Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 20 augusti 2012, 09:05:09 »

 Allt sparas, antingen för framtida behov, eller om det går att sälja eller använda de gamla glasrutorna. Vi försöker renovera på klassiskt vis, dvs. med linoljebaserad färg och kitt.

 Vi får med "IVT anywhere" också! Är detta system bara åtkomligt via smartphone, eller går det att komma åt via internet också? Kan man se VP's loggar via detta system?
Skrivet av: vedpannan
« skrivet: 18 augusti 2012, 10:38:02 »

Skönt att det blev värmepump, när det väl är klart och inställt så kommer det att bli underbart när det är varmt och bara fungerar.
Härligt att du sparar dina gamla fönster! Blir glad i mitt byggnadsvårdshjärta  :) . Vad byter ni till för radiatorer? Blir det sektionsradiatorer eller blir det vanliga, typ C22?
Jag personligen är närapå pyroman så jag älskar att sitta och elda i vedspisen och kakelugn. Kommer att bli mysigt när ni får möjlighet att myselda då och då. Har ni något utrymme att spara de gamla fönstren ni byter ut eller säljer ni dom?
Hemma hos oss hade dom bytt ut den gamla pardörren mot en gräslig 60-talsdörr men sparat allt i uthusen i över 40 år. Så karmen och listerna låg i vedboden och dörrarna stod i logen. Var bara att ta bort masoniten från dörrarna och damma av listerna och spika dit dom. Till och med spikarna satt kvar.  :D
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 17 augusti 2012, 10:00:27 »

 Nu börjar det likna nåt!  :) Förmodligen kommer vi att gå på en lösning bestående av IVT EQE17 tillsammans med en kombimodul. Två borrhål på drygt 200m vardera...
 Vi byter ut alla radiatorer och går upp i rördimension. Alla elradiatorer kastas ut.

 Vi har bestämt oss för att satsa på de gamla englasfönstren, så de renoveras för tillfället. Det tar nog ett tag att gå runt huset, men är förhoppningsvis värt besväret. På övervåningen kommer vi att byta till moderna fönster av säkerhetsskäl (utrymning)!

 Kakelugn fixas till och vedspis byts!

 Dyrt som attans blir det, men det är förhoppningsvis en investering som håller i många år...
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 11 juni 2012, 21:11:23 »

Det är timmerhus och ca 2,50 i takhöjd, ingen spiskåpa, men det låter som ett bra tips att kolla spjäll och sånt!
Radiatorerna är en mix, en del är helt OK, och en del bör nog bytas. De flesta termostater och ventiler ska nog också bytas innan vintern...

 Att temperaturen ut var så hög beror till stor del på att det inte finns någon som helst regering på pannan, men det blev inte olidligt varmt i huset med 70 grader ut och 60 i retur vid 5 grader utetemp, så det ger en indikation på värmebehovet...

70 ut vid fem plusgrader är helt galet. Teoretiskt så skulle ditt radiatorvatten koka vid 10-15 minus grader så fall om du vill ha samma temperatur. Att köra ut varmt en stund som det låter som ger ju ingen indikation. Nu är det ju visserligen varmt ute men om det blir lite kyligare några dagar försök ha koll vad som behövs. En annan sak du kan göra är ju att kolla upp vadcdu har för radiator i ett specifikt rum. Leta upp den på nätet ( ev med hjälp härifrån ) kolla vad för effekt den ger vid 55/45/20. Har du dåligt isolerat hus börja med att räkna på ca 100 watt/ m2. Efter du kollat det så kan vi fortsätta.
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 11 juni 2012, 13:06:29 »

Är det ett timmerhus eller är det sten? Högt i tak? Tycker att det verkar otroligt hög temp ut till radiatorerna vid den utetempen...
Sen i köket, är det en murkåpa över spisen med en järnstång ner som man öppnar spjället med?

Det är timmerhus och ca 2,50 i takhöjd, ingen spiskåpa, men det låter som ett bra tips att kolla spjäll och sånt!
Radiatorerna är en mix, en del är helt OK, och en del bör nog bytas. De flesta termostater och ventiler ska nog också bytas innan vintern...

 Att temperaturen ut var så hög beror till stor del på att det inte finns någon som helst regering på pannan, men det blev inte olidligt varmt i huset med 70 grader ut och 60 i retur vid 5 grader utetemp, så det ger en indikation på värmebehovet...
Skrivet av: vedpannan
« skrivet: 08 juni 2012, 11:47:46 »

Är det ett timmerhus eller är det sten? Högt i tak? Tycker att det verkar otroligt hög temp ut till radiatorerna ved vid den utetempen. Kan det ha varit så att termostaterna har strypt så att nedre delen av elementen bara var ljumma? Returen var ju såpass hög.

Själv har vi klarat oss med ett el-element på 2000W för att hålla köket (49m2) varmt om vi åkt bort över en helg och inte varit hemma och eldat i köksspisen under vintern. Visserligen har vi bara 2m i takhöjd på nederplan men det är 5st englasfönster och 6" timmer i väggarna och locklistpanel på utsidan och ingen som helst tilläggsisolering.
Har själv gått i tankarna att konvertera till vattenburen värme och/eller värmepump/fliseldning/vedpanna via kulvert men låter bli då huset har klarat sig från moderniseringar, jag är byggnadsvårdstaliban  a:gl

Men hur skulle det vara med byte till större radiatorer och kostnad på det? Jag skulle gärna se ett värmepumpssystem i ditt hus tillsammans med kakelug och vedspis då det borde fungera fint.
Vi klarar att hålla det varmt och skönt i vårt hus med endast vedspis och kakelugnar utan extra stöd från elelement när vi är hemma och eldar.

Sen i köket, är det en murkåpa över spisen med en järnstång ner som man öppnar spjället med? Det har vi och under årens lopp hade det fastnat matfett, damm, fågelbajs mm, på kanten som ska täta mot spjället så det stod öppet på några centimeter och det gjorde skillnad natt och dag efter att jag tvingat mig upp och skrapat rent kanten för att få det tätt. När en 8 meter lång kanal på 30x30cm står öppen så är det ett fruktansvärt drag som suger ut oerhörda mängder värme.

Ändrat stavfel
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 07 juni 2012, 14:22:45 »

Rätt eller fel?
Sen är frågan skall kaminen och kakelugnen vara kvar?
Kan du använda vedpannan...

Rätt! Jag räknar med att behöva fixa en och annan vägg och ett och annat golv, och då lär täthet/isolering bli bättre. Fönstren måste också åtgärdas, kanske genom att renovera och byta till isolerglas i innanfönstren.

Kamin och kakelugn ska vara kvar och användas för spets- och mysvärme.

Vedpannan är nog körd, tyvärr! Så, någon ny lösning behövs innan vintern!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 juni 2012, 19:03:54 »

Typ 60000 kwh/år   sparar in i rnda slängar 43000 av dessa :)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 01 juni 2012, 17:38:28 »

Citera
Jag har börjat fundera på en VP-lösning till vårt hus från slutet av 1700-talet. Huset är i två plan och ca 300m2 stort. Englasfönster som det blåser rakt igenom. P.g.a tonårsbarn får man räkna med ganska högt behov av VV.
Låter som att huset har ett stort energibehov.
Att dimensionera VP efter nuvarande förutsättningar gör att allt blir överdimensionerat när energisparande åtgärder har tagits.
Att dimensionera efter framtida förutsättningar gör att huset kommer att bli kallt tills dess att åtgärderna är utförda.
Rätt eller fel?
Sen är frågan skall kaminen och kakelugnen vara kvar?
Kan du använda vedpannan tills dess att du blivit klar med fönsterbyte och möjligtvis tilläggsisolerat?
Vad får du göra på huset, finns det några restriktioner på grund av husets ålder?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 juni 2012, 15:42:43 »

Vid 72 graders framledning kan vi ha 2,43 i COP om vi trixar lite tummenupp

Då får vi lätt 3 i årsmedel COP ändå :)
Skrivet av: vedpannan
« skrivet: 01 juni 2012, 13:06:47 »

Det är ett 1700-tals hus med englasfönster!

För att förtydliga, det är englas med innanfönster. Denna typ av fönster har bättre U-värde än ett kopplat tvåglasfönster och i mina hemtrakter så är dom kopplat tvåglas det mest vanliga typen av fönster i kåkarna. Många med värmepump dessutom. http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/gamla-f%C3%B6nster-kan-bli-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-nya
Tror att det är dags att döda lite myter kring fönstertillverkarnas propaganda.
förtydligade mig
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 01 juni 2012, 11:45:54 »

Det är ett 1700-tals hus med englasfönster!


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 juni 2012, 11:35:45 »

Tveksamt om det verkligen krävs 55 vid plus 5  då har huset inget tak :o
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 01 juni 2012, 11:31:35 »

Värmepump i ett 1700-tals hus med englasfönster är inte realistiskt.
Vilken storlek på pump måste man inte ha då för att klara energiflödena och hur många borrhål måste inte borras för att inte suga ner hålet redan i november!
Och vad blir kostnaden?
Kör du över 55 grader i radiatorkretsen vid 5 graders utetemperatur så bör du elda.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 juni 2012, 11:21:23 »

En ZH30K4E-TFD  en helt vanlig Copeland kompressor ger 2,58 i COP vid 65 graders kondensering och ger 6,64 kw
Vid 42 graders kondensering ( förmodad års medel temp som tilverkas) ger den 7,39 kw till 4,18 i COP. :)

Så det sämsta vi får är 2,5 ggr pengarna, nu är detta med R134a det blir lite annorlunda med R407c, kompressorn ger mer effekt men till lite sämre COP. Därför borde TS satsa på en maskin med R134a som köldmedium tummenupp
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 01 juni 2012, 10:18:45 »

Flis är ett bra alternativ till gamla hus det är inte ovanligt att klara 20 grader delta inne ute med vp det vill säga 10 minus ute 10 plus inne. om man inte lägger in golvvärme och kompletterar med aerotemprar.

Skaffa ingen egen flistugg...  Jag provade med en liten för 70 hk i en dag det blev 9 kubik och jag var helt slut. 10 traktor timmar a 250 kr + 1000 för flistuggen. Använd en entreprenör med en bar flis tugg ska inte kosta mer än 45 - 55 kr / kubikmeter. Vilket ger 14 öre / kW
Hugg på vintern och samla i högar flisa i augusti.

Till dom som säger 230 kr frakten !! vart ska flisen levereras det är oftast dyrare att frakta flis än att flisa + materialet.

Har frågat många vp om vad en vp ger för effekt vid 65 grader eller cop och aldrig fått ett svar annat än tror eller gissar.
Skrivet av: aromata
« skrivet: 29 maj 2012, 12:10:10 »

Men det jag reagerar mest på att det första ni pratar om är fönsterbyte. Är det verkligen gamla englasfönster med lösa innerbågar som man tejpar? Då hävdar jag promt att inte byta ut dom. Med enkla åtgärder så kan man få bra effektivisering med dessa gamla fönster. Virket som stått emot väder och vind långt över 100 år visar att det inte är "gammal skit", om dina snart är kanske 300år så,, ja,,.
Det mest effektiva är att se till att innerbågen är tät, alltså kitta om det behövs, sedan tejpa med fönsterremsor. Vill du inte tejpa så kan du byta till fasta lister som håller tätt så slipper du ett moment. Fördelen är att fönstren blir putsade minst en gång om året, för man vill ju inte sätta dit ett skitigt fönster. 

Vårt hus har enkelglas och lösa innerbågar. Alla karmarna och de flesta ytterbågarna är snart 100 år gamla. De har alltid varit målade med riktig linoljefärg och är helt friska. De bågar som är nyare ersatte de som ruttnat beroende på rostande skruvar i vinkelbeslagen. Rost binder och leder in fukt. Jag skulle aldrig byta till moderna fönster, av estetiska skäl men också av ekonomiska. Problemet med vårt hus är inte fönsterna utan de kalla väggarna - dubbel tegel med luftspalt emellan. De blir kalla och ger kallras. Det är sånt man får leva med om man har förmånen att få bo i ett gammalt hus. Så jag instämmer ... byt inga fönster.
Skrivet av: henrik75
« skrivet: 29 maj 2012, 10:11:01 »

har du en bondtraktor så kan man köpa en flistugg som drivs av traktorns hydraulik,sen byter man en grej i tuggen beroende på hur tjock flisen ska va eller om man ska flisa sly.det är ju bra om man har nåt ställe att ha flisen på ,tex nån lada eller dylikt .flis går ju att elda på en gång utan att den ska torka .jag skulle köra flis om man har utrymmet och satsa på ett stort förråd med skruv .kanske kan ha en kulvert in i huset om du ska ha pannan i en annan byggnad.funkar bra för min svåger han har ett förråd på 5 m3 som han fyller på med traktorn 1-2 ggr i veckan på vintern när det är kallt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 maj 2012, 16:48:17 »

Om du ska elda flis kolla på Eta lär vara mycket bra pannor men antar att dom är rätt dyra.
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 28 maj 2012, 13:01:34 »

Tack för svar!

 Vedpanna! Jag tror inte att förnstren är från 1700-talet, men en bit över 100 år är de allt. Jag är medveten om att det är hög kvalitet på virket och att man kan få bra U-värde. Problemet är väl främst underhållet. Vi får se hur vi gör när vi fixar fasaden. Det kanske kan vara vettigt att byta glasen i innanfönstren, tack för tipset!

 Flis kanske kan vara intressant, eventuellt behöver vi en flistugg för att ordna flis till ridvägar. Finns det tuggar som kan flisa olika kvaliteter? Vad krävs för torkning och förvaring av flis? Kan eldning ske helautomatiskt, eller behöver man pyssla mycket med eldningen?
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 maj 2012, 10:33:23 »

Ska du enbart flisa sly till ett så stort hus ja då har man bra med jobb annars går allt virke att sälja som brännved även om det är ruttet. Dom få som jag känner som eldar med flis brukar använda sig av vanligt virke runt 10-20 cm dia ungefär samma som man gör ved av men visst funkar det med sly om man har gott om tid.
Skrivet av: henrik75
« skrivet: 26 maj 2012, 23:34:26 »

jo men det man tar om hand är ju oftast sly o träd som inte är säljbart ,det är ju det man flisar .man flisar ju inte bra virke .
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 maj 2012, 16:55:30 »

Men om man har egen skog så kan man ju sälja den även om man eldar egen ved har den ett värde man bör räkna på om man vill göra en rättvis kalkyl.
Skrivet av: henrik75
« skrivet: 26 maj 2012, 15:52:05 »

om man har egen skog så är det nästan gratis,är väl investeringen i en flistugg som kostar .
även från sågen så kan man få tag i det ganska billigt .
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 maj 2012, 23:08:00 »

skaffa en flispanna o ett stort förråd ,har du egen skog är det ju perfekt .även billigt att köpa flis av nån såg i närheten om man inte orkar flisa själv.nästan gratis uppvärmning ju .min syster har också ett hus från 1700-talet som drar kallt överallt .gör väl av med 40m3 flis ungefär o funkar kanon sen kör de ju elpatron på sommarhalvåret eftersom fliseldning inte funkar på sommaren .

Tror inte flisen är nästan gratis har för mig att man får 230kr m3 för brännved som kan vara genom rutten.
Skrivet av: henrik75
« skrivet: 25 maj 2012, 22:25:02 »

vet inte helt säkert ,men har för mig att de sa att vattnet började koka,svårt att få en bra temp. i pannan när de bara kör för tappvattnet.
Skrivet av: vedpannan
« skrivet: 25 maj 2012, 22:13:44 »

kör de ju elpatron på sommarhalvåret eftersom fliseldning inte funkar på sommaren .
Det låter som att det är dåligt drag i skorstenen, en bekant till mig kör ugnen året om men han har ett fruktansvärt stort hus så skorstenen är närmare 13 meter hög. Eller var det risken för bakbrand du menade? Till det så hade han kommentaren: "-Då har du dåliga grejer." =) Hans panna står konstant i 80 °C året om.
Skrivet av: henrik75
« skrivet: 25 maj 2012, 21:30:48 »

skaffa en flispanna o ett stort förråd ,har du egen skog är det ju perfekt .även billigt att köpa flis av nån såg i närheten om man inte orkar flisa själv.nästan gratis uppvärmning ju .min syster har också ett hus från 1700-talet som drar kallt överallt .gör väl av med 40m3 flis ungefär o funkar kanon sen kör de ju elpatron på sommarhalvåret eftersom fliseldning inte funkar på sommaren .
Skrivet av: vedpannan
« skrivet: 25 maj 2012, 20:19:55 »

Mitt problem är att jag är villrådig!  dontknow

 Bergvärme verkar vara en bra, lättsam lösning! Jag har inte bestämt mig än! Men, eftersom jag har egen skog kanske jag ska använda pengarna till att köpa en ny vedpanna,  acktank, skotare och en vedprocessor samt ett par transportörer... Iom att man börjar bli till åren kommen känns det inte som en bra lösning.

 Jag hugger gärna lite i skogen, men det får bli lite till "myseldning" och eventuell spetsning... Och ett par julgranar förstås...

 Jag är i alla fall glad över alla kommentarer och synpunkter! Fire away!!!

Så som det låter skulle kanske fliseldning passa fint,  kanske inte är så dumt när du har egen skog. Då kan du ha hur varmt du vill i kåken till låg kostnad.
Råd om värmepump låter jag andra göra som kan det bättre  :)
Men det jag reagerar mest på att det första ni pratar om är fönsterbyte. Är det verkligen gamla englasfönster med lösa innerbågar som man tejpar? Då hävdar jag promt att inte byta ut dom. Med enkla åtgärder så kan man få bra effektivisering med dessa gamla fönster. Virket som stått emot väder och vind långt över 100 år visar att det inte är "gammal skit", om dina snart är kanske 300år så,, ja,,.
Det mest effektiva är att se till att innerbågen är tät, alltså kitta om det behövs, sedan tejpa med fönsterremsor. Vill du inte tejpa så kan du byta till fasta lister som håller tätt så slipper du ett moment. Fördelen är att fönstren blir putsade minst en gång om året, för man vill ju inte sätta dit ett skitigt fönster. 

Jag gjorde ett litet experiment och flyttade in innerbågen så att den låg i liv med kanten på fönsterkarmen och fick då 12,5cm (förr var det ca 10cm) mellan ytter- och innerfönster vilket märktes på termometern på morgonen under vargavintern.
Sen går det att gå en bit till till att byta innerbågens glas mot lågemissionsglas och då klår du till och med 3-glasfönster i U-värde (1,60 gentemot 1,83). Det gjordes en utredning på Lunds Tekniska Högskola angående fönsters värmeförluster. http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/gamla-f%C3%B6nster-kan-bli-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-nya
Visst det är innanfönster som plockas i och ur men har man köpt ett hus från 1700-talet då har man något att förvalta. Men känslan när naturen kommer in i huset då vi plockat ur innanfönstren på våren och man hör alla fåglar sjunga är rent magisk.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 maj 2012, 06:48:13 »

Om vi måste tillverka 70 grader och ändå har COP 2,3 vid det driftfallet så är det väl ganska bra.  70 grader fram är inga problem, vi behöver inte ens börja trixa för att klara det. Bara att hänga på en maskin som vanligt.

Att vi ska behöva mer än 70-80 grader vid DUT är sällsynt.    :)
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 25 maj 2012, 06:08:57 »

60-70°C vid 5°C ute.. Det låter väldigt högt tycker jag  :-\  Vet inte hur det funkar på din vedpanna, men den temperaturen kan väl ändå inte vara den som skickas ut till radiatorerna? Sitter det någon blandningsventil eller nått innan?  :)  Annars har du nästan kokande radiatorvatten på vintern, och då funkar inte bergvärme så bra :)

Det finns ju visserligen olika vp, men en vp vill ju jobba med så låg temperatur som möjligt för att vara energi effektiv, och dom flesta klarar runt 60 °C max. Finns väl några som klara mer.
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 25 maj 2012, 00:57:16 »

@Purjo; Nej, eftersom jag inte vet... I våras (Mars, typ 5 grader utomhus) räckte 60-70 grader från pannan till, jag tror att returen var ca 10 grader lägre, men det var bara för bottenvåningen...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 maj 2012, 22:37:28 »

Du har inte talat om vilken framledningstemp du behöver när det är kallt...
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 24 maj 2012, 22:27:17 »

 Mitt problem är att jag är villrådig!  dontknow

 Bergvärme verkar vara en bra, lättsam lösning! Jag har inte bestämt mig än! Men, eftersom jag har egen skog kanske jag ska använda pengarna till att köpa en ny vedpanna,  acktank, skotare och en vedprocessor samt ett par transportörer... Iom att man börjar bli till åren kommen känns det inte som en bra lösning.

 Jag hugger gärna lite i skogen, men det får bli lite till "myseldning" och eventuell spetsning... Och ett par julgranar förstås...

 Jag är i alla fall glad över alla kommentarer och synpunkter! Fire away!!!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 maj 2012, 22:10:31 »

Det är nog inte så stor ide att koppla sol till en ecoheat utan extra acktank och ska man ändå köpa acktank finns det flera vp att välja bland kan bli hur många val som helst det här ;)
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 24 maj 2012, 22:05:26 »

Det finns väl inte så många olika lösningar om du redan bestämt dig för bergvärme?  Sc:,h
Det ända det gäller nu är ju att få tag på en bra installatör och en vp som klara av dina behov. Solfångare och sådant där annat kan man koppla in i efterrhand om du har en actank.
Sen har jag för mig att CTC EcoHeat har möjligheter att koppla in t.ex solfångare.

Men fortfarande så gäller det att räkna ut vad ditt hus behöver för effekt i vinter och anpassa systemet därefter. Sen kan du ju välja om du vill ha 100% energitäckning eller om du kanske bara vill ha t.ex 80% energitäckning och har räknat att du kommer att sänka din förbrukning med 20% om du tillägsisolerar, byter fönster el dylikt.. :)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 maj 2012, 22:02:58 »

Då ska du nog ha en rejäl acktank som bas i ditt system sen kan du bygga på vad du vill men det kostar lite extra men det förstår du säkert.
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 24 maj 2012, 21:55:12 »

 En annan sak att tänka på;

 I framtiden kanske man skulle vilja koppla in en solfångare, eller kökspanna, eller mantlad kamin, eller kanske t.o.m en "energy catalyzer"  :o så utbyggnadsmöjligheterna är, för mig, ganska viktiga!
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 24 maj 2012, 21:47:45 »

Tack, alla!  tummenupp

 Matten och fysiken har jag inga problem med, att verkningsgraden främst beror av energitätheten och delta T  :dt: är en självklarhet för mig. Problemet är snarast att det finns en sådan uppsjö av olika lösningar och olika sätt att lösa samma problem på. Jag är civilingenjör och kommer förmodligen att gräva ner mig i olika sätt att trimma anläggningen när den väl är på plats. För tillfället behöver jag hjälp help med att jämföra olika lösningar!

 Efter att ha läst en hel del inlägg innan jag registrerade mig inser jag att det finns några olika "skolor"! Jag hoppas på att få prata för och nackdelar med de olika lösningarna, och samtidigt starta mitt lärande inom området...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 24 maj 2012, 21:05:57 »

Olle 61
nej årscop skiljer sig inte så mycket på årsbasis.
Jag har tagit upp det i tidigare inlägg .. (tyvär är jag dålig på att länka och så men det finns att läsa i andra trådar)
Gör vvsaren rätt, ställer in flöden i kretsar och över radiatorer blir det tummenupp.

Gibbs
Tank är  tummenupp  . Installerad effekt på VP avgör om du behöver tank eller inte .
Jag räknar på plats hur mycket effekt man kan få in utan och när Tanken blir nödvändig, Det är matematik/fysik :)
så jobbar jag .. men vi är alla olika.
cocacola
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 24 maj 2012, 20:53:42 »

Det spelar stor roll. Men enrörs kan vara lågtemp. Om det inte är det kan man byta vissa radiatorer mot större och få ner temperaturen på värmebäraren.
Jag har enrörs och förra ägaren satte en fläktkonvektor i köket och jag har bytt 3 radiatorer på strategiska ställen mot större. Framledningstempen vid -15 °C är obetydligt högre än en unge med feber...

Väldigt mycket hänger på hur många radiatorer man har också... Själv har jag en framledningstemperatur vid -15  °C på 64 °C ...... Det är INTE bra för en vanlig simpel CTC 8,5....  :'(
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 24 maj 2012, 20:26:00 »

Hög eller lågtemperatursystem spelar ingen större roll då?

Det spelar stor roll. Men enrörs kan vara lågtemp. Om det inte är det kan man byta vissa radiatorer mot större och få ner temperaturen på värmebäraren.
Jag har enrörs och förra ägaren satte en fläktkonvektor i köket och jag har bytt 3 radiatorer på strategiska ställen mot större. Framledningstempen vid -15 °C är obetydligt högre än en unge med feber...
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 maj 2012, 20:13:42 »

Inga problem att fixa till det där Leroy    tummenupp
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 24 maj 2012, 19:55:01 »

Allt går att lösa med bergvärme :) Mycket hänger på vad du har för framledningstemperatur när det är kallt ute, men det känns som att du kommer att få skaffa en skaplig vp som klarar av höga framledningstemperaturer.

På jobbet i nya verkstan så står det en Thermia tror det är 16kw som lyckas värma hela lokalen, dock är det 4 borrhål tror jag... Men som sagt allt går med bergvärme ;)
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 24 maj 2012, 19:44:25 »

-> aromata
 Ja, det gäller att bevara det gamla, men ändå få till modern komfort. Om man fryser är det en klen tröst att huset är gammalt och fint!

-> Cocacola
 Hög eller lågtemperatursystem spelar ingen större roll då? Bör man ha ackumulatortank, eller kan det funka ändå?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 24 maj 2012, 17:28:56 »

Det ska inte vara några problem att anpassa en lösning till ditt hus.
Att det är ett enrörs system har ingen betydelse.
Det blir samma avkylning och flöden som i ett 2 rörs system

Beroende på lösning och önskad besparing /comfort dimensionerar man effekten mellan 50-100% , 
Cocacola
Skrivet av: aromata
« skrivet: 24 maj 2012, 16:21:18 »

Är huset från 1700-talet har ni mycket att ta hänsyn till - om det inte redan är sönderrenoverat förstås. Annars får ni gå försiktigt fram och tänka på att ni sitter på en kulturskatt!

Vårt hus är "bara" 100 år men i orginalskick så tilläggsisolering och moderna förnster låter sig inte göras. Det blir lite kallras från de dubbla tegelväggarna men det får man ta.
Skrivet av: Gibbs
« skrivet: 24 maj 2012, 14:49:39 »

Tack för svar!

 Problemet är att vi inte har någon bra energihistorik eftersom vi just flyttat in! Vedpannan är kass och måste bytas (innan nästa vinter) och stora delar av huset har stått avstängt på vintern. Jag skulle tro att man eldat ca 40 m3 blandved för att hålla tempen uppe.

 Fönster och sånt kommer så småningom att bytas, men vi hinner nog inte med allt sånt denna säsong, så vi behöver få in ett system som pallar att värma upp. Vi kan ju som sagt, spetsa med kakelugnar och sånt när det behövs! Efterhand som vi renoverar blir kanske det nya systemet onödigt kraftfullt, men det får vi ta...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 maj 2012, 14:40:27 »

Rent ekonomiskt så är det nog bättre att satsa på bättre fönster och isolering till att börja med...

Vad har du för energibehov i dag (el + ved). Vad behöver radiatorerna för framledningstemperatur när det är som kallast ute? Vart i Sverige står huset?

Att sänka temperaturen under en del av dygnet är oftast inte lönsamt. Den lilla energin man sparar in måste man tillföra igen när man vill att det skall vara varmt igen och risken då är att VP'n måste 'gasa på' så mycket att elpatronen kopplas in...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 258
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!