Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken storlek pÃ¥ luft/vatten pumpen  (läst 11599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken storlek på luft/vatten pumpen
« Svar #15 skrivet: 20 september 2011, 21:07:28 »
 b00k Hej har inte du ett högtemp system om det suttit en oljepanna dessutom hjälpte väl pannan till att värma källaren.Jag har lite större än dig och monterade en nibe split (förbrukade 2,5kubik normala vintrar )jag har monterat 3 nya element i källaren för att ersätta pannans spillvärme och nu är samtliga element i huset ersatta till lÃ¥gtemp till och med spliten fick det jobbigt när det var 25minus sÃ¥ räkna noggrant eller ta hjälp sÃ¥ det blir rätt lycka till  Thumbsup Ronnie   

Utloggad mioman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vilken storlek på luft/vatten pumpen
« Svar #16 skrivet: 20 september 2011, 22:32:13 »
Jag tackar för era goda råd. Jag har bestämt mig för 10 kw, visst kanske lite stor men vi har ju haft 2 ordentliga vargavintrar så den tredje gillt?!? Och jag kan ju koppla en extra tank till så förhoppningsvis ska det bli en bra affär. Jag har dessutom fått ett riktigt bra pris på en Bosch EHP 10 kw + cc 160 9 kw på 48000 spänn, det kan ju inte bli bättre och sen kopplar en bekant in den för ett par pilsner :-)

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Vilken storlek på luft/vatten pumpen
« Svar #17 skrivet: 20 september 2011, 23:44:31 »
Låter förnuftigt enligt min åsikt, du får återkomma när du driftat och berätta hur långt ner du klarar dig i temperatur i vinter

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken storlek på luft/vatten pumpen
« Svar #18 skrivet: 21 september 2011, 06:34:48 »
Ett helt OK pris  Thumbsup
Se till att betala installationen i efterskott så att inte rördragningen blir påverkad av pilsnern ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!