mot VP:n med avstängningsventiler och körs normalt inte.

Principskiss:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10202-3.pdf

Samma sak med solvärme, det är svårt att få ekonomi med solpaneler annat än på mycket lång sikt.

Varför en Bonus 8 ?
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 09:26:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Accumulatortank ??
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2009, 10:30:13 »
Ok, tack för tipset. Bonus 8:an blev det pga, en mycket förmånlig deal med borrning och just det märket. Är det något man bör känna till om Bunus pumpen?

Men du menar att man kör antingen V pump eller ved panna, och att man stänger av och separerar antingen det ena eller det andra systemet.
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 10:40:27 av zacke69 »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Accumulatortank ??
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2009, 11:13:19 »
Har man befintlig murstock och vedpanna så är det dumt att koppla bort dessa. Det är vettigt att kunna elda någon gång då och då för att hålla murstocken torr, speciellt höst och vår.

Jag har både VP och vedpanna och jag har värmesystemet kopplad parallellt precis som Carl N beskrev. Och det räcker i princip med en endaste ventil för att förhindra cirkulation i vedpannan vid VP-drift(i alla fall är det så med Thermia), vid ved-drift öppnar jag ventilen och ställer VP:n i VV-drift(vad detta då kan heta på Bonus vet jag inte) då brukar växelventilen normalt stänga och så blir det ingen oönskad cirkulation i VP:n. Däremot så är det vettigt med 4st ventiler, 2st på vardera systems fram resp. returledning ifall man behöver serva något.

Varmvattnet har jag däremot seriekopplat, kallvatten in i vedpannans beredare och sedan vidare in i VP:ns beredare. Då får jag inget stillastående vatten och om jag eldar så förvärms varmvattnet så mycket så VP:n i princip aldrig behöver tillverka varmvatten.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Accumulatortank ??
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2009, 11:42:11 »
Låter som att det finns hopp, när man lyssnar på er gurus.

Lite lustigt bara att dom flesta montörer och leverantörer har två eller tre helt motsatta lösningar, principen borde ju vara i stort sett den samma oavsett när det gäller VP.

Pratade precis med dom som tillverkar bonus pumpen, och när jag började prata acc tank sa han hm, det är struligt det där, det bästa är att endast VP levererar endast värme till golv/radiatorer, och hålla en temp på ca 40C, skulle man dessutom värma tappvatten med den upp till 60C så skulle den ha sådan dålig verkningsgrad, och detta gällde alla VP, nu var det spetsberedare och elpatroner som gällde, och massa hm lite bökigt att få till det där mm mm mm. Tyvärr tog hans mobilbatt slut, men jag ska jaga honom igen. Nu verkar det ju näst intill omöjligt och väldigt bökigt med bergvärme?

Tack för svar och mera tips

/Björn

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Accumulatortank ??
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2009, 12:52:09 »
Det ÄR bäst om VP:n får arbeta direkt mot värmesystemet(radiatorer och/eller golvärmeslingor). VP:n arbetar effektivast då och därmed också billigare drift.

Däremot så var det flera av mina offertlämnare som ville koppla värmesystemet i serie.
Retur från värmesystemet -> Vedpannan/acktankens shunt -> VP -> Stigare/framledning till värmesystemet.
Detta fungerar säkert bra om man eldar mycket och ofta och bara vill ha VP:n som stöd. Men när vedpannan/acktanken är kall så värmer VP:n även dessa vilket inte är vidare ekonomiskt...
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 13:09:42 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Accumulatortank ??
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2009, 13:00:52 »
Ok, så vad är ditt råd till mig, ska jag hoppa över acctank, eller måste jag ha en sån oavsett om jag bara kör vp till uppvärmning av huset.
Hur löser jag bäst tappvarmvattnet?
Och min köksvedpanna har ingen tank, utan den värmer direkt ut i radiatorsystemet i nuläget vilket betyder att så fort brasan slocknar sjunker tempen och den trista elpannan tar över.

Supertacksam över era svar till förmodligen korkade frågor!

/Björn

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Accumulatortank ??
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2009, 14:31:58 »
Om jag har förstått det rätt så har Bonus-pumpen som du har ingen inbyggd beredare?
Eller har du möjlighet att byta upp dig till en med inbyggd beredare?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Accumulatortank ??
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2009, 14:53:12 »
Vad jag läste om Bonus-pumpen så har den en inbyggd beredare på 200 liter. Den behöver ingen acktank eller extra VVB för att funka.

Eftersom du inte har nån acktank till din vedpanna idag så är det slöseri att köpa en sån tycker jag, koppla bara in din vedpanna som backup på värmesystemet. Skorsten bör du sätta en hatt på för att den inte ska bli för fuktig.
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 14:54:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zacke69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Accumulatortank ??
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2009, 15:27:06 »
Nä alldeles riktigt, det är endast en värmepump, och den har stått ouppackad i 3 år, så tyvärr är det nog svårt att byta upp mig i dagsläget, så jag får nog försöka göra det bästa av situationen.

Är det då acctank som gäller? Och problematiken kvarstår tydligen då med vamvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Accumulatortank ??
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2009, 16:30:13 »
Nä alldeles riktigt, det är endast en värmepump, och den har stått ouppackad i 3 år, så tyvärr är det nog svårt att byta upp mig i dagsläget, så jag får nog försöka göra det bästa av situationen.

Är det då acctank som gäller? Och problematiken kvarstår tydligen då med vamvatten.


Aha, jag ser på http://www.energisparnord.se/ en bild på en bergvärmepump utan VVB också, i så fall behöver du en acktank med VVB eller VV-slingor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!