Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: prisutvecklingen pÃ¥ L/V- pumpar  (läst 26645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
prisutvecklingen på L/V- pumpar
« skrivet: 27 januari 2007, 22:58:48 »
Nu är det beställt!
Nibe 1230-6, 150m borra.
Fick även med uppstagning av skorstenen i offerten.
Snackade till mig 20m extra borra (150m) för 3000:- Thumbsup
Totalt 110000:-

Om 4-5 veckor borras det.



Man undrar lite hur det är ställt på marknaden för Luft/Vattenpumpar, priset på dessa maskiner börjar nu närma sig 100 kilo kronorsstrecket och i en del fall till och med över. Om man jämför med ovanstående bergpumpsinstallation så skulle iaf. inte jag tveka att välja en bergpump när det inte skiljer mer i pris (ja, jag vet att detta inte är ett möjligt alternativ för alla). Nåja, en tankeställare är det i alla fall...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 07:58:26 »
Jag vill hålla med dig. Själv satte jag in en CTC 105 direkt mot befintlig panna, totalt 35000 kr och en lösning för de närmaste 10-15 åren sen är väl pannan slut och VP i vart fall omodern och oekonomisk. Ecoel eller Ecologic föll bort för de var dyra. Hellre en VP in i huset fort till lägsta pris än en fullständig lösning för 80000 eller mer!

När det verkligen blir dax att lägga ut så mycket får man gräva eller borra!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2007, 10:10:12 »
Nu är det beställt!
Nibe 1230-6, 150m borra.
Fick även med uppstagning av skorstenen i offerten.
Snackade till mig 20m extra borra (150m) för 3000:- Thumbsup
Totalt 110000:-

Om 4-5 veckor borras det.



Man undrar lite hur det är ställt på marknaden för Luft/Vattenpumpar, priset på dessa maskiner börjar nu närma sig 100 kilo kronorsstrecket och i en del fall till och med över. Om man jämför med ovanstående bergpumpsinstallation så skulle iaf. inte jag tveka att välja en bergpump när det inte skiljer mer i pris (ja, jag vet att detta inte är ett möjligt alternativ för alla). Nåja, en tankeställare är det i alla fall...

// Grolim

Ja, jag var inne på luft/vatten när nu pannan ska ut, men den relativt lilla prisskillnaden avgjorde till bergvärmens fördel.
Dessutom kommer jag att skippa FTX, och enbart köra frånluft, då ökar ju husets effektbehov, då känns bergvärmen ännu mer rätt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2007, 12:12:07 »
Finns det någon här på forumet som skulle vilja ta av sin tid till att förklara för mig, och säkert många andra, vad det är som är så dyrt i en L/V-installation. Jag vet vad hårdvaran kostar hos Rinkaby = utpriset till kund inkl. moms, 63 900 kr för en NIBE Fighter 2010-6 + Nibe VVM 300, men sedan då? Vad är det som gör att kostnaden rusar iväg upp till 100 000 kr och i bland till och med ännu högre?
Ta förresten min egen installation som ett exempel, hårdvaran inkl. allt (från den minsta skruv till pump (EcoAir 5.9) och styr (EcoLogic)) kostade mig 48 500 kr från Rinkaby, lokala VVS-firman ville ha 85 000 kr för att lev. och installera.

L/L- pumparna kostar ju inte mer än 20 - 25 000 kr färdiginstallerade, i den kostnaden ingår ju också en eller ett par gubbar som gör jobbet åt firman.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2007, 12:39:15 »
Jag har för mig att jag gjort detta förut, men men.....om man tar en ctc 105 med ecoel & tar för den pumpen 63000:- elpanna & ja jag vet att rinkaby tar 60200:- men det kan man som liten handlare inte hÃ¥lla det hoppas jag du förstÃ¥r.....Sen tar man dit n elektriker för att dra strömmen & alla givare osv brukar hamna pÃ¥ mellan 3500:- & 4000:- ink material, sen arbete med att installera & ta ut samt forsla bort den gamla pannan brukar ta 2 arbetsdagar för tvÃ¥ personer tar man dÃ¥ 360:- plus moms i timmen per man vilket borde vara en ganska vanlig timpeng sÃ¥ hamnar man pÃ¥ en summa av  14400:- för arbetet med moms, alla rördelar med exp kärl, isolering osv brukar hamna pÃ¥ ca  7000:- slÃ¥r man ihop dessa siffror fÃ¥r man ett pris pÃ¥ 87900:- vart standardpris pÃ¥ en ctc 105 med ecoel installerad & klar är 87000:-...........mer än sÃ¥ kan inte jag redovisa för .......hoppas det räcker......

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2007, 13:23:52 »
Tack Nisse-Gurra... Dina priser verkar vara humana i jämförelse med andra.

MEN, hur förklarar ni andra VVS- företagare då, att era priser hamnar på 100 000 eller mer, när Nisse-Gurra klarar av att göra samma sak, fast billigare?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2007, 17:36:14 »
Större efterfrågan än tillgång på installatörer har nog drivit upp priserna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2007, 18:35:08 »
Jag kan väl säga såhär också: hade vi sålt luft/luft pumpar för en sammanlagd summa av 87000:- så hade vi haft betydligt mer pengar över.....alltså vinsten är större på luft/luft sidan än luft/vatten......

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 22:21:16 »
Större efterfrågan än tillgång på installatörer har nog drivit upp priserna.

Så kan det förstås vara...

Jag kan väl säga såhär också: hade vi sålt luft/luft pumpar för en sammanlagd summa av 87000:- så hade vi haft betydligt mer pengar över.....alltså vinsten är större på luft/luft sidan än luft/vatten......

Utan att själv ha en aning, bara ren spekulation... kanske är det som så att det procentmässigt ligger ännu högre påslag på en L/L- pump jämfört med L/V- pump, men att vi kunder inte märker detta då kundpriset är lågt på en L/L jmf. med L/V.

Rent tekniskt, skiljer det sig innehållsmässigt så ofantligt mycket mellan L/L och L/V, och vad är det som blir så dyrt i en L/V? Jag ställer frågan för att jag är nyfiken på hur de olika teknikerna fungerar på detaljnivå.

Harken!
Har du koll på hur mycket du sparade med bara L/L- pumparna?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2007, 23:47:58 »
Större efterfrågan än tillgång på installatörer har nog drivit upp priserna.

Så kan det förstås vara...

Jag kan väl säga såhär också: hade vi sålt luft/luft pumpar för en sammanlagd summa av 87000:- så hade vi haft betydligt mer pengar över.....alltså vinsten är större på luft/luft sidan än luft/vatten......

Utan att själv ha en aning, bara ren spekulation... kanske är det som så att det procentmässigt ligger ännu högre påslag på en L/L- pump jämfört med L/V- pump, men att vi kunder inte märker detta då kundpriset är lågt på en L/L jmf. med L/V.

Rent tekniskt, skiljer det sig innehållsmässigt så ofantligt mycket mellan L/L och L/V, och vad är det som blir så dyrt i en L/V? Jag ställer frågan för att jag är nyfiken på hur de olika teknikerna fungerar på detaljnivå.

Harken!
Har du koll på hur mycket du sparade med bara L/L- pumparna?

// Grolim

Det som skiljer en L/L - L/V.
Ska sätta en L/V imorgon och jag använder inverter R410A maskiner så utedelen är nästan samma dock en lite dyrare inköp än de stora flertalet L/L som finns på marknaden.
Inne i huset är skillnaden dock mycket stor.
L/V Har en riktig panna av metal ingen plast låda som en L/L. Den har dubbla plattväxlare (trippla om man har 2-utedelar) expantionkärl, dubbla cirkpumpar, 300L VVB rostfri, elpatron, shunt och en massa temp givare mm. Sen har du även rumsgivare.
Sen tiden att montera allt är stor skillnad mot en L/L
I priserna ingår tank + panna demontering.

Jag har säkert missat en del men det är en finger visning.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 23:56:08 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 23:58:12 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2007, 23:24:51 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim

Vad då inte ingår??? Det gör det visst...

Men köper du en enklare L/V så får du göra en lång lista på delar som du måste köpa till.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2007, 23:40:59 »
Som någon skrev tidigare i någon tråd..... antingen är L/V för dyrt eller så är Bergvärme för billigt..... och så vet jag att svågrarna som är röris, elektriker (de är små) kan ha bekymmer med att köpa in och konkurrera med tex. rinkabys utpriser till kund kan vara svårt... men det använder jag mot dom. Sedan har vi ju grossisterna också antar jag. Grossisten i Linköping var 5000 kr. billigare än den tradionella grossisten i Norrköping när jag köpte min vedpanna. Den första delen i mitt inlägg är bara vad jag tycker, den andra delen vad jag vet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 00:29:15 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim

Vad då inte ingår??? Det gör det visst...

Men köper du en enklare L/V så får du göra en lång lista på delar som du måste köpa till.

Hmm.. Jag vet vad som "ingår och inte ingår" i en total installation, men det var inte vad som efterfrågades av mig. Jag förtydligar frågan. Tillverka en utedel för luft/luft och tillverka en utedel för luft/vatten - under locket, vad är det som skiljer åt rent tekniskt, vad är det som kostar så enormt mycket mer i en luft/vatten utedel att det försvarar ett 3 - 4 ggr så högt pris på produkten till slutkund?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 07:32:36 »
Jag har varit inne på detta tidigare i annan tråd. L/L är en liten sikt på mellan 30 och 40 kg, L/V brukar väga 100 kg. L/L ger typiskt 3,6 kW vid +7°, de svenska nibe och ctc ger från dryga 5 kW och uppåt vid den tempen, de är också 3 fasare och har en hel del rostfritt i sig.

Om skillnaderna behövs är en annan sak, men det är som att jämföra en liten Toyota med en stor SUV. Sen kanske man inte behöver en SUV.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!