Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Natt sänkning?  (läst 10693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kesv9087

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Natt sänkning?
« skrivet: 04 februari 2011, 09:25:22 »
Finns det någon mening med att använda natt sänkning ?
Ecoel 1550 + ecoair 107  och en 300L vvb i serie efter Vp. Villan är pÃ¥ 230 m2 plus 40 m2 värme garage frÃ¥n 1968.
Tre barn och två vuxna.
Tilläggsisolerat vinden med 1m lösull. Nya 3 glasfönster
Framledning vid 0 ute är 29 och har då en temp inne på ca 21

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Natt sänkning?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 09:31:37 »
Jo, om man vill ha svalare på natten.
Ekonomiskt, tveksamt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Perik68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Natt sänkning?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 13:08:16 »
Vi provade med nattsänkning med 3 grader under första vintern, men jag kunde inte konstatera någon energibesparing med detta.
/Perik

Villa i Södra Stockholm byggår 2014 på 131 kvm med Nibe 750

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Natt sänkning?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 13:31:05 »
man måste väl ha ett ganska snabbt värmedistributionsmedium för att det ska löna sig gissar jag.

Alla är ju överens om att det lönar sig om man är bortrest en vecka. Men som sagt. Ju kortare period och ju trögare system desto mindre att spara. Kanske finns exempel på där effekten blir motsatt :)

Raffen har ju bra exempel på vad man kan spara genom att ha timer på VV beredare så vad gäller vatten kanske det går att laborera lite.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Natt sänkning?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 19:30:11 »
Den värme du sänker måste ju återhämtas. det är skillnad om man åker bort en tid att sätta tex 16 grader så. För natten så ger det ingen besparing. räkna lite snabbt, nattsänkning 3 grader, det tar ca 4 timmar för den att gå ner dessa 4 grader. Sedan ska tempen vara uppe i samma temp du hade på kvällen, alltså 4 grader högre än nattsänkningen. Kör du VP med så låg framledning du kan så tar det ca 6 timmar,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Du kan ju iofs höja framledningen men då blir COP sämre. Funkade nog bra med gamla HT system men med de nya systemen funkar det inte så bra. Sedan får du ju se det så här oxå att pumpen stannar och att du får kallstart på kompressorn så. Med detta i beaktande så tror iaf inte jag på nattsänkning :)

Har du däremot en LL-VP så kan det kanske vara lönt då den värmer upp fortare men ännu en gång så får den gå för fullt,,,,,,,,,,,, sämre COP genom tätare avfrostningar osv :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Natt sänkning?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2011, 21:38:28 »
Om vi hade haft timpriser eller nattpriser hade det säkert fungerat.

Jag hörde på radion i dag om en framtid där man för hela dagen betalar det pris som är baserat på den högsta förbrukningen. eller hur sa dom nu egentligen. Alla fall skulle det vara ett incitament att ha så låg spets som möjligt. Vad nu detta har med nattvärme att göra.


Personligen tycker jag följande.

Implementera en natt-taxa då totalförbrukningen är lägre. Skapa ekonomiska incitament för befolkningen att hjälpa till att jämna ut behovs-spetsen så kommer priset vara stabilare och lägre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Natt sänkning?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 10:20:49 »
Nattaxa fanns förr, vet inte om man kan få det längre.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Natt sänkning?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 11:01:51 »
I finland finns det fortfarande har jag fÃ¥tt för mig. Och industrin har timpriser. 

Ska bli intressant och se vad som händer här framöver. Går vi mot kortare priser eller längre. Banklån går ju inte längre att få rörliga och kanske blir det samma med elpriser

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Natt sänkning?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 22:25:01 »
Problemet med nattaxa är ju att elen är billigare på natten,,,,,,,,,,,,, alltså måste man värma upp huset på natten för att ha nytta av det på dagen så då bör det ju bli dagsänkning i stället :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Natt sänkning?
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2011, 14:17:19 »
Jag har en 109a, kör med 1 grad NS från 21-14 på vardagar, helger 21-07, det funkar fint..

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Natt sänkning?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2011, 10:27:37 »
Jag har en 109a, kör med 1 grad NS från 21-14 på vardagar, helger 21-07, det funkar fint..

Jo men tjänar du ngt ekonomiskt på det? Skulle vara kul att veta, jag tror inte på det eftersom det ska värmas upp igen.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Natt sänkning?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2011, 11:11:45 »
Men energin gÃ¥r väl Ã¥t för att hÃ¥lla en viss diff mellan ute och inne temp, dvs ju större skillnaden är desto mer gÃ¥r det Ã¥t.  Om man temporärt minskar skillnaden sÃ¥ har man ju skapat en period under dygnet där deltat krymper och mindre energi gÃ¥r Ã¥t.

Så om det går åt X kW för att hålla Y grader, och man sänker till Y-2 grader och kanske gör åt X-1 kW för att hålla den värmen, och gör det 8 timmar på ett dygn, har man

16 h med X kW = 16x kWh
8 h med X-1 kW = 8(x-1) kwH = 8x-8 kwH

för att kunna hålla temperaturen vid Y 16 timmar och Y-2 8 timmar.

SÃ¥ om man har minskat mängden av energi--i detta fall med 8kwH--som gÃ¥r Ã¥t under ett dygn för att hÃ¥lla en viss temp... varför sparar man dÃ¥ inte?  Visst mÃ¥ste huset "värmas upp igen" men vart tar denna extra energin vägen i beräkningarna? GÃ¥r det verkligen Ã¥t 8kWh extra för att värme upp huset efter sänkningen?

Notera att jag bara slängde ut lite nummer här, vi kanske kan räkna på lite mer realistiska siffror men det lär ju luta åt samma håll.

Sen kommer väl COP in i allt, och då kan jag tänka mig att en del av den teoretiska vinsten försvinner...
« Senast ändrad: 08 februari 2011, 11:13:52 av rdm »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Natt sänkning?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2011, 11:53:22 »
Vår och höst finns det väl potential att spara lite. När solen värmer lite på morgonen och dagen och pumpen därför jobbar med lite högre utetemperaturer.
Jag kör nattsänkning och tycker mig se någon kWh mindre i förbrukning än när jag körde utan nattsänkning. Men eftersom VV är så variabel är det svårt att riktigt säga säkert.
Att timerstyra sin VVB är väl samma sak. Vad ger det egentligen vid samma tappning och samma effektsteg för uppvärmning? Jag tror att Raffen sitter och fryser och duschar kallt!  ;) ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Natt sänkning?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2011, 13:05:53 »
Ja det är ju en intressant fråga. Problemet är ju att prova det i verkligheten, det finns ju inte ett dygn som är det andra likt. Det borde ju gå att räkna ut. Detta även om vi tar i beaktande COP-minskning osv.

1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Natt sänkning?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2011, 13:09:43 »
Vår och höst finns det väl potential att spara lite. När solen värmer lite på morgonen och dagen och pumpen därför jobbar med lite högre utetemperaturer.
Jag kör nattsänkning och tycker mig se någon kWh mindre i förbrukning än när jag körde utan nattsänkning. Men eftersom VV är så variabel är det svårt att riktigt säga säkert.
Att timerstyra sin VVB är väl samma sak. Vad ger det egentligen vid samma tappning och samma effektsteg för uppvärmning? Jag tror att Raffen sitter och fryser och duschar kallt!  ;) ;D

/Raptor

Klart möjligt att raffen fryser. Men... jag tror pÃ¥ hans upplägg med timer pÃ¥ vvb. Dock krävs det väl en väldigt välisolerad vvb. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!